statystyki

Samorządy powinny myśleć o gęstej sieci połączeń autobusowych i organizować transport pasażerów między powiatami

autor: Katarzyna Nocuń28.10.2020, 17:00
Epidemia uderzyła w pasażerski transport autobusowy i kolejowy. Resort finansów chce, aby ten sektor mógł stosować 0-proc. VAT przy rozliczaniu swoich usług. Czy to pomoże?

Epidemia uderzyła w pasażerski transport autobusowy i kolejowy. Resort finansów chce, aby ten sektor mógł stosować 0-proc. VAT przy rozliczaniu swoich usług. Czy to pomoże?źródło: ShutterStock

Z Bartoszem Jakubowskim, ekspertem Centrum Analiz Klubu Jagiellońskiego ds. transportu rozmawia Katarzyna Nocuń. 

Marszałkowie województw chętnie inwestują w kolej. Nie są natomiast zbyt zainteresowani organizacją połączeń autobusowych, choć są na to pieniądze, na przykład dopłaty z Funduszu Rozwoju Przewozów Autobusowych (FRPA). Dlaczego tak się dzieje?

To prawda, marszałkowie województw wpychają pociągi do kolejnych miejscowości, zamiast walczyć z wykluczeniem transportowym i rozwijać sieć połączeń autobusowych w ramach jednego systemu z koleją. Tymczasem mają pieniądze na transport autobusowy tak samo jak na kolej – i nie są to pieniądze znaczone. Mają też możliwość skorzystania z dopłat z FRPA. Część z nich ma nawet zapisane w planach transportowych utworzenie linii autobusowych. Jednak niewiele samorządów – może z wyjątkiem województwa łódzkiego – robi coś w tym temacie.

Dlaczego tak się dzieje? Na pewno nie decyduje tu reguła zarządzania. Być może znaczenie ma to, że ludzie przez lata przyzwyczaili się do tego, że jeśli jest kolej, to trzeba się jej trzymać jak niepodległości. Mieszkańcy wiedzą, że autobus może zniknąć w każdej chwili. W każdym innym kraju – Wielkiej Brytanii, Niemczech, Czechach – jeśli likwidowano połączenia kolejowe, uruchamiano autobusowe. Czas jazdy był taki sam, cena biletu się nie zmieniała. Różnica polegała na tym, że zamiast na kołach żelaznych pasażer jechał na kołach gumowych. Natomiast w Polsce nawet jeśli w dawnych latach PKP uruchamiała autobusy za kolej, to one po kilku latach znikały, bo organizowano to w tak nieudolny sposób, że nikt nimi nie jeździł.


Pozostało 73% tekstu

Prenumerata wydania cyfrowego

Dziennika Gazety Prawnej
7,90 zł
cena za dwa dostępy
na pierwszy miesiąc,
kolejny miesiąc tylko 79 zł
Oferta autoodnawialna
KUPUJĘ

Pojedyncze wydanie cyfrowe

Dziennika Gazety Prawnej
4,92 zł
Płać:
KUPUJĘ
Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu tylko za zgodą wydawcy INFOR Biznes. Kup licencję

Polecane

Reklama

Twój komentarz

Zanim dodasz komentarz - zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.

Widzisz naruszenie regulaminu? Zgłoś je!



30 lecie samorządności - Związek Miast Polskich



Redakcja poleca

Galerie

Wyszukiwarka kancelarii

Szukaj

Polecane