Nasza gmina zgodnie z przepisami przekazuje dotację placówkom oświatowym, które działają na jej terenie. Czy możemy uwzględnić rozliczenie dotacji niepublicznego przedszkola, które z pieniędzy przekazanych przez samorząd pokryło wydatki związane z prowadzeniem zakładowego funduszu świadczeń socjalnych?

Nasza gmina zgodnie z przepisami przekazuje dotację placówkom oświatowym, które działają na jej terenie. Czy możemy uwzględnić rozliczenie dotacji niepublicznego przedszkola, które z pieniędzy przekazanych przez samorząd pokryło wydatki związane z prowadzeniem zakładowego funduszu świadczeń socjalnych?

Skoro zapytanie dotyczy finansowania dotacyjnego niepublicznych przedszkoli, należy odnieść się do regulacji prawnych ustawy o finansowaniu zadań oświatowych (dalej: u.f.z.o.). W art. 38 ust. 1 tego aktu prawnego zawarto ogólne upoważnienie dla organu stanowiącego jednostki samorządu terytorialnego do przyjęcia tzw. uchwały dotacyjnej. Z przepisu tego wynika, że organ stanowiący jednostki samorządu terytorialnego w drodze uchwały ustala tryb udzielania i rozliczania dotacji, o których mowa w art. 15–21, art. 25, art. 26, art. 28–31a i art. 32 u.f.z.o., oraz tryb przeprowadzania kontroli prawidłowości ich pobrania i wykorzystania, w tym wskazuje zakres: danych, które należy zawrzeć we wniosku o udzielenie dotacji i w rozliczeniu jej wykorzystania; termin przekazania informacji o liczbie – odpowiednio – dzieci objętych wczesnym wspomaganiem rozwoju, uczniów, wychowanków, uczestników zajęć rewalidacyjno-wychowawczych lub słuchaczy kwalifikacyjnych kursów zawodowych, o których mowa w art. 34 ust. 2; oraz termin i sposób rozliczenia wykorzystania dotacji.

Co można sfinansować

Odpowiedź na pytanie czytelnika wymaga też odwołania się do art. 35 u.f.z.o., który wskazuje, na co może być przeznaczona dotacja oświatowa. I tak w ust. 1 tego przepisu m.in. postanowiono, że dotacje, o których mowa w art. 15–21, art. 25, art. 26, art. 28–31a i art. 32, są przeznaczone na dofinansowanie realizacji zadań placówek wychowania przedszkolnego, szkół lub placówek w zakresie kształcenia, wychowania i opieki, w tym kształcenia specjalnego i profilaktyki społecznej. Przy czym dotacje mogą być wykorzystane wyłącznie na:

1) pokrycie wydatków bieżących placówki wychowania przedszkolnego, szkoły i placówki, obejmujących każdy wydatek poniesiony na cele działalności placówki wychowania przedszkolnego, szkoły lub placówki, w tym na:

a) roczne wynagrodzenie osoby fizycznej zatrudnionej na podstawie umowy o pracę w przedszkolu, innej formie wychowania przedszkolnego, szkole lub placówce w przeliczeniu na maksymalny wymiar czasu pracy – w wysokości tamże opisowo wskazanej,

aa) roczne wynagrodzenie osoby fizycznej zatrudnionej na podstawie umowy cywilnoprawnej w publicznym lub niepublicznym przedszkolu, innej formie wychowania przedszkolnego, szkole lub placówce, oraz osoby fizycznej prowadzącej publiczne lub niepubliczne przedszkole, inną formę wychowania przedszkolnego, szkołę lub placówkę, jeżeli odpowiednio pełni funkcję dyrektora przedszkola, szkoły lub placówki albo prowadzi zajęcia w innej formie wychowania przedszkolnego – w wysokości nieprzekraczającej odpowiednio kwot określonych w lit. a,

b) sfinansowanie wydatków związanych z realizacją zadań organu prowadzącego, o których mowa w art. 10 ust. 1 ustawy – Prawo oświatowe, oraz zadania, o którym mowa w art. 83 ust. 6 ustawy z dnia 5 stycznia 2011 r. o kierujących pojazdami (Dz.U. z 2023 r. poz. 622);

