statystyki

Gminy za wysoko podnoszą poprzeczkę dla usług IOD?

autor: Jakub Styczyński22.07.2020, 10:20; Aktualizacja: 22.07.2020, 10:37
Ekspert prowadzący Kancelarię Zamówień Publicznych, przyznaje, że wielokrotnie spotyka się z przetargami, których SIWZ zawierają tak konkretne warunki, że może je spełnić zaledwie kilka podmiotów na rynku

Ekspert prowadzący Kancelarię Zamówień Publicznych, przyznaje, że wielokrotnie spotyka się z przetargami, których SIWZ zawierają tak konkretne warunki, że może je spełnić zaledwie kilka podmiotów na rynkuźródło: ShutterStock

Organizując przetargi z zakresu ochrony danych osobowych, niektóre jednostki samorządu wskazują takie warunki zamówienia, że jest je w stanie spełnić zaledwie garstka firm. To może być dyskryminacja – mówią eksperci.

Wymóg wieloletniej pracy na rzecz jednostek publicznych, obowiązek posiadania milionowej polisy ubezpieczeniowej OC, konieczność przeprowadzania audytów zgodnych z wymogami rozporządzenia w sprawie krajowych ram interoperacyjności czy dysponowanie wyspecjalizowanym sprzętem do niszczenia danych z twardych dysków – to tylko niektóre z koniecznych do spełnienia warunków przez starających się o wykonanie zamówienia, jakie samorządy zamieszczają w specyfikacji istotnych warunków zamówienia (SIWZ). Do naszej redakcji zgłaszają się stowarzyszenia inspektorów ochrony danych, które sprzeciwiają się stawianiu tak wyśrubowanych i niezwiązanych z obowiązkami IOD warunków. Ich zdaniem samorządy bardzo często chcą w ten sposób doprowadzić do wygrana przetargu przez firmy, które dotychczas pełniły podobną funkcję w gminie.

Jak się okazuje, te spostrzeżenia nie są na wyrost. Artur Wawryło, ekspert prowadzący Kancelarię Zamówień Publicznych, przyznaje, że wielokrotnie spotyka się z przetargami, których SIWZ zawierają tak konkretne warunki, że może je spełnić zaledwie kilka podmiotów na rynku. A i wówczas najbardziej faworyzowany jest najczęściej dotychczasowy wykonawca takich usług. – Znam przypadki, gdy spółka świadczyła usługi na rzecz 50 podmiotów samorządowych i przeprowadziła w tym czasie pięć audytów. Dziwnym zbiegiem okoliczności potem w SIWZ nowego zamówienia publicznego czytamy, że warunkiem progowym dla starających się o wykonanie zadania jest doświadczenie w świadczeniu usług dla co najmniej 50 jednostek publicznych i przeprowadzenie co najmniej pięć audytów na ich rzecz – wskazuje Artur Wawryło. Jego spostrzeżenia potwierdza dr Robert Siwik, radca prawny oraz biegły sądowy specjalizujący się w prawie zamówień publicznych. – Przykłady dyskryminujących warunków przetargów można mnożyć. Niektórzy zamawiający kryją swoje intencje lepiej, inni gorzej. Spotkałem się z przypadkiem, gdy zamawiający żądał od wykonawcy, aby ten miał doświadczenie w wykonywaniu zamówienia na terenie konkretnej gminy, co jest wyjątkowo jasnym przykładem ograniczania konkurencji – przyznaje dr Robert Siwik.

Nadmierne wymagania


Pozostało 74% tekstu

Prenumerata wydania cyfrowego

Dziennika Gazety Prawnej
9,80 zł
cena za dwa dostępy
na pierwszy miesiąc,
kolejny miesiąc tylko 79 zł
Oferta autoodnawialna
KUPUJĘ

Pojedyncze wydanie cyfrowe

Dziennika Gazety Prawnej
4,92 zł
Płać:
KUPUJĘ
Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu tylko za zgodą wydawcy INFOR Biznes. Kup licencję

Polecane

Reklama

Komentarze (1)

Twój komentarz

Zanim dodasz komentarz - zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.

Widzisz naruszenie regulaminu? Zgłoś je!

Redakcja poleca

Galerie

Wyszukiwarka kancelarii

Szukaj

Polecane