Nie jest możliwe przesunięcie terminów złożenia oświadczenia o wartości sprzedaży poszczególnych rodzajów napojów alkoholowych oraz uiszczenia pierwszej raty opłaty za wydanie zezwolenia na sprzedaż napojów alkoholowych. Terminy na wykonanie tych obowiązków przypadają 31 stycznia. Z orzecznictwa wynika, że terminy określone w art. 111 ust. 7 ustawy o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi (dalej: u.w.t.p.a.) mają charakter materialnoprawny (por. wyrok Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Bydgoszczy z 16 lutego 2011 r., sygn. akt II SA/Bd 894/10 oraz wyrok WSA we Wrocławiu z 4 stycznia 2011 r., sygn. akt III SA/Wr 798/10). A to oznacza, że nie mogą one podlegać przywróceniu na zasadach ustawy z 14 czerwca 1960 r. – Kodeks postępowania administracyjnego (t.j. Dz.U. z 2016 r. poz. 23 ze zm.). Przepisy u.w.t.p.a. nie przewidują też możliwości ich przedłużania, nawet jeżeli termin wypada na dzień wolny od pracy (por. wyrok Naczelnego Sądu Administracyjnego z 22 grudnia 2010 r., sygn. akt II GSK 14/10).
Złagodzenie konsekwencji
Odnośnie do skutków niezłożenia oświadczenia lub uiszczenia raty opłaty w terminie należy wskazać, że od 1 stycznia 2016 r. wprowadzono regulacje, które złagodziły konsekwencje w tym zakresie. Spóźnienie nie powoduje już automatycznego wygaśnięcia zezwolenia na sprzedaż alkoholu. Przedsiębiorca ma jeszcze dodatkowe 30 dni na złożenie oświadczenia i uiszczenie opłaty. Warunkiem jest jednak złożenie oświadczenia wraz z jednoczesnym dokonaniem opłaty dodatkowej w wysokości 30 proc. opłaty określonej w art. 112 ust. 2 u.w.t.p.a. Oprócz tego musi uiścić zaległą ratę opłaty powiększoną o 30 proc. tej opłaty. Tak przewiduje art. 18 ust. 12a i 12b u.w.t.p.a.
Wygaśnięcie zezwolenia z mocy prawa nastąpi zatem wtedy, gdy przedsiębiorca ponownie uchybi terminowi 30 dni lub nie wykona któregoś z ww. warunków. Wskazać przy tym należy, że WSA w Gdańsku w wyroku z 29 września 2016 r. (sygn. akt III SA/Gd 304/16) wskazał, że wygaśnięcie zezwolenia na sprzedaż napojów alkoholowych determinować będzie niewypełnienie któregokolwiek z określonych w art. 18 ust. 12 pkt 5 u.w.t.p.a. obowiązków, a także niewypełnienie wszystkich wymienionych w tym przepisie wymagań łącznie. Ponadto gdański sąd administracyjny wyjaśnił, że niezłożenie przez przedsiębiorcę do 31 stycznia pisemnego oświadczenia o wartości sprzedaży poszczególnych rodzajów napojów alkoholowych w punkcie sprzedaży w roku poprzednim stanowiło (przed 1 stycznia 2016 r.) i stanowi nadal samodzielną przesłankę stwierdzenia przez organ wygaśnięcia zezwolenia na sprzedaż napojów alkoholowych i to niezależnie od tego, czy dany przedsiębiorca wypełnił obowiązek w postaci uiszczenia opłaty za korzystanie z zezwoleń na sprzedaż napojów alkoholowych. Wyjaśnienie to jest odpowiedzią na zarzut przedsiębiorcy, że zezwolenie nie wygasa, w przypadku gdy wprawdzie nie złożył oświadczenia, ale uiścił ratę opłaty. Uważał on, że dopiero niewykonanie wszystkich obowiązków pozbawia firmę zezwolenia.
Dalszy ciąg materiału pod wideo
Naruszenia obowiązków
Orzeczenie to dotyczyło stanu faktycznego, w którym art. 18 ust. 12a i 12b u.w.t.p.a. jeszcze nie obowiązywał. Jednak w świetle tego stanowiska należy podkreślić, że niewykonanie przynajmniej jednego obowiązku spowoduje wygaśniecie zezwolenia. Przykładowo chodzi o sytuację, gdy przedsiębiorca uiści dodatkową opłatę, o której mowa w art. 18 ust. 12a u.w.t.p.a., ale ponownie nie złoży oświadczenia.
Jaka opłata
Wątpliwości może wzbudzić treść art. 18 ust. 12b u.w.t.p.a., w którym określono w sposób zawiły, że przedsiębiorca musi wnieść ratę opłaty określoną w art. 111 ust. 2 albo ust. 5 powiększoną o 30 proc. tej opłaty. Zatem może powstać pytanie, czy chodzi o 30 proc. zaległej raty opłaty, czy całej opłaty. Uznaje się, że właściwie należy rozumieć ten przepis w ten sposób, że przedsiębiorca musi uiścić ratę opłaty powiększoną o 30 proc. całej opłaty.
Polecenie przelewu
Kolejna kwestia, o której warto wspomnieć, dotyczy dokonania płatności przez przedsiębiorcę z firmowego konta. W tym przypadku powinien on pamiętać, że dniem zapłaty jest dzień obciążenia jego rachunku bankowego lub rachunku w spółdzielczej kasie oszczędnościowo-kredytowej lub rachunku płatniczego w instytucji płatniczej na podstawie polecenia przelewu. W orzecznictwie wskazuje się bowiem, że do opłaty za korzystanie z zezwolenia ma zastosowanie art. 60 par. 1 pkt 2 ordynacji podatkowej (por. wyrok NSA z 12 grudnia 2014 r., sygn. akt II GSK 1924/13, oraz wyrok WSA w Gliwicach z 1 lipca 2014 r., sygn. akt III SA/Gl 266/14).
Na potwierdzenie tego poglądu należy wskazać wyrok WSA w Poznaniu z 13 września 2013 r. (sygn. akt II SA/Po 647/13), w którym stwierdzono, że wniesienie na rachunek gminy opłaty, o której mowa w art. 111 ust. 1 u.w.t.p.a., obejmuje również wpłatę na rachunek gminy uczynioną przelewem bankowym, a za termin dokonania tej opłaty w rozumieniu art. 111 ust. 7 u.w.t.p.a. należy uznać dzień przyjęcia polecenia przelewu przez bank, w którym zlecający przelew ma rachunek z kwotą wystarczającą na pokrycie opłaty. Do ustalenia momentu uiszczenia opłaty należy brać pod uwagę dzień dokonania polecenia przelewu, a nie moment faktycznego zaksięgowania kwoty przez urząd gminy.
Spóźnienie się ze złożeniem pisemnego oświadczenia o wartości sprzedaży poszczególnych rodzajów napojów alkoholowych nie powoduje już automatycznego wygaśnięcia zezwolenia na sprzedaż alkoholu. Przedsiębiorca ma jeszcze dodatkowe 30 dni na złożenie oświadczenia i uiszczenie opłaty.
Podstawa prawna
Art. 18 ust. 12 pkt 5, ust. 12a, ust. 12b ustawy z 26 października 1982 r. o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi (t.j. Dz.U. z 2016 r. poz. 487 ze zm.).
Art. 60 par. 1 pkt 2 ustawy z 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t.j. Dz.U. z 2015 r. poz. 613 ze zm.).