statystyki

Piramida finansowa ukryta za telepracą

autor: Urszula Mirowska-Łoskot17.09.2016, 19:30
praca pracownik

Istnieje możliwość zawarcia z pracownikiem umowy, w której ten zobowiąże się przejąć na siebie obowiązek odprowadzania składek do ZUSźródło: ShutterStock

Angielska firma nie może żądać opłacenia przez pracownika ubezpieczenia w Wielkiej Brytanii, skoro ten wykonuje pracę na odległość i przebywa w Polsce. To może być piramida finansowa.

Agencja zatrudnienia, która określa się jako zarejestrowana w Wielkiej Brytanii, ogłosiła rekrutację na zdalnych pracowników. Z ogłoszenia wynikało, że mieli oni pracować dla brytyjskiego sklepu online. Warunki? Praca miałaby być wykonywana bez ruszania się z fotela (i to w Polsce), o wybranej przez siebie porze przez 15 lub 30 godzin tygodniowo. Oferowane wynagrodzenie to ok. 3 tys. zł brutto (w formacie 15-godzinnym – ok. 1,5 tys. zł). Nie jest potrzebne żadne doświadczenie. Firma stawia tylko jeden warunek: „Aplikanci bez uprzedniego doświadczenia w pracy w Wielkiej Brytanii i niedysponujący numerem National Insurance będą musieli uiścić ubezpieczenie zewnętrzne w wysokości 250zł”. Eksperci ostrzegają jednak przed podobnymi ofertami pracy i wskazują, jakie zasady powinny zostać zachowane w przypadku zatrudniania pracowników do pracy zdalnej na rzecz zagranicznych firm.

Sprawdź, zanim zapłacisz

– Ogólnie praca zza biurka w Polsce dla firmy w Wielkiej Brytanii jest możliwa – mówi Karolina Schiffter, adwokat w kancelarii Raczkowski Paruch. Taki rodzaj zatrudnienia, mimo że jest egzotyczną formą świadczenia pracy, nie budzi zastrzeżeń specjalistów. Ale opisywana powyżej oferta, którą zamieściła agencja, już tak.

– Warunki, jakie podaje agencja, wydają się bardzo osobliwe – zauważa Magdalena Skwara, radca prawny w zespole prawa pracy kancelarii Domański Zakrzewski Palinka. Podkreśla, że w Polsce agencje zatrudnienia mają prawo pobierać opłaty jedynie od kandydatów kierowanych do pracy za granicą. Co więcej, opłaty mogą obejmować wyłącznie kwoty faktycznie poniesionych kosztów związanych np. dojazdem i powrotem, wydaniem wizy, badaniami lekarskimi, tłumaczeniem dokumentów. – W tym przypadku, ponieważ praca będzie wykonywana w Polsce z domu pracownika, nie można pobierać takich opłat – wskazuje Skwara.


Pozostało jeszcze 71% treści

Czytaj wszystkie artykuły na gazetaprawna.pl oraz w e-wydaniu DGP
Zapłać 97,90 zł Kup abonamentna miesiąc
Mam kod promocyjny
Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu tylko za zgodą wydawcy INFOR Biznes. Kup licencję

Polecane

Reklama

Twój komentarz

Zanim dodasz komentarz - zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.

Widzisz naruszenie regulaminu? Zgłoś je!

Dowiedz się więcej

Galerie

Polecane