statystyki

Raport o stanie JST: Kwitowanie włodarzy na zdalnych sesjach może być problematyczne

autor: Leszek Jaworski26.08.2020, 08:30; Aktualizacja: 26.08.2020, 08:46
Dopuszczenie mieszkańców do głosu w trybie zdalnym sesji dla wielu samorządów mógł okazać się/okaże przeszkodą nie do pokonania.

Dopuszczenie mieszkańców do głosu w trybie zdalnym sesji dla wielu samorządów mógł okazać się/okaże przeszkodą nie do pokonania.źródło: ShutterStock

Na rozpatrzenie raportu o stanie JST zostało jeszcze kilka dni. Przy czym rady, które przeprowadziły sesje online bez czynnego udziału mieszkańców, muszą się liczyć z tym, że podjęte w ten sposób uchwały mogą zostać unieważnione przez organ nadzorczy.

Pierwotnie rozpatrzenie raportu powinno się odbyć do 30 czerwca br. Jednak termin ten został przesunięty o 60 dni – do 29 sierpnia – przez rozporządzenie ministra finansów z 31 marca 2020 r. w sprawie określenia innych terminów wypełniania obowiązków w zakresie ewidencji oraz w zakresie sporządzenia, zatwierdzenia, udostępnienia i przekazania do właściwego rejestru, jednostki lub organu sprawozdań lub informacji (Dz.U. poz. 570). Niestety, obowiązujące przepisy nie wskazują, jak takie posiedzenie należy przeprowadzić. Bo choć radni mogą obecnie odbywać sesje zdalnie, to posiedzenie, na którym rozpatruje się raport, jest specyficzne. Otóż przyjęcie lub odrzucenie tego dokumentu powinna poprzedzać dyskusja, w której należy umożliwić zabranie głosu mieszkańcom. Jeśli JST tego obowiązku nie dopełniły lub nie dopełnią (chodzi o jednostki, które czekały z dyskusją nad raportem do ostatniego momentu), mogą zdaniem ekspertów liczyć się nawet z unieważnieniem uchwał w sprawie udzielenia bądź nieudzielenia votum zaufania dla włodarzy (tzw. skwitowanie raportu). Przy czym wytłumaczeniem dla zorganizowania sesji bez aktywnego udziału w niej mieszkańców nie będzie nawet to, że jednostka z dnia na dzień znalazła się w strefie czerwonej, gdzie obowiązuje zaostrzony reżim sanitarny.

Zdalny tryb obradowania

– Rada Ministrów 7 sierpnia 2020 r. wydała rozporządzenie w sprawie ustanowienia określonych ograniczeń, nakazów i zakazów w związku z wystąpieniem stanu epidemii (Dz.U. poz. 1356), wprowadzając dodatkowe ograniczenia wobec obszarów określanych odpowiednio czerwonym lub żółtym – zauważa Bartosz Góra, radca prawny prowadzący własną kancelarię w Dębicy. I dodaje, że analiza rozporządzenia nie pozwala na wskazanie normy prawnej mającej wpływ na wypełnienie przez organy gmin obowiązków w zakresie przedstawienia i rozpatrzenia raportu o stanie gminy oraz udzielania absolutorium. Przy czym zdaniem prawnika nie należy zapominać o art. 15zzx spec ustawy o COVID-19 dającym uprawnienie organom gmin do wykorzystania środków porozumiewania się na odległość lub korespondencyjnie (zdalny tryb obradowania) celem zwołania i odbycia sesji. – W konsekwencji obecnie obowiązujące przepisy pozwalają na skuteczne podjęcie przez organy gmin obowiązków związanych z udzieleniem wójtowi wotum zaufania na zdalnej sesji – uważa Bartosz Góra.


Pozostało 59% tekstu

Prenumerata wydania cyfrowego

Dziennika Gazety Prawnej
7,90 zł
cena za dwa dostępy
na pierwszy miesiąc,
kolejny miesiąc tylko 79 zł
Oferta autoodnawialna
KUPUJĘ

Pojedyncze wydanie cyfrowe

Dziennika Gazety Prawnej
4,92 zł
Płać:
KUPUJĘ
Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu tylko za zgodą wydawcy INFOR Biznes. Kup licencję

Polecane

Reklama

Twój komentarz

Zanim dodasz komentarz - zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.

Widzisz naruszenie regulaminu? Zgłoś je!

Redakcja poleca

Galerie

Wyszukiwarka kancelarii

Szukaj

Polecane