Minister edukacji narodowej wydała kolejny plik rozporządzeń wykonawczych do ustawy z 14 grudnia 2016 r. – Prawo oświatowe (Dz.U. z 2017 r. poz. 59 ze zm.; dalej: u.p.o.), które wejdzie w życie 1 września 2017 r.
Tego samego dnia zaczną obowiązywać akty wykonawcze. Jeszcze nie wszystkie ukazały się w Dzienniku Ustaw. Dyrektorzy szkół i placówek nie będą mieli właściwie czasu na prześledzenie nowych regulacji przed rozpoczęciem roku szkolnego. Postanowiliśmy im w tym pomóc. Poniżej w tabeli omawiamy rozporządzenia, nad którymi prace legislacyjne były najbardziej zaawansowane.
Okazuje się, że chociaż większość z tych aktów była poprzedzona regulacją wydaną na podstawie ustawy o systemie oświaty (najczęściej o takim samym tytule), to jednak nie zawsze automatycznie powielone zostały jej treści. Dlatego niniejsze opracowanie w szczególności podkreśla, jakie są między nimi różnice. Wskazujemy także, kiedy dane rozporządzenie zostanie opublikowane w Dzienniku Ustaw. Takie informacje podane zostały na stronie internetowej Rządowego Centrum Legislacji (RCL).
Rozporządzenie z 8 sierpnia 2017 r. w sprawie przypadków, w których do publicznej lub niepublicznej szkoły dla dorosłych można przyjąć osobę, która ukończyła 16 albo 15 lat, oraz przypadków, w których osoba, która ukończyła ośmioletnią szkołę podstawową, może spełniać obowiązek nauki przez uczęszczanie na kwalifikacyjny kurs zawodowy
Podstawa prawna
Art. 36 ust. 16 u.p.o.
Publikacja w Dz.U.
Rozporządzenie ukazało 22 sierpnia 2017 r. pod poz. 1562
Zakres obowiązywania
Dotychczasowe rozporządzenie ministra edukacji narodowej z 16 lipca 2012 r. w sprawie przypadków, w jakich do publicznej lub niepublicznej szkoły dla dorosłych można przyjąć osobę, która ukończyła 16 albo 15 lat, oraz przypadków, w jakich osoba, która ukończyła gimnazjum, może spełniać obowiązek nauki przez uczęszczanie na kwalifikacyjny kurs zawodowy (Dz.U. z 2012 r. poz. 857) zachowuje moc do czasu zakończenia kształcenia odpowiednio w dotychczasowym gimnazjum, trzyletnim liceum ogólnokształcącym, czteroletnim technikum, klasach dotychczasowej zasadniczej szkoły zawodowej prowadzonych w branżowej szkole I stopnia.
Opis
Zasadniczo rozporządzenie nie wprowadza zmian w stosunku do dotychczas obowiązujących przepisów, uwzględnia jedynie zmiany ustroju szkolnego, tj. likwidację gimnazjum oraz wprowadzenie ośmioletniej szkoły podstawowej.
Rozporządzenie z 9 sierpnia 2017 r. w sprawie warunków i trybu udzielania zezwoleń na indywidualny program lub tok nauki oraz organizacji indywidualnego programu lub toku nauki
Podstawa prawna
Art. 115 ust. 4 u.p.o.
Publikacja w Dz.U.
Rozporządzenie ukazało 23 sierpnia 2017 r. pod poz. 1569
Zakres obowiązywania
W odniesieniu do dotychczasowych szkół, tj. gimnazjów oraz szkół ponadgimnazjalnych, do czasu zakończenia kształcenia będą stosowane przepisy rozporządzenia ministra edukacji narodowej z 19 grudnia 2001 r. w sprawie warunków i trybu udzielania zezwoleń na indywidualny program lub tok nauki oraz organizacji indywidualnego programu lub toku nauki (Dz.U. nr 3, poz. 28).
Opis
W rozporządzeniu zostały zachowane dotychczasowe rozwiązania dotyczące udzielania i organizowania indywidualnego programu i toku nauki. Dokonano jedynie zmian w zakresie czasu, na jaki udziela się zezwolenia na indywidualny program lub tok nauki (dotychczas udzielane było na czas nie krótszy niż jeden rok szkolny). W rozporządzeniu wskazano, że zezwolenia udziela się na czas określony, bez wskazywania minimalnego okresu jego trwania.
