Zamieszanie i niepewność wokół ustawy śmieciowej. Brakuje informacji dotyczących technicznych szczegółów, a one są najważniejsze.

Moja wspólnota podjęła decyzję o segregacji śmieci. Część mieszkańców otrzymała pojemniki umożliwiające selektywną zbiórkę. Część nie. Co w takim razie ma zrobić mieszkaniec z posegregowanymi śmieciami?

Może się zdarzyć tak, że dotychczasowa firma, która nie wygrała przetargu, jeszcze przed 1 lipca usunęła pojemniki, a nowy operator jeszcze nie zdążył ich dostarczyć. Gminy zapewniają, że robią wszystko, by pojemniki były dostarczane jak najszybciej. Przekonują też, że w przypadku czasowego braku pojemników do segregacji odpady selektywnie zebrane można pozostawić przy pojemnikach na zwykłe śmieci.

W domowym koszu na śmieci mam worek foliowy. Gdy jest pełny, zawiązuję go i wynoszę do pojemników umieszczonych w osiedlowej altanie. Czy teraz powinienem wysypać śmieci luzem (np. butelki do pojemnika na szkło), a worek wyrzucić oddzielnie do pojemnika żółtego przeznaczonego na tworzywa sztuczne i plastiki?

Nie jest to konieczne. Zakłady utylizacyjne, do których trafiać będą odpady, dysponują rozrywarkami worków, w związku z czym można zbierać w domu odpady w workach, które należy wrzucić do odpowiedniego pojemnika na odpady.

Czy butelki i nakrętki (lub słoiki i ich wieczka) powinny trafiać do osobnych pojemników?

Kwestie te powinny zostać szczegółowo określone w gminnym regulaminie utrzymania czystości i porządku na terenie gminy. Co do zasady butelki PET (odkręcone i zgniecione) oraz nakrętki wyrzucamy do pojemnika na tworzywa sztuczne. Jeżeli nakrętki lub wieczka od słoików są np. z metalu, to powinny one trafić do pojemnika, w którym zbierane są m.in. odpady metalowe. Tak więc jeżeli chcemy się pozbyć słoików, powinniśmy wyrzucić je do pojemnika, w którym zbierane jest szkło, a nakrętki – do osobnego pojemnika.

Czy muszę myć kubki np. po jogurtach i butelki po sokach? Kto ocenia ich czystość i jakie są kryteria takiej oceny?

W praktyce nie, choć także te kwestie powinny zostać jasno określone w regulaminie utrzymania czystości i porządku na terenie gminy. Jeśli w gminie odpady z tworzyw sztucznych są zbierane łącznie z papierem, wskazane jest ich czyszczenie, tak by papier nie został zanieczyszczony. Jeśli papier i odpady z tworzyw sztucznych zbierane są oddzielnie, wystarczy usunąć zawartość opakowania – mycie nie jest potrzebne. Najczęściej jednak to właściciel nieruchomości podejmie decyzję, czy np. przepłukiwać butelki.

Gdzie mamy wyrzucać aluminiowe puszki po piwie, a gdzie zabrudzone pampersy?

Wszelkie puszki po napojach, konserwach, kapsle, drobny złom żelazny i metale kolorowe należy wyrzucać do żółtych pojemników przeznaczonych na tworzywa sztuczne i plastik. Przed wrzuceniem należy zgnieść puszki, dzięki czemu więcej odpadów zmieści się w pojemniku.
Jeśli chodzi o pieluchy – zazwyczaj wystarczy wyrzucić je do pojemnika na odpady zmieszane. Sprawa się komplikuje, gdy gmina w regulaminie wyznaczy odrębne zbieranie odpadów higienicznych lub gdy zdecyduje o przekazywaniu tego typu resztek do punktów selektywnej zbiórki odpadów komunalnych (PSZOK). Wówczas rodzice niemowląt musieliby praktycznie codziennie odwiedzać taki punkt.

Czy jeśli płacę więcej za wywóz śmieci niż do tej pory, to mogę liczyć na ulgi lub pomoc finansową gminy?

Niektóre gminy dają takie rozwiązanie lub są w trakcie jego opracowywania. W Gdańsku osoby o niskich dochodach mogą składać w Miejskim Ośrodku Pomocy Rodzinie wnioski o przyznanie dodatku mieszkaniowego. Można się o niego ubiegać niezależnie od tego, czy mieszka w lokalu komunalnym, spółdzielczym, własnościowym, czy w domu prywatnym. Zwykle gminy, które dają ulgi w opłatach śmieciowych, przyznają je rodzinom wielodzietnym, np. uchwalając, że trzecie i każde kolejne dziecko będzie zwolnione z opłat (w przypadku gdy gmina ustaliła metodę naliczania stawek w zależności od liczby osób w gospodarstwie domowym).