2) pokrycie wydatków na zakup środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych obejmujących: książki i inne zbiory biblioteczne, środki dydaktyczne służące procesowi dydaktyczno-wychowawczemu realizowanemu w placówkach wychowania przedszkolnego, szkołach i placówkach, sprzęt rekreacyjny i sportowy dla dzieci objętych wczesnym wspomaganiem rozwoju, uczniów, wychowanków i uczestników zajęć rewalidacyjno-wychowawczych, meble, pozostałe środki trwałe oraz wartości niematerialne i prawne o wartości nieprzekraczającej wielkości określonej zgodnie z art. 16f ust. 3 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych, dla których odpisy amortyzacyjne są uznawane za koszt uzyskania przychodu w 100 proc. ich wartości w momencie oddania do używania.

Wskazówek dostarcza RIO

Jak widać, analizując ww. wskazane przepisy, trudno jednoznacznie stwierdzić, czy gmina może uwzględnić rozliczenie przedstawione przez niepubliczne przedszkole, w którym część dotacji przeznaczono na sfinansowanie odpisu na zakładowy funduszu świadczeń socjalnych. W tej sytuacji warto się posiłkować stanowiskiem regionalnych izb obrachunkowych. I tak dopuszczalność sfinansowania odpisu na zakładowy fundusz świadczeń socjalnych ze środków pochodzących z dotacji oświatowej analizowała ostatnio Regionalna Izba Obrachunkowa w Krakowie w piśmie z 11 października 2023 r. (znak WIAS.710.61.2023). Zwróciła ona uwagę m.in. na przepisy ustawy o zakładowym funduszu świadczeń socjalnych, która wskazuje, w jakich przypadkach pracodawcy mają obowiązek, a w jakich możliwość utworzenia zakładowego funduszu świadczeń socjalnych. Zauważyła przy tym, że utworzenie funduszu wiąże się z obowiązkiem dokonywania corocznego odpisu na fundusz, naliczanego w stosunku do przeciętnej liczby zatrudnionych, w wysokości wynikającej z ustawy. RIO podkreśliła znaczenie ww. art. 35 u.f.z.o., który – jak już to wskazano wyżej – mówi, na co może być przeznaczona dotacja oświatowa.

Następnie krakowska izba zauważyła, że dopuszczalność sfinansowania konkretnych wydatków ze środków pochodzących z dotacji otrzymywanych z budżetów jednostek samorządu terytorialnego na finansowanie zadań oświatowych, jest uzależniona od łącznego spełnienia wymogów określonych przez zacytowane regulacje zawarte w ustawie o finansowaniu zadań oświatowych. Finalnie izba stwierdziła, że w świetle przywołanych przepisów z dotacji oświatowej co do zasady można pokryć wydatki w zakresie odpisów za zakładowy fundusz świadczeń socjalnych utworzony w poszczególnych placówkach. Jak zaakcentowano na koniec, utworzenie zakładowego funduszu świadczeń socjalnych jest konsekwencją zatrudniania pracowników i prowadzi do obowiązku dokonywania odpisów na ten fundusz, które obciążają koszty działalności pracodawcy. Co ważne, wydatki w tym zakresie stanowią wydatki bieżące poszczególnych placówek, o których mowa w art. 35 u.f.z.o., podobnie jak inne wydatki związane z zatrudnianiem pracowników placówki, których ponoszenie wynika z obowiązujących przepisów prawa.

Reasumując, mając na uwadze aktualne uwarunkowania prawne, należy przyjąć, że w ramach rozliczenia dotacji oświatowej gmina może uznać za dopuszczalne przeznaczenie środków dotacji na pokrycie wydatku bieżącego placówki oświatowej dotyczącego odpisu na zakładowy funduszu świadczeń socjalnych. ©℗