Rozporządzenie w sprawie warunków organizowania kształcenia, wychowania i opieki dla dzieci i młodzieży niepełnosprawnych, niedostosowanych społecznie i zagrożonych niedostosowaniem społecznym
Podstawa prawna
Art. 127 ust. 19 pkt 2 u.p.o.
Publikacja w Dz.U.
Rozporządzenie to ukazało się 24 sierpnia 2017 r. pod poz. 1578
Uchyla
Rozporządzenie ministra edukacji narodowej z 24 lipca 2015 r. w sprawie warunków organizowania kształcenia, wychowania i opieki dla dzieci i młodzieży niepełnosprawnych, niedostosowanych społecznie i zagrożonych niedostosowaniem społecznym (Dz.U. z 2015 r. poz. 1113).
Opis
Rozporządzenie w zdecydowanej większości przewiduje analogiczne rozwiązania jak w dotychczas obowiązujących przepisach. Jeśli chodzi o zmiany, to:● wskazano w indywidualnym programie edukacyjno-terapeutycznym dziecka lub ucznia kierunek zintegrowanych oddziaływań nauczycieli, specjalistów i wychowawców grup wychowawczych prowadzących zajęcia z dzieckiem lub uczniem,● nałożono obowiązek wskazania w indywidualnym programie edukacyjno-terapeutycznym zajęć z zakresu doradztwa zawodowego oraz zajęć związanych z wyborem kierunku kształcenia i zawodu realizowanych w ramach pomocy psychologiczno-pedagogicznej,● określono obowiązek wskazania w indywidualnym programie edukacyjno-terapeutycznym rodzaju dostosowań warunków organizacji kształcenia specjalnego dziecka lub ucznia niepełnosprawnego,● uzupełniono zajęcia rewalidacyjne dla dzieci lub uczniów niesłyszących lub z afazją o wspomagające metody komunikacji,● ustalono, że w skład zespołu opracowującego indywidualny program edukacyjno- terapeutyczny wchodzić będą wychowawcy grup wychowawczych prowadzący zajęcia z wychowankiem w młodzieżowym ośrodku wychowawczym, młodzieżowym ośrodku socjoterapii, specjalnym ośrodku wychowawczym, specjalnym ośrodku szkolno-wychowawczym i ośrodku rewalidacyjno-wychowawczym. Zobowiązano także ten zespół do uwzględnienia w nim wyników diagnozy i wniosków sformułowanych na jej podstawie,● zobowiązano zespół nauczycieli, wychowawców grup wychowawczych i specjalistów prowadzących zajęcia z dzieckiem lub uczniem do spotkań nie rzadziej niż raz w semestrze,● umożliwiono – za zgodą rodziców – udział innych podmiotów w dokonywaniu okresowej wielospecjalistycznej oceny poziomu funkcjonowania dziecka lub ucznia,● uregulowano wielospecjalistyczną ocenę poziomu funkcjonowania dziecka lub ucznia,● umożliwiono otrzymanie przez rodziców ucznia lub pełnoletniego ucznia (na ich wniosek) kopii wielospecjalistycznej oceny poziomu funkcjonowania dziecka lub ucznia,n określono zadania nauczycieli posiadających kwalifikacje w zakresie pedagogiki specjalnej.Rozporządzenie przewiduje przepis przejściowy, zgodnie z którym uczniowie z chorobami przewlekłymi, z zaburzeniami psychicznymi, z zaburzeniami zachowania i zagrożeni uzależnieniem, posiadający orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego, którzy przed 1 września 2011 r. rozpoczęli naukę w szkole podstawowej integracyjnej, oddziale integracyjnym w szkole podstawowej ogólnodostępnej, szkole podstawowej specjalnej lub oddziale specjalnym w szkole podstawowej ogólnodostępnej, mogą kontynuować naukę w takiej szkole lub oddziale do ukończenia danej szkoły.
Rozporządzenie w sprawie wymagań, jakim powinna odpowiadać osoba zajmująca stanowisko dyrektora oraz inne stanowisko kierownicze w publicznym przedszkolu, publicznej szkole podstawowej, publicznej szkole ponadpodstawowej oraz publicznej placówce
Podstawa prawna
Art. 62 ust. 4 u.p.o.
Publikacja w Dz.U.
