Rzecznik praw obywatelskich (RPO) domaga się określenia w ustawie szczegółowego katalogu danych osobowych, które mogą znaleźć się na bilecie okresowym. – Od kilku lat wpływają do biura RPO skargi na zakres danych zbieranych przez przewoźników – wskazuje dr Adam Bodnar, RPO. Przykładowo niektórzy wymagają podania numeru PESEL.
Podstawa prawna do zamieszczania danych osobowych na bilecie lub zapisania ich w pamięci elektronicznej biletu wynika z art. 16 ust. 3 i 4 ustawy z 15 listopada 1984 r. – Prawo przewozowe (t.j. Dz.U. z 2015 r. poz. 915 ze zm.). Wątpliwości budzi w szczególności ogólna treść art. 16 ust. 3 ustawy, który stanowi, że „Na bilecie mogą być umieszczane inne informacje, w tym dane osobowe pasażera, jeżeli jest to niezbędne dla przewoźnika lub organizatora w regularnym przewozie osób”. Zdaniem RPO regulacja art. 16 ust. 3 ustawy powinna zawierać szczegółowy i wyraźnie sprecyzowany katalog danych osobowych, których przetwarzanie przy sprzedaży biletów jest dopuszczalne. Tego wymaga Konstytucja RP.
Już w 2015 r. minister infrastruktury i rozwoju poinformował rzecznika, że propozycja doprecyzowania art. 16 ust. 3 ustawy jest zasadna, ale w związku z kończącą się kadencją parlamentu nie jest możliwe podjęcie prac w tym zakresie.
Rzecznik praw obywatelskich wystąpił w tej sprawie również do generalnego inspektora ochrony danych osobowych, który w odpowiedzi poinformował, że podziela jego zastrzeżenia, i wskazał, że w tej sprawie prowadzi korespondencję z Ministerstwem Infrastruktury już od 2012 r.
Mimo to nadal nie przedstawiono żadnego projektu, który wprowadzałby zmiany w art. 16 ust. 3 ustawy. Dlatego RPO ponownie zwrócił się do ministra infrastruktury i rozwoju z prośbą o zajęcie stanowiska w tej sprawie, a także o przedstawienie projektu zmian w ustawie.