- z 17 grudnia 2004 r. o odpowiedzialności za naruszenie dyscypliny finansów publicznych
- z 21 listopada 2008 r. o służbie cywilnej
- z 22 listopada 2008 r. o pracownikach samorządowych
- z 13 września 1996 r. o utrzymaniu czystości i porządku w gminach
- z 5 stycznia 2011 r. – Kodeks wyborczy
- z 11 lutego 2016 r. o pomocy państwa w wychowywaniu dzieci (chodzi o program 500+)
- z 10 czerwca 2016 r. o zmianie ustawy o działalności leczniczej oraz niektórych innych ustaw
- z 20 grudnia 1996 r. o gospodarce komunalnej
- z 17 czerwca 1966 r. o postępowaniu egzekucyjnym w administracji
- z 14 grudnia 2017 r. o zmianie ustawy o zakazie propagowania komunizmu lub innego ustroju totalitarnego przez nazwy jednostek organizacyjnych, jednostek pomocniczych gminy, budowli, obiektów i urządzeń użyteczności publicznej oraz pomniki oraz ustawy o zmianie ustawy o zakazie propagowania komunizmu lub innego ustroju totalitarnego przez nazwy budowli, obiektów i urządzeń użyteczności publicznej
- z 11 stycznia 2018 r. o zmianie niektórych ustaw w celu zwiększenia udziału obywateli w procesie wybierania, funkcjonowania i kontrolowania niektórych organów publicznych (wyciąg) – zmiany w kodeksie wyborczym
- z 20 lipca 2018 r. o przekształceniu prawa użytkowania wieczystego gruntów zabudowanych na cele mieszkaniowe w prawo własności tych gruntów
W drugiej część komentarza do ustawy ofinansach publicznych (dalej: u.f.p.) kontynuujemy analizę przepisów działu Iustawy mającego charakter ogólny. Omawiamy rozdział 5 „Zasady gospodarowania środkami publicznymi” oraz początkowe artykuły rozdziału 6 dotyczącego kontroli zarządczej.
W drugiej część komentarza do ustawy ofinansach publicznych (dalej: u.f.p.) kontynuujemy analizę przepisów działu Iustawy mającego charakter ogólny. Omawiamy rozdział 5 „Zasady gospodarowania środkami publicznymi” oraz początkowe artykuły rozdziału 6 dotyczącego kontroli zarządczej.
Komentowany rozdział ma dość niejednolity charakter. Pierwsza jego część (art. 42−54) odnosi się do kwestii podstawowych iogólnych związanych z gospodarowaniem środkami publicznymi. Pozostała część zawiera przepisy –czasami bardzo szczegółowe –dotyczące przypadających jednostkom sektora publicznego należności ocharakterze cywilnoprawnym oraz niepodatkowych należności ocharakterze publicznoprawnym. Wrozdziale tym znajdziemy także podstawowe zasady gospodarki środkami publicznymi. Chodzi np. ooparcie jej na rocznych planach finansowych (art. 44) czy regułę, że samo zamieszczenie wbudżecie dochodu zdanego źródła lub wydatku na określony cel nie stanowi podstawy prawnej do roszczeń, awięc nie reguluje stosunków jednostki sektora finansów publicznych zpodmiotami zewnętrznymi (art. 51). Opisana zostaje również natura podstawowych wielkości budżetowych –dochodów iprzychodów jako prognozy; wydatków irozchodów jako nieprzekraczalnego limitu (art. 52).
Kwestii szczególnie ważnej dla finansów komunalnych dotyczy art. 50 u.f.p. Nakazuje on zaopatrywać projekty ustaw iakty prawne wydawane przez Radę Ministrów wwyliczenie ich skutków finansowych, wtym dla jednostek samorządu terytorialnego, oraz wskazanie źródła sfinansowania tych skutków. Obowiązek ten dodatkowo doprecyzowano wnowelizacji ustawy z16 grudnia 2010 r. Wprzypadku, gdy działanie projektowanej ustawy prowadzi do zwiększenia wydatków publicznych (w tym wydatków JST), należy określić na dziesięć kolejnych lat maksymalne wielkości nowych wydatków (ich zwiększenia nową ustawą). Artykuł 50 u.f.p. ma mieć rolę ochronną wstosunku do finansów komunalnych, bronić samorządy przed nieuzasadnionym bądź niekontrolowanym spadkiem dochodów iwzrostem wydatków. Należy ocenić, że nie pełni on wystarczająco skutecznie tej funkcji. Już w2012 r. Związek Miast Polskich przy współpracy innych korporacji samorządowych podjął akcję na rzecz zwiększenia dochodów JST ztytułu udziałów we wpływach zpodatku dochodowego od osób fizycznych oraz subwencji ogólnej. Wuzasadnieniu proponowanej ustawy wskazywano, że zmiany ustawowe zlat 2005−2011 zmniejszają łączne roczne dochody JST oponad 8 mld zł. Obecnie sytuacja wdużym stopniu się powtarza wzwiązku ze zmianami wustawie oPIT zubożajacymi JST oponad miliard złotych rocznie.
Pierwsza część komentarza ukazała się 24 lipca 2019 r. (DGP nr 142).
Kolejna część ukaże się 18 września 2019 r.
TYDZIEŃ Z KOMENTARZAMI – BAZA PUBLIKACJI
Dotychczas w tygodniku Samorząd i Administracja komentowaliśmy ustawy:
Przeoczyłeś tygodnik? Znajdziesz go w wydaniach DGP nawww.edgp.gazetaprawna.pl
Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A. Kup licencję
Reklama
Reklama