Rozporządzenie ukazało sie 25 sierpnia 2017 r. pod poz. 1597
Zakres obowiązywania
Rozporządzenie nie będzie miało zastosowania do nauczycieli oraz osób niebędących nauczycielami zajmujących stanowisko dyrektora, wicedyrektora oraz inne stanowiska kierownicze w dotychczasowym gimnazjum i szkole ponadgimnazjalnej. Wymagania wobec nauczycieli oraz osób niebędących nauczycielami zajmujących ww. stanowiska nadal będą określone w rozporządzeniu ministra edukacji narodowej z 27 października 2009 r. w sprawie wymagań, jakim powinna odpowiadać osoba zajmująca stanowisko dyrektora oraz inne stanowisko kierownicze w poszczególnych typach publicznych szkół i rodzajach publicznych placówek (Dz.U. nr 184, poz. 1436 ze zm.).
Opis
Rozporządzenie w stosunku do dotychczasowych przepisów przewiduje wprowadzenie następujących zmian:● uregulowanie kwestii dotyczących wymagań do zajmowania stanowiska dyrektora oraz innych stanowisk kierowniczych w publicznych jednostkach organizacyjnych systemu oświaty przez cudzoziemców;● wprowadza wymóg posiadania pełnej zdolności do czynności prawnych i korzystania z pełni praw publicznych przez nauczycieli zajmujących stanowisko dyrektora, wicedyrektora oraz inne stanowisko kierownicze w publicznym przedszkolu, szkole i placówce (dotychczas wymaganie to dotyczyło wyłącznie osób niebędących nauczycielami);● zawęża listę jednostek organizacyjnych systemu oświaty, w których stanowisko dyrektora i wicedyrektora mogą zajmować nauczyciele, którzy nie posiadają odpowiednio wykształcenia na poziomie jednolitych studiów magisterskich albo studiów drugiego stopnia lub studiów pierwszego stopnia. Dostosowuje ją przy tym do zakresu kształcenia nauczycieli realizowanego w systemie szkolnictwa wyższego na podstawie rozporządzenia ministra nauki i szkolnictwa wyższego z 17 stycznia 2012 r. w sprawie standardów kształcenia przygotowującego do wykonywania zawodu nauczyciela (Dz.U. poz. 131). Zmiany te wobec tego dotyczą wymaganego poziomu wykształcenia: ● dyrektorów i wicedyrektorów w przedszkolu, szkole podstawowej, technikum, szkole policealnej, placówce oświatowo-wychowawczej, placówce kształcenia praktycznego, ośrodku dokształcania i doskonalenia zawodowego, młodzieżowym ośrodku wychowawczym, młodzieżowym ośrodku socjoterapii oraz placówce zapewniającej opiekę i wychowanie uczniom w okresie pobierania nauki poza miejscem stałego zamieszkania,n dyrektorów zespołów publicznych szkół lub placówek.Zgodnie z tym rozporządzeniem osoby zajmujące stanowisko dyrektora w publicznym przedszkolu, szkole lub placówce oraz ich zespole a także stanowisko dyrektora publicznej szkoły lub zespołu publicznych szkół przy przedstawicielstwie dyplomatycznym, urzędzie konsularnym lub przedstawicielstwie wojskowym RP, które nie spełniają wymagań określonych w tej regulacji, będą mogły pozostać na dotychczasowym stanowisku nie dłużej niż do końca okresu, na jaki powierzono im to stanowisko lub na jaki zostały powołane.Natomiast osoby zajmujące 1 września 2017 r. inne stanowiska kierownicze niż wyżej wymienione, które nie będą spełniać wymagań określonych w tym rozporządzeniu, będą mogły zajmować te stanowiska do końca okresu, na który nastąpiło powierzenie lub powołanie. W przypadku powierzenia tym osobom stanowiska lub powołania ich na to stanowisko na czas nieokreślony lub na czas określony dłuższy niż pięć lat, będą one mogły pełnić swe funkcje przez okres pięciu lat od dnia wejścia w życie rozporządzenia. Z uwagi na to, że obowiązujące przepisy nie regulują kwestii, na jaki okres powierza się lub powołuje się na inne stanowiska kierownicze w publicznym przedszkolu, szkole lub placówce oraz ich zespole, powierzenia tych stanowisk lub powołania na te stanowiska można dokonać zarówno na czas określony, jak i nieokreślony. W związku z tym w rozporządzeniu przyjęto okres przejściowy, w którym osoby te będą mogły jeszcze zajmować ww. stanowiska, spełniając dotychczasowe wymagania. Uznano bowiem, że nie jest uzasadnione, aby osoby zajmujące stanowisko wicedyrektora lub inne stanowisko kierownicze 1 września 2017 r. nie spełniały wymagań określonych w rozporządzeniu przez okres dłuższy niż pięć lat.
