Nie w 2024 r., a już w tym roku wojewodowie będą mogli ogłosić nowe nabory na zadania powiatowe i gminne w ramach Rządowego Funduszu Rozwoju Dróg (RFRD) – wynika z przyjętego wczoraj przez rząd projektu ustawy o zmianie ustawy o drogach publicznych oraz niektórych innych ustaw.
Nie w 2024 r., a już w tym roku wojewodowie będą mogli ogłosić nowe nabory na zadania powiatowe i gminne w ramach Rządowego Funduszu Rozwoju Dróg (RFRD) – wynika z przyjętego wczoraj przez rząd projektu ustawy o zmianie ustawy o drogach publicznych oraz niektórych innych ustaw.
Ministerstwo Infrastruktury chce, aby jeszcze w tym roku z samorządami zostały podpisane umowy o dofinansowanie, co wydłuży czas na realizację projektów infrastrukturalnych na drogach gminnych i powiatowych. Zmienią się też przepisy dotyczące systemu elektronicznego poboru opłat drogowych.
W 2023 r. łącznie na dofinansowanie budowy, przebudowy lub remontów tych dróg rząd przeznaczy ponad 2,6 mld zł. – Dzięki temu powstanie lub zostanie zmodernizowanych prawie 2,8 tys. km dróg, w tym ponad 1,5 tys. km dróg powiatowych oraz 1,3 tys. km dróg gminnych – czytamy w komunikacie Kancelarii Prezesa Rady Ministrów.
Przypomnijmy, że RFRD został powołany na mocy ustawy z 23 października 2018 r. o Rządowym Funduszu Rozwoju Dróg (Dz.U. z 2020 r. poz. 1430, ze zm.) jako mechanizm wsparcia dla jednostek samorządu terytorialnego realizujących inwestycje na drogach samorządowych. Fundusz finansowany jest przez wpłaty Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej, dotacje z budżetu państwa, Państwowego Gospodarstwa Leśnego Lasy Państwowe oraz zysku spółek Skarbu Państwa. Według informacji podawanych przez rząd od 2019 r. ze wsparciem z funduszu zrealizowano łącznie inwestycje o długości ponad 18 tys. km. Nowelizacja daje wojewodom narzędzia do przyspieszenia ogłoszenia naborów – tak, aby inwestycje ruszyły jak najszybciej. – Rozwiązanie uwzględnia obecną sytuację jednostek samorządu terytorialnego, duże potrzeby inwestycyjne oraz sytuację na rynku wykonawców robót drogowych. Dzięki nowym przepisom powiaty i gminy będą mogły sprawniej i szybciej realizować inwestycje drogowe, których oczekują mieszkańcy – podkreśla kancelaria premiera.
Nowe przepisy mają też za zadanie dostosować polskie prawo do unijnych regulacji dotyczących systemu elektronicznego poboru opłat drogowych. Jak informuje KPRM, złagodzone zostaną podstawowe warunki świadczenia europejskiej usługi opłaty elektronicznej (EETS). Doprecyzowane mają zostać również obowiązki użytkowników usługi w celu prawidłowego poboru opłat za przejazdy oraz ustalony podział odpowiedzialności między użytkownikami a dostawcami EETS. Łatwiejsza ma być także transgraniczna wymiana informacji na temat przypadków nieuiszczania tych opłat.
EETS to usługa, która umożliwia opłacenie przejazdu w państwach Unii Europejskiej na podstawie jednej umowy, z jednym dostawcą EETS, przy wykorzystaniu jednego urządzenia pokładowego. W Polsce usługa ta dostępna jest od 17 października ub.r. ©℗
Etap legislacyjny
Projekt ustawy przyjęty przez rząd
Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A. Kup licencję
Reklama
Reklama