statystyki

Droższe parkowanie w śródmiejskich strefach miast. Nowe prawo już od września

autor: Tomasz Żółciak14.08.2019, 14:00; Aktualizacja: 14.08.2019, 15:54
Odpowiedzialne za nowe przepisy Ministerstwo Inwestycji i Rozwoju (MIR) wskazuje, że decyzja o utworzeniu śródmiejskiej strefy parkowania należy tylko i wyłącznie do samorządów. – To one dostały ustawowe narzędzie, by za jego pomocą realizować cele środowiskowe (np. czystsze powietrze) i inwestycyjne (np. budowa parkingów w formule PPP) – mówi Paweł Nowak z biura prasowego resortu.

Odpowiedzialne za nowe przepisy Ministerstwo Inwestycji i Rozwoju (MIR) wskazuje, że decyzja o utworzeniu śródmiejskiej strefy parkowania należy tylko i wyłącznie do samorządów. – To one dostały ustawowe narzędzie, by za jego pomocą realizować cele środowiskowe (np. czystsze powietrze) i inwestycyjne (np. budowa parkingów w formule PPP) – mówi Paweł Nowak z biura prasowego resortu.źródło: ShutterStock

Już za kilka tygodni w miastach mogą się pojawić strefy płatnego parkowania ze stawkami rzędu nawet kilkunastu złotych za godzinę. Niektórzy włodarze chcą najpierw wybadać, co o zmianach sądzi lokalna społeczność. Inni mają własne pomysły na politykę parkingową

Parkingowa rewolucja wchodzi w życie już 5 września. To efekt jednej z ostatnich nowelizacji ustawy z 21 marca 1985 r. o drogach publicznych (Dz.U. z 1985 r. nr 14, poz. 60). Pierwsza, fundamentalna zmiana to możliwość tworzenia – obok dotychczasowych stref – śródmiejskich stref płatnego parkowania. Dotyczy jednak tylko miast powyżej 100 tys. mieszkańców i tylko takich, które mimo ustanowienia zwykłych stref płatnego parkowania nadal mają problemy z lokalną polityką transportową albo ochroną środowiska. Kolejnym warunkiem, który trzeba będzie spełnić, jest przeanalizowanie rotacji parkujących pojazdów na terenie planowanej strefy (zarówno przed, jak i po jej utworzeniu).

Magazyn DGP z 14 sierpnia 2019 r.

Magazyn DGP z 14 sierpnia 2019 r.

źródło: Dziennik Gazeta Prawna

Zapłacimy po nowemu

Kierowców czeka zmianą sposobu naliczania stawek opłat za postój. Teraz ustawa określa, że opłata za pierwszą godzinę parkowania nie może przekraczać 3 zł. Od 5 września zacznie obowiązywać bardziej elastyczny mechanizm. Zgodnie z nim, w zwykłej strefie płatnego parkowania pierwsza godzina postoju nie powinna przekraczać 0,15 proc. minimalnego wynagrodzenia. To oznacza, że parkowanie jeszcze w tym roku będzie mogło być droższe, a maksymalne stawki będą uzależnione do tego, ile mamy w portfelach. W tym roku płaca minimalna wynosi 2250 zł. To oznacza, że od września najwyższa stawka za pierwszą godzinę parkowania będzie mogła – po zaokrągleniu – wynieść ok. 3,40 zł. Zgodnie z propozycją rządu, w 2020 roku płaca minimalna ma wynieść już 2450. A to spowoduje automatyczną waloryzację stawki maksymalnej za pierwszą godzinę parkowania do ok. 3,70 zł.


Pozostało 87% tekstu

Prenumerata wydania cyfrowego

Dziennika Gazety Prawnej
9,80 zł
cena za dwa dostępy
na pierwszy miesiąc,
kolejny miesiąc tylko 79 zł
Oferta autoodnawialna
KUPUJĘ

Pojedyncze wydanie cyfrowe

Dziennika Gazety Prawnej
4,92 zł
Płać:
KUPUJĘ
Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu tylko za zgodą wydawcy INFOR Biznes. Kup licencję

Polecane

Reklama

Twój komentarz

Zanim dodasz komentarz - zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.

Widzisz naruszenie regulaminu? Zgłoś je!

Redakcja poleca

Galerie

Wyszukiwarka kancelarii

Szukaj

Polecane