Do końca roku samorządy i podmioty prywatne mogą wnioskować o pieniądze na tworzenie żłobków i klubów dziecięcych. Pierwszeństwo w ich uzyskaniu będą miały gminy.

Ministerstwo Rodziny i Polityki Społecznej (MRiPS) ogłosiło kolejny nabór wniosków w programie „Maluch+”. Został on uruchomiony na początku tego roku w nowej formule (stał się programem wieloletnim na lata 2022–2029), z łączną pulą środków w wysokości 5,5 mld zł pochodzących z programu Fundusze Europejskie dla Rozwoju Społecznego (FERS), Krajowego Planu Odbudowy (KPO) oraz budżetu państwa. Wtedy złożonych zostało 2256 wniosków, z tego 1008 przez gminy oraz 1248 przez inne podmioty (osoby fizyczne, osoby prawne, jednostki organizacyjne nie posiadające osobowości prawnej).

W związku z tym, że nie wyczerpały one całej kwoty dostępnej w ramach programu – zostało 1,2 mld zł, resort rodziny ogłosił 6 lipca br. nabór ciągły wniosków. W jego pierwszej turze wpłynęły 334 wnioski, a w związku z tym, że do rozdzielenia jest jeszcze 674,3 mln zł, teraz wystartowała druga tura ubiegania się o wsparcie finansowe z programu „Maluch+”, która potrwa do 31 grudnia 2023 r. Tak jak dotychczas wnioski powinny być składane w formie elektronicznej do odpowiedniego urzędu wojewódzkiego, przy czym w przypadku samorządów służy do tego specjalny formularz w systemie teleinformatycznym Rejestr Żłobków, a podmioty prywatne wypełniają formularz RKZ-6 udostępniony na portalu Emp@tia.

Zasady naboru wniosków przewidują, że podział pieniędzy będzie się odbywał w dwóch etapach. W pierwszym będą uwzględniane te pochodzące od samorządów i podmiotów prywatnych, które będą tworzyć miejsca opieki na terenie gmin, gdzie na dzień składania wniosków nie funkcjonują żadne placówki dla dzieci w wieku 0–3 lat. Jednocześnie pierwszeństwo w uzyskaniu pieniędzy będzie miała gmina, a dopiero potem podmiot prywatny. Z kolei w drugim etapie (jeśli zostaną fundusze) pieniądze zostaną rozdzielone między samorządy i podmioty prywatne i tu także jako pierwsze na wsparcie będą mogły liczyć gminy.

Ponadto zgodnie z regulaminem programu samorządy mogą wykorzystać pieniądze z KPO na budowę żłobków i klubów dziecięcych lub zakup gruntu albo lokalu przeznaczonego na placówkę dla maluchów, a pozostałe podmioty wyłącznie na adaptację budynków i pomieszczeń, w których będzie sprawowana opieka nad dziećmi. Na ten cel mogą otrzymać odpowiednio 35,8 tys. zł oraz 12,4 tys. zł na jedno tworzone miejsce w żłobku lub klubie dziecięcym. Natomiast z FERS zarówno samorządy, jak i podmioty prywatne mogą sfinansować nowe miejsca w już istniejących placówkach (wsparcie wynosi 12,4 tys. na jedno miejsce). Dodatkowo na wszystkie miejsca powstające z KPO i FERS będzie przysługiwało dofinansowanie na pokrycie bieżących kosztów ich funkcjonowania przez 36 miesięcy w kwocie 837 zł miesięcznie.

Z danych MRiPS wynika, że w tym roku w całym kraju jest 232 tys. miejsc opieki w żłobkach, klubach dziecięcych oraz u dziennych opiekunów – w efekcie co trzecie dziecko w wieku 0–3 lat jest objęte opieką żłobkową. Dzięki nowej odsłonie programu „Maluch+” ma powstać ok. 102 tys. nowych.©℗