statystyki

Droższe parkowanie w śródmiejskich strefach miast. Nowe prawo już od września

autor: Tomasz Żółciak14.08.2019, 14:00; Aktualizacja: 14.08.2019, 15:54
Odpowiedzialne za nowe przepisy Ministerstwo Inwestycji i Rozwoju (MIR) wskazuje, że decyzja o utworzeniu śródmiejskiej strefy parkowania należy tylko i wyłącznie do samorządów. – To one dostały ustawowe narzędzie, by za jego pomocą realizować cele środowiskowe (np. czystsze powietrze) i inwestycyjne (np. budowa parkingów w formule PPP) – mówi Paweł Nowak z biura prasowego resortu.

Odpowiedzialne za nowe przepisy Ministerstwo Inwestycji i Rozwoju (MIR) wskazuje, że decyzja o utworzeniu śródmiejskiej strefy parkowania należy tylko i wyłącznie do samorządów. – To one dostały ustawowe narzędzie, by za jego pomocą realizować cele środowiskowe (np. czystsze powietrze) i inwestycyjne (np. budowa parkingów w formule PPP) – mówi Paweł Nowak z biura prasowego resortu.źródło: ShutterStock

Już za kilka tygodni w miastach mogą się pojawić strefy płatnego parkowania ze stawkami rzędu nawet kilkunastu złotych za godzinę. Niektórzy włodarze chcą najpierw wybadać, co o zmianach sądzi lokalna społeczność. Inni mają własne pomysły na politykę parkingową

Parkingowa rewolucja wchodzi w życie już 5 września. To efekt jednej z ostatnich nowelizacji ustawy z 21 marca 1985 r. o drogach publicznych (Dz.U. z 1985 r. nr 14, poz. 60). Pierwsza, fundamentalna zmiana to możliwość tworzenia – obok dotychczasowych stref – śródmiejskich stref płatnego parkowania. Dotyczy jednak tylko miast powyżej 100 tys. mieszkańców i tylko takich, które mimo ustanowienia zwykłych stref płatnego parkowania nadal mają problemy z lokalną polityką transportową albo ochroną środowiska. Kolejnym warunkiem, który trzeba będzie spełnić, jest przeanalizowanie rotacji parkujących pojazdów na terenie planowanej strefy (zarówno przed, jak i po jej utworzeniu).

Magazyn DGP z 14 sierpnia 2019 r.

Magazyn DGP z 14 sierpnia 2019 r.

źródło: Dziennik Gazeta Prawna

Zapłacimy po nowemu

Kierowców czeka zmianą sposobu naliczania stawek opłat za postój. Teraz ustawa określa, że opłata za pierwszą godzinę parkowania nie może przekraczać 3 zł. Od 5 września zacznie obowiązywać bardziej elastyczny mechanizm. Zgodnie z nim, w zwykłej strefie płatnego parkowania pierwsza godzina postoju nie powinna przekraczać 0,15 proc. minimalnego wynagrodzenia. To oznacza, że parkowanie jeszcze w tym roku będzie mogło być droższe, a maksymalne stawki będą uzależnione do tego, ile mamy w portfelach. W tym roku płaca minimalna wynosi 2250 zł. To oznacza, że od września najwyższa stawka za pierwszą godzinę parkowania będzie mogła – po zaokrągleniu – wynieść ok. 3,40 zł. Zgodnie z propozycją rządu, w 2020 roku płaca minimalna ma wynieść już 2450. A to spowoduje automatyczną waloryzację stawki maksymalnej za pierwszą godzinę parkowania do ok. 3,70 zł.


Pozostało jeszcze 87% treści

Czytaj wszystkie artykuły na gazetaprawna.pl oraz w e-wydaniu DGP
Zapłać 97,90 zł Kup abonamentna miesiąc
Mam kod promocyjny
Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu tylko za zgodą wydawcy INFOR Biznes. Kup licencję

Polecane

Reklama

Twój komentarz

Zanim dodasz komentarz - zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.

Widzisz naruszenie regulaminu? Zgłoś je!

Redakcja poleca

Galerie

Wyszukiwarka kancelarii

Szukaj

Polecane