statystyki

Nowe PZP. Do skorzystania z zamówień bagatelnych trzeba się dobrze przygotować

autor: Konrad Różowicz11.10.2020, 13:00
kalkulator, podatki, księgowość, biznes, praca

Zamówienia bagatelne stanowią wyróżnioną w nowym p.z.p. kategorię zamówień publicznych. Na podstawie art. 2 ust. 1 i 2 nowego p.z.p. można wskazać, że są to zamówienia klasyczne, których wartość jednorazowego zakupu, ustalana w kwocie netto, mieści się w przedziale od 50 tys. do 130 tys. złźródło: ShutterStock

Choć przepisy w tym zakresie nie wydają się skomplikowane, to jednak jest trochę haczyków. O objęciu takim postępowaniem decyduje np. wartość jednorazowego zakupu, a nie łączne oszacowanie zamówienia.

Przygotowując się do udzielania zamówień na nowych zasadach zgodnie z ustawą z 11 września 2019 r. – Prawo zamówień publicznych (Dz.U. poz. 2020; ost.zm. Dz.U. z 2020 r. poz.1517; dalej: nowe p.z.p.), trzeba zwrócić szczególną uwagę na nowo stworzoną kategorię zamówień bagatelnych. Z perspektywy zamawiających istotne jest ustalenie, jak ten zabieg legislacyjny wpływa na akty wewnętrzne regulujące udzielanie zamówień o najmniejszej wartości oraz jak należy zmodyfikować dotychczas stosowane praktyki nabywcze.

Nowa kategoria

Zamówienia bagatelne stanowią wyróżnioną w nowym p.z.p. kategorię zamówień publicznych. Na podstawie art. 2 ust. 1 i 2 nowego p.z.p. można wskazać, że są to zamówienia klasyczne, których wartość jednorazowego zakupu, ustalana w kwocie netto, mieści się w przedziale od 50 tys. do 130 tys. zł. Stanowią one zatem podtyp zamówień podprogowych, które dziś, na podstawie art. 4 pkt 8 ustawy z 29 stycznia 2004 r. ‒ Prawo zamówień publicznych (t.j. Dz.U. z 2019 r. poz. 1843; ost.zm. Dz.U. z 2020 r. poz. 1086; dalej: stare p.z.p.), są wyłączone ze stosowania ustawy.

Innymi słowy, art. 2 ust. 2 nowego p.z.p. ustanowił dualizm w obrębie zamówień o małej wartości. Można je podzielić na zwykłe i bagatelne, a więc takie, którym przysługują atrybuty z art. 2 ust. 2 nowego p.z.p.

Zamówienia bagatelne regulowane są w szerszym zakresie przepisami nowego p.z.p. niż pozostałe zamówienia podprogowe. Znajdują do nich zastosowanie:

  • art. 82 nowego p.z.p. dotyczący rocznych sprawozdań o udzielonych zamówieniach,
  • art. 267 ust. 1 i ust. 2 pkt 9, art. 268 ust. 1, art. 269 ust. 1, art. 271 ust. 1–3 i art. 272 nowego p.z.p. regulujące materię ogłoszeń o zamówieniu bagatelnym.

Jak wyliczać

Wyróżnikiem zamówień bagatelnych, a w konsekwencji kryterium rozgraniczającym je od zwykłych zamówień podprogowych, jest wartość jednorazowego zakupu. Jak oszacować tę wartość mówi nie art. 2 pkt 2, ale art. 28–36 nowego p.z.p. Nie jest to błędem legislacyjnym, wartość każdego zamówienia podprogowego ustala się bowiem w oparciu o reguły wyrażone właśnie w tych przepisach. Potwierdza to m.in. uzasadnienie projektu nowego p.z.p., w którym wskazano, że „normy dotyczące szacowania zostały umiejscowione w projekcie ustawy w dziale I Przepisy ogólne, rozdziale 5 Szacowanie wartości zamówienia. (…) a przepisy te znajdą zastosowanie w przypadku, gdy ustawa przewiduje określone wyłączenie przedmiotowe od stosowania jej przepisów, które jest uzależnione od wartości takiego zamówienia” (s. 16 uzasadnienia projektu ustawy, druk sejmowy nr 3624 z 12 lipca 2019 r.).


Pozostało 63% tekstu

Prenumerata wydania cyfrowego

Dziennika Gazety Prawnej
7,90 zł
cena za dwa dostępy
na pierwszy miesiąc,
kolejny miesiąc tylko 79 zł
Oferta autoodnawialna
KUPUJĘ

Pojedyncze wydanie cyfrowe

Dziennika Gazety Prawnej
4,92 zł
Płać:
KUPUJĘ
Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu tylko za zgodą wydawcy INFOR Biznes. Kup licencję

Polecane

Reklama

Twój komentarz

Zanim dodasz komentarz - zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.

Widzisz naruszenie regulaminu? Zgłoś je!

Redakcja poleca

Galerie

Wyszukiwarka kancelarii

Szukaj

Polecane