statystyki

Gminne zakazy i nakazy z uwagi na COVID-19? Raczej niemożliwe

autor: Leszek Jaworski12.08.2020, 10:18; Aktualizacja: 12.08.2020, 12:17
Koronawirus. Kino. Wydarzenia kulturalne. Maseczki

Koronawirus. Kino. Wydarzenia kulturalne. Maseczkiźródło: ShutterStock

Zagrożenie życia i zdrowia może uzasadniać podjęcie przez radę przepisów porządkowych. Ale czy także w przypadku koronawirusa? Prawnicy mają wątpliwości, bo istnieje ryzyko, że JST przekroczyłaby swoje kompetencje.

W ostatnich tygodniach widać wyraźnie, że skala zagrożenia zakażeniem COVID-19 w poszczególnych częściach kraju nie jest taka sama. Rząd wprowadza więc podział na powiaty objęte żółtą strefą (ze stosunkowo mniejszymi ograniczeniami) i czerwoną, gdzie nakazy i zakazy są większe. Tymczasem wiele samorządów gminnych nie chcąc czekać na niekorzystny rozwój wypadków, zastanawia się, czy powołując się na art. 40 i 41 ustawy o samorządzie gminnym (t.j. Dz.U. z 2020 r. poz. 713), może wprowadzić w drodze przepisów porządkowych własne obostrzenia, np. nakaz noszenia maseczek we wszystkich miejscach publicznych. Zdaniem większości prawników raczej nie, choć niektórzy dopuszczają taką możliwość, ale tylko pod pewnym warunkiem, którego spełnienie, o czym przekonała się już gmina Otwock, może być bardzo trudne.

Materia nieuregulowana

Jak zauważa Mateusz Karciarz, prawnik w Kancelarii Radców Prawnych Zygmunt Jerzmanowski i Wspólnicy w Poznaniu, w drodze przepisów porządkowych można wprowadzać nakazy lub zakazy, które dotąd nigdy nie obowiązywały albo zostały wycofane na terenie całego kraju. Umożliwia to brzmienie ust. 3 art. 40 ustawy o samorządzie gminnym, który stanowi, że „zakresie nieuregulowanym w odrębnych ustawach lub innych przepisach powszechnie obowiązujących rada gminy może wydawać przepisy porządkowe, jeżeli jest to niezbędne dla ochrony życia lub zdrowia obywateli oraz dla zapewnienia porządku, spokoju i bezpieczeństwa publicznego” [ramka 1] . Ekspert zaznacza, że problemem może być jednak użycie w przepisie zwrotu „w zakresie nieuregulowanym w odrębnych ustawach lub innych przepisach powszechnie obowiązujących”. I wyjaśnia, że obecnie przepisy umożliwiają odpowiednim organom państwa wprowadzenie nakazu noszenia maseczek we wszystkich miejscach publicznych czy też ogłoszenie lockdownu na określonym terenie, więc trudno tu mówić o zakresie nieuregulowanym. – Gdyby jednak znaleźć inny zakres, który nie został nieuregulowany przez przepisy ogólnokrajowe, to jak najbardziej można byłoby go objąć gminnymi przepisami porządkowymi – mówi prawnik. Dodaje, że samorządy np. z uwagi na duże ryzyko nie tyle co samego zachorowania, co ciężkiego przebiegu choroby u osób powyżej 70. czy 75. roku życia mogłyby np. zastanowić się nad wprowadzeniem dla nich zakazu przemieszczania się w tzw. godzinach szczytów.


Pozostało 72% tekstu

Prenumerata wydania cyfrowego

Dziennika Gazety Prawnej
9,80 zł
cena za dwa dostępy
na pierwszy miesiąc,
kolejny miesiąc tylko 79 zł
Oferta autoodnawialna
KUPUJĘ

Pojedyncze wydanie cyfrowe

Dziennika Gazety Prawnej
4,92 zł
Płać:
KUPUJĘ
Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu tylko za zgodą wydawcy INFOR Biznes. Kup licencję

Polecane

Reklama

Twój komentarz

Zanim dodasz komentarz - zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.

Widzisz naruszenie regulaminu? Zgłoś je!

Redakcja poleca

Galerie

Wyszukiwarka kancelarii

Szukaj

Polecane