Nie można w trakcie postępowania zmieniać kryteriów rozpatrywania wniosków o wydanie zezwolenia na sprzedaż alkoholu. Wniosek ten potwierdza wyrok Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Białymstoku z 26 kwietnia 2017 r. (sygn. akt I SA/Bk 21/17). Sąd stwierdził w nim, że organ może przyjąć dodatkowe kryteria, lecz nie może zmieniać kryteriów już istniejących. Skoro zatem jedno z przyjętych kryteriów wyboru mówi o dacie złożenia wniosku, a nie kolejności wpływu wniosku (daty i godziny), to wszystkie wnioski złożone w określonej dacie powinny być rozpatrywane jednakowo.
Białostocki sąd administracyjny wyjaśnił również, że przepisy ustawy o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi nie określają trybu procedowania w sytuacji, w której o limitowaną liczbę zezwoleń ubiega się większa liczba podmiotów.
Skoro każdy przedsiębiorca może złożyć pisemny wniosek o wydanie zezwolenia, a zezwolenie takie wydaje organ po uzyskaniu pozytywnej opinii gminnej komisji rozwiązywania problemów alkoholowych o zgodności lokalizacji punktu sprzedaży z uchwałami rady gminy, to tym samym w sytuacji wydania przez taką komisję pozytywnej opinii w stosunku do wszystkich chętnych organ zezwalający powinien rozpatrzyć wniosek każdego przedsiębiorcy w trybie i w sposób, który byłby dla nich wszystkich przejrzysty i oparty na równych kryteriach wyboru.
Sąd w Białymstoku podkreślił, że procedura dokonania wyboru powinna być transparentna, a więc jasna, klarowna oraz oparta na jednakowych zasadach wyboru. Jest to szczególnie niezbędne ze względu na to, że decyzja w przedmiocie udzielenia zezwolenia na obrót napojami alkoholowymi wydawana w sytuacji ograniczonej limitem liczby zezwoleń jest decyzją o ograniczonym zakresie uznania administracyjnego.
Również we wcześniejszym orzecznictwie WSA w Białymstoku stwierdzono, że w przypadku większej liczby wnioskodawców niż wolnych punktów w przyjętym limicie, w sytuacji gdy organ zezwalający dysponuje ograniczoną i niepodzielną ilością pewnych dóbr (zezwoleń) – o ich przydziale orzeka w formie jednej decyzji uznaniowej, rozstrzygającej w przedmiocie wszystkich złożonych wniosków o uzyskanie zezwolenia. W wyniku złożenia w tym samym czasie większej liczby wniosków niż przewidywany limit wolnych punktów sprzedaży alkoholu, zasadne jest przyjęcie dodatkowych kryteriów wyboru, w tym kryteriów takich jak data wpływu wniosku, jeden przedsiębiorca – jeden punkt sprzedaży alkoholu czy też kryterium kontynuacji prowadzenia sprzedaży alkoholu w danym punkcie (por. np. wyroki z 11 marca 2008 r., sygn. akt II SA/Bk 891/07, i z 28 stycznia 2010 r., sygn. akt II SA/BK 705/09).
Podstawa prawna
Art. 18 ust. 1, 2 i 3a ustawy z 26 października 1982 r. o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi (t.j. Dz.U. z 2016 r. poz. 487 ze zm.).