Rozporządzenie w sprawie regulaminu konkursu na stanowisko dyrektora publicznego przedszkola, publicznej szkoły podstawowej, publicznej szkoły ponadpodstawowej lub publicznej placówki oraz trybu pracy komisji konkursowej.
Podstawa prawna
Art. 63 ust. 20 u.p.o.
Publikacja w Dz.U.
Rozporządzenie ukazało się 25 sierpnia 2017 r. pod poz. 1587
Uchyla
Rozporządzenie ministra edukacji narodowej z 8 kwietnia 2010 r. w sprawie regulaminu konkursu na stanowisko dyrektora publicznej szkoły lub publicznej placówki oraz trybu pracy komisji konkursowej (Dz.U. z 2010 r. poz. 373 ze zm.).
Opis
Rozporządzenie w zdecydowanej większości przewiduje analogiczne rozwiązania jak w dotychczasowych przepisach. Do nowości należy zaliczyć rozszerzenie listy dokumentów, jakie powinien złożyć kandydat na stanowisko dyrektora publicznego przedszkola, publicznej szkoły lub publicznej placówki. Do dotychczasowej listy dodano obowiązek złożenia:● oświadczenia, że kandydat ma pełną zdolność do czynności prawnych i korzysta z pełni praw publicznych (dotychczas obowiązek ten dotyczył wyłącznie osoby niebędącej nauczycielem);n dokumentu potwierdzającego znajomość języka polskiego, o którym mowa w ustawie z 7 października 1999 r. o języku polskim (t.j. Dz.U. z 2011 r. poz. 224 ze zm.) w przypadku cudzoziemca.Obowiązek przedstawienia powyższych dokumentów wiąże się z dodatkowymi wymaganiami wobec kandydatów na stanowisko dyrektora publicznego przedszkola, publicznej szkoły podstawowej, publicznej szkoły ponadpodstawowej lub publicznej placówki, które zostały przewidziane w rozporządzeniu ministra edukacji narodowej w sprawie wymagań, jakim powinna odpowiadać osoba zajmująca stanowisko dyrektora oraz inne stanowisko kierownicze w publicznym przedszkolu, publicznej szkole podstawowej, publicznej szkole ponadpodstawowej oraz publicznej placówce. Ponadto zrezygnowano z obowiązku złożenia przez kandydata oświadczenia, że w celach przeprowadzenia konkursu na stanowisko dyrektora wyraża zgodę na przetwarzanie jego danych osobowych.
Rozporządzenie w sprawie zasad organizacji i udzielania pomocy psychologiczno-pedagogicznej w publicznych przedszkolach, szkołach i placówkach
Podstawa prawna
Art. 47 ust. 1 pkt 5 u.p.o.
Publikacja w Dz.U.
Rozporządzenie ukazało się 25 sierpnia 2017 r. pod poz. 1591
Zakres obowiązywania
Rozporządzenie to będzie miało zastosowanie do pomocy psychologiczno-pedagogicznej udzielanej uczniom w przedszkolach i szkołach nowego ustroju szkolnego. Natomiast w odniesieniu do pomocy psychologiczno-pedagogicznej udzielanej uczniom w szkołach dotychczasowego ustroju szkolnego (gimnazjach i szkołach ponadgimnazjalnych) nadal będzie miało zastosowanie rozporządzenie ministra edukacji narodowej z 30 kwietnia 2013 r. w sprawie zasad udzielania i organizacji pomocy psychologiczno-pedagogicznej w publicznych przedszkolach, szkołach i placówkach (Dz.U. z 2013 r. poz. 532) aż do czasu zakończenia kształcenia w tych szkołach.
Opis
W rozporządzeniu zostały zachowane dotychczasowe rozwiązania dotyczące organizowania i udzielania pomocy psychologiczno-pedagogicznej. Zasadniczą zmianą, jaka zachodzi w jego treści w porównaniu z dotychczasowym stanem prawnym, jest wskazanie, że pomoc psychologiczno-pedagogiczna udzielana uczniowi w przedszkolu, szkole i placówce polega na rozpoznawaniu i zaspokajaniu indywidualnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych ucznia oraz rozpoznawaniu indywidualnych możliwości psychofizycznych ucznia i czynników środowiskowych wpływających na jego funkcjonowanie w przedszkolu, szkole i placówce.
