statystyki

NSA: Wystawka przed sklepem podlega gminnej opłacie targowej

autor: Małgorzata Masłowska19.07.2019, 20:00
Jeśli handel jest prowadzony w budynku, ale sprzedawca eksponuje też towar na terenie przed nim, do którego nie ma tytułu prawnego, to musi uiścić opłatę targową. Tak wynika z wyroku NSA.

Jeśli handel jest prowadzony w budynku, ale sprzedawca eksponuje też towar na terenie przed nim, do którego nie ma tytułu prawnego, to musi uiścić opłatę targową. Tak wynika z wyroku NSA.źródło: ShutterStock

Jeśli handel jest prowadzony w budynku, ale sprzedawca eksponuje też towar na terenie przed nim, do którego nie ma tytułu prawnego, to musi uiścić opłatę targową. Tak wynika z wyroku NSA.

Rozstrzygnięcie Naczelnego Sądu Administracyjnego to niewątpliwie dobra wiadomość dla samorządów, które mają szansę powiększyć wpływy z opłaty targowej. [ramka 1] Skala zysków gmin i odpowiadających im kosztów przedsiębiorców nie jest jednak łatwa do oszacowania. W rozpatrywanej przez NSA sprawie chodziło o opłatę, której stawka dzienna wynosiła 70 zł (ogólnie przedmiotem sporu było ok. 5000 zł). Z punktu widzenia niewielkich rozmiarów biznesu są to istotne koszty, jednak każdorazowo ich wysokość będzie zależna od uchwał rad gmin. [ramka 2] Biorąc pod uwagę wyraźnie rysującą się tendencję wyższych stawek opłaty targowej w miejscowościach turystyczno-wypoczynkowych, problem ten będzie miał większe znaczenie dla gmin i przedsiębiorców z takich rejonów. Nie da się jednak ukryć, że to jednocześnie zła wiadomość dla handlujących, którzy w sezonie letnim chętnie korzystają z możliwości eksponowania towaru przed sklepami i próbują w ten sposób zachęcić klientów do dokonania u nich zakupów.

Ramka 1

Niekoniecznie w każdej gminie ©℗

Zgodnie z obowiązującymi przepisami rada gminy może wprowadzić opłatę targową, ale nie jest do tego zobowiązana. W części dużych miast (np. w Warszawie, Łodzi, Wrocławiu) zrezygnowano z jej wprowadzenia. W innych (np. w Krakowie) w uchwałach przewidujących pobór opłaty ustalono specjalną stawkę za „zajęcie dodatkowej powierzchni pod sprzedaż przed pojazdami, stałymi obiektami, budynkami oraz przed sklepami”.


Pozostało jeszcze 81% treści

Czytaj wszystkie artykuły na gazetaprawna.pl oraz w e-wydaniu DGP
Zapłać 97,90 zł Kup abonamentna miesiąc
Mam kod promocyjny
Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu tylko za zgodą wydawcy INFOR Biznes. Kup licencję

Polecane

Reklama

Twój komentarz

Zanim dodasz komentarz - zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.

Widzisz naruszenie regulaminu? Zgłoś je!

Redakcja poleca

Galerie

Wyszukiwarka kancelarii

Szukaj

Polecane