Zbyt wczesna wypłata nagród może rodzić kłopoty

autor: Marcin Nagórek16.08.2019, 14:00
pieniądze, banknoty, kasa, finanse

Nagrodę wypłaca się niezwłocznie po nabyciu do niej prawa. Wypłacenie jej przed tym terminem stanowi działanie wadliwe.źródło: ShutterStock

Jestem główną księgową w urzędzie miasta. Niestety przy wypłacie nagród jubileuszowych dwóm pracownikom do okresu uprawniającego do takiej gratyfikacji doliczono przez pomyłkę czas urlopu bezpłatnego. Czy przepisy wydatkowe zostały naruszone? Czy może się to wiązać z dyscypliną finansów publicznych dla burmistrza?

Przedstawiona sprawa dotyczy dwóch kwestii – dopuszczalności wydatkowania środków z budżetu gminy na wydatki z tytułu nagród jubileuszowych dla pracowników samorządowych oraz ewentualnej odpowiedzialność za takie czynności. W tym zakresie miarodajne są przede wszystkim regulacje ustawy z 21 listopada 2008 r. o pracownikach samorządowych. W art. 2 ust. 1 tej ustawy postanowiono, że jej przepisy stosuje się do pracowników samorządowych zatrudnionych w urzędach gmin, ich jednostkach pomocniczych, gminnych jednostkach budżetowych i samorządowych zakładach budżetowych. Natomiast w art. 38 została wyjaśniona materia dotycząca nagród jubileuszowych. W ust. 2 tego przepisu określono, że przysługuje ona w wysokości:

  • po 20 latach pracy – 75 proc. wynagrodzenia miesięcznego;
  • po 25 latach pracy – 100 proc. wynagrodzenia miesięcznego;
  • po 30 latach pracy – 150 proc. wynagrodzenia miesięcznego;
  • po 35 latach pracy – 200 proc. wynagrodzenia miesięcznego;
  • po 40 latach pracy – 300 proc. wynagrodzenia miesięcznego;
  • po 45 latach pracy – 400 proc. wynagrodzenia miesięcznego.

Wynagrodzenie, o którym mowa wyżej, oblicza się według zasad obowiązujących przy ustalaniu ekwiwalentu pieniężnego za urlop wypoczynkowy. Co istotne, w ust. 5 postanowiono, że do okresów pracy uprawniających do dodatku za wieloletnią pracę, nagrody jubileuszowej i jednorazowe j odprawy w związku z przejściem na emeryturę lub rentę z tytułu niezdolności do pracy wlicza się wszystkie poprzednio zakończone okresy zatrudnienia oraz inne, jeżeli z mocy odrębnych przepisów podlegają one wliczeniu do okresu pracy, od którego zależą uprawnienia pracownicze. Jak zaś wynika z art. 174 par. 2 kodeksu pracy – urlopu bezpłatnego nie wlicza się do okresu pracy, od którego zależą uprawnienia pracownicze.


Pozostało jeszcze 69% treści

Czytaj wszystkie artykuły na gazetaprawna.pl oraz w e-wydaniu DGP
Zapłać 97,90 zł Kup abonamentna miesiąc
Mam kod promocyjny
Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu tylko za zgodą wydawcy INFOR Biznes. Kup licencję

Polecane

Reklama

Twój komentarz

Zanim dodasz komentarz - zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.

Widzisz naruszenie regulaminu? Zgłoś je!

Redakcja poleca

Galerie

Wyszukiwarka kancelarii

Szukaj

Polecane