Rozporządzenie w sprawie publicznych placówek oświatowo-wychowawczych, młodzieżowych ośrodków wychowawczych, młodzieżowych ośrodków socjoterapii, specjalnych ośrodków szkolno-wychowawczych, specjalnych ośrodków wychowawczych, ośrodków rewalidacyjno-wychowawczych oraz placówek zapewniających opiekę i wychowanie uczniom w okresie pobierania nauki poza miejscem stałego zamieszkania
Podstawa prawna
Art. 123 ust. 1 pkt 1 u.p.o.
Publikacja w Dz.U.
Według informacji RCL rozporządzenie ma się ukazać 28 sierpnia 2017 r.
Zakres obowiązywania
Przepisy dotychczasowego rozporządzenia ministra edukacji narodowej z 2 listopada 2015 r. w sprawie rodzajów i szczegółowych zasad działania placówek publicznych, warunków pobytu dzieci i młodzieży w tych placówkach oraz wysokości i zasad odpłatności wnoszonej przez rodziców za pobyt ich dzieci w tych placówkach (Dz.U. z 2015 r. poz. 1872), stosuje się do czasu zakończenia kształcenia:● w gimnazjum i klasach dotychczasowego gimnazjum prowadzonych w szkołach innego typu;● w szkołach ponadgimnazjalnych i klasach dotychczasowych szkół ponadgimnazjalnych prowadzonych w szkołach ponadpodstawowych, funkcjonujących w ww. placówkach;● w szkołach ponadgimnazjalnych i klasach dotychczasowych szkół ponadgimnazjalnych prowadzonych w szkołach ponadpodstawowych, funkcjonujących poza ww. placówkami.
Opis
Rozporządzenie w zdecydowanej większości przewiduje analogiczne rozwiązania jak przyjęte w dotychczasowych przepisach. Ze względu na zmiany dotyczące funkcjonowania specjalnych ośrodków wychowawczych w zakresie zatrudniania psychologów i pedagogów proponuje się przepis przejściowy wskazujący, że nowe regulacje w tym zakresie będą obowiązywać od 1 września 2018 r. Natomiast w roku szkolnym 2017/2018 zatrudnianie wskazanych specjalistów będą regulować przepisy w dotychczasowym brzmieniu. Ponadto przewiduje się, że arkusz organizacji placówki opracowany przez jej dyrektora do 30 kwietnia br. na podstawie rozporządzenia ministra edukacji narodowej z 2 listopada 2015 r., organ prowadzący zatwierdzi, jeżeli arkusz ten będzie uwzględniać zakres spraw określony w omawianym rozporządzeniu. Z kolei w przypadku gdy ww. dokument nie spełni tego wymogu, dyrektor placówki będzie zobowiązany niezwłocznie przekazać organowi prowadzącemu arkusz organizacji placówki uwzględniający zakres spraw określony w nowym rozporządzeniu.
Rozporządzenie w sprawie organizacji roku szkolnego
Podstawa prawna
Art. 47 ust. 1 pkt 6 u.p.o.
Publikacja w Dz.U.
Według informacji RCL rozporządzenie ma się ukazać 28 sierpnia 2017 r.
Zakres obowiązywania
Rozporządzenie to będzie stosowane do nowych typów szkół. Dotychczasowe rozporządzenie ministra edukacji narodowej i sportu z 18 kwietnia 2002 r. w sprawie organizacji roku szkolnego (Dz.U. poz. 432 ze zm.) ma zastosowanie do czasu zakończenia kształcenia w dotychczasowych gimnazjach, trzyletnich liceach ogólnokształcących, czteroletnich technikach, klasach dotychczasowych zasadniczych szkół zawodowych prowadzonych w branżowych szkołach I stopnia, dotychczasowych szkołach policealnych i szkołach specjalnych przysposabiających do pracy.
Opis
Rozporządzenie będzie dotyczyło organizacji roku szkolnego w publicznych szkołach podstawowych i publicznych szkołach ponadpodstawowych oraz publicznych placówkach, w których funkcjonują szkoły, także w publicznych placówkach kształcenia praktycznego, z wyjątkiem publicznych szkół artystycznych i szkół w zakładach poprawczych i schroniskach dla nieletnich.Przepisy dotyczą terminów rozpoczynania i kończenia zajęć dydaktycznych w szkołach i placówkach, które będą funkcjonować na podstawie u.p.o. Regulują także liczbę dodatkowych dni wolnych od zajęć dydaktyczno-wychowawczych pozostających w dyspozycji dyrektora dla poszczególnych typów szkół.Tak jak dotychczas dyrektor szkoły lub placówki będzie mógł ustalić w danym roku szkolnym dodatkowe dni wolne od zajęć dydaktyczno-wychowawczych. Nastąpi to po zasięgnięciu opinii rady szkoły (a gdy rada nie została powołana – rady pedagogicznej), a w przypadku szkół również rady rodziców i samorządu uczniowskiego. Podejmując taką decyzję, trzeba będzie wziąć pod uwagę warunki lokalowe i możliwości organizacyjne szkoły lub placówki. Zmieniony zostanie wykaz typów szkół, w których dyrektor będzie mógł ustalić dodatkowe dni wolne od zajęć, oraz liczba takich dodatkowych dni. W związku z czym dla:● szkół podstawowych (w tym funkcjonujących w placówkach) ustalono do 8 dni (było 6), z przeznaczeniem na: egzamin ósmoklasisty – 3 dni, rekolekcje wielkopostne – 3 dni i dodatkowe 2 dni;● liceów ogólnokształcących i techników (funkcjonujących w placówkach) – ustalono do 10 dni (bez zmian);● branżowych szkół I stopnia, branżowych szkół II stopnia (w tym funkcjonujących w placówkach) – ustalono do 6 dni z przeznaczeniem na przeprowadzenie egzaminów potwierdzających kwalifikacje w zawodzie i dla szkół policealnych oraz placówek kształcenia praktycznego – ustalono do 6 dni.
Rozporządzenie w sprawie wymagań wobec szkół i placówek
Podstawa prawna
Art. 44 ust. 3 u.p.o.
Publikacja w Dz.U.
Według informacji RCL rozporządzenie ma się ukazać 29 sierpnia 2017 r.
Uchyla
Rozporządzenie ministra edukacji narodowej z 6 sierpnia 2015 r. w sprawie wymagań wobec szkół i placówek (Dz.U. z 2015 r. poz. 1214).
Opis
W rozporządzeniu zrezygnowano z podziału charakterystyk wymagań na poziomy podstawowy i wysoki, zapisując niezbędne działania szkół i placówek w jednej spójnej charakterystyce każdego z wymagań.
Rozporządzenie w sprawie indywidualnego obowiązkowego rocznego przygotowania przedszkolnego dzieci i indywidualnego nauczania dzieci i młodzieży
Podstawa prawna
Art. 127 ust. 20 u.p.o.
Publikacja w Dz.U.
Według informacji RCL rozporządzenie ma się ukazać 29 sierpnia 2017 r.
Zakres obowiązywania
Rozporządzenie będzie miało zastosowanie do organizowania indywidualnego obowiązkowego rocznego przygotowania przedszkolnego i indywidualnego nauczania dzieci i młodzieży w przedszkolach, oddziałach przedszkolnych w szkołach podstawowych, innych formach wychowania przedszkolnego i szkołach, które rozpoczną funkcjonowanie od 1 września 2017 r. w zreformowanej strukturze. Natomiast dotychczasowe przepisy rozporządzenia ministra edukacji narodowej z 28 sierpnia 2014 r. w sprawie indywidualnego obowiązkowego rocznego przygotowania przedszkolnego dzieci i indywidualnego nauczania dzieci i młodzieży (Dz.U. poz. 1157), będą nadal stosowane w przypadku:● gimnazjów i klas gimnazjów prowadzonych w szkołach innego typu,● trzyletnich liceów ogólnokształcących, czteroletnich techników oraz klas tych szkół prowadzonych odpowiednio w czteroletnich liceach ogólnokształcących lub pięcioletnich technikach,n klas zasadniczych szkół zawodowych prowadzonych w branżowych szkołach I stopnia oraz w dotychczasowych szkołach policealnych– aż do czasu zakończenia kształcenia w tych szkołach i klasach.
Opis
W rozporządzeniu zrezygnowano z możliwości organizowania odpowiednio indywidualnego obowiązkowego rocznego przygotowania przedszkolnego oraz indywidualnego nauczania na terenie przedszkola lub szkoły. Jednoznacznie wskazano, że są to formy kształcenia adresowane do uczniów, którzy w pewnym okresie z uwagi na stan zdrowia, nie mogą uczęszczać do przedszkola lub szkoły i dlatego zapewnia się im możliwość realizacji treści programowych w domu, w indywidualnym i bezpośrednim kontakcie z nauczycielem. W przepisach przejściowych umożliwiono jeszcze przez jeden rok szkolny prowadzenie zajęć indywidualnego przygotowania przedszkolnego lub indywidualnego nauczania w pomieszczeniu w przedszkolu, innej formie wychowania przedszkolnego lub szkole.
Rozporządzenie w sprawie kształcenia ustawicznego w formach pozaszkolnych
Podstawa prawna
Art. 117 ust. 5 i 6 u.p.o.
Publikacja w Dz.U.
Według informacji RCL rozporządzenie ma się ukazać 30 sierpnia 2017 r.
Zakres obowiązywania
Rozporządzenie ministra edukacji narodowej z 11 stycznia 2012 r. w sprawie kształcenia ustawicznego w formach pozaszkolnych (t.j. Dz.U. z 2014 r. poz. 622) będzie miało zastosowanie do kształcenia rozpoczętego, ale niezakończonego 1 września 2017 r.
Opis
W rozporządzeniu nie wprowadza się zasadniczych zmian w stosunku do przepisów dotychczasowych. Rozporządzenie uwzględnia zmiany ustroju szkolnego, m.in. związane z wprowadzeniem ośmioletniej szkoły podstawowej, branżowej szkoły I stopnia, branżowej szkoły II stopnia, czteroletniego liceum ogólnokształcącego.
Rozporządzenie w sprawie organizacji kształcenia dzieci obywateli polskich czasowo przebywających za granicą
Podstawa prawna
Art. 47 ust. 3 pkt 1 u.p.o.
Publikacja w Dz.U.
Według informacji RCL rozporządzenie ma się ukazać 1 września 2017 r.
Zakres obowiązywania
Rozporządzenie to stosowane będzie do nowych typów szkół. Natomiast dotychczasowe rozporządzenie ministra edukacji narodowej z 31 sierpnia 2010 r. w sprawie organizacji kształcenia dzieci obywateli polskich czasowo przebywających za granicą (t.j. Dz.U. z 2014 r. poz. 454) ma zastosowanie do czasu zakończenia kształcenia w gimnazjach i trzyletnich liceach ogólnokształcących
Opis
Rozporządzenie uwzględnia nową strukturę szkolną, która rozpocznie funkcjonowanie od 1 września 2017 r., m.in. 8-letnią szkołę podstawową i 4-letnie liceum ogólnokształcące. W pozostałym zakresie projektowane przepisy zasadniczo powielają dotychczasowe rozwiązania.
Rozporządzenie w sprawie sposobu prowadzenia przez publiczne przedszkola, szkoły i placówki dokumentacji przebiegu nauczania, działalności wychowawczej i opiekuńczej oraz rodzajów tej dokumentacji
Podstawa prawna
Art. 47 ust. 1 pkt 7 u.p.o.
Publikacja w Dz.U.
RCL informuje, że data ukazania się jest w trakcie ustalania.
Uchyla
Rozporządzenie ministra edukacji narodowej z 29 sierpnia 2014 r. w sprawie sposobu prowadzenia przez publiczne przedszkola, szkoły i placówki dokumentacji przebiegu nauczania, działalności wychowawczej i opiekuńczej oraz rodzajów tej dokumentacji (Dz.U. z 2014 r. poz. 1170 ze zm.).
Opis
W stosunku do dotychczasowego rozporządzenia dokonano następujących zmian:uwzględniono nowy ustrój szkolny;● wprowadzono przepisy odnoszące się do egzaminu ósmoklasisty oraz egzaminu potwierdzającego kwalifikacje w zawodzie z danej jego części;● określono procedurę postępowania w przypadku zniszczenia protokołów indywidualnych części ustnej egzaminu maturalnego z danych przedmiotów oraz protokołów dotychczasowych egzaminów dojrzałości;● uzupełniono katalog dokumentów gromadzonych w indywidualnych teczkach dzieci, uczniów, uczestników zajęć rewalidacyjno-wychowawczych, słuchaczy i wychowanków.