statystyki

E-zatrudnienie jest regulowane

autor: Renata Majek12.08.2015, 09:50; Aktualizacja: 12.08.2015, 09:58
Telepraca podlega standardowym przepisom prawa.

Telepraca podlega standardowym przepisom prawa.źródło: ShutterStock

Coraz częściej wykonuję pracę w domu, gdyż nie mam stałego miejsca w biurze. Bywa, że muszę także pracować w weekendy, bo ciągle jest coś pilnego do zrobienia, a to, co zlecono mi do zrobienia, wysyłam e-mailem do szefa. Czy moją pracę można jakoś zakwalifikować: czy jest to telepraca i powinnam mieć kodeksowe przywileje albo wolne w zamian za weekendy – pyta pani Ilona.

Praca w niedziele i święta zasadniczo nie jest w polskim prawie dozwolona. Świadczona jest tylko w sytuacjach koniecznych i wynikających z codziennych potrzeb ludności. Ponad rok temu rozszerzono katalog prac, które można wykonywać w niedziele i święta o zajęcia realizowane z wykorzystaniem poczty elektronicznej lub telefonów (środków komunikacji elektronicznej i urządzeń telekomunikacyjnych). Z tym, że chodzi wyłącznie o zdalnie wykonywane czynności w niedziele i polskie święta na rzecz zagranicznych kontrahentów, jeśli dla nich są to normalne dni pracy. Takim dniem – u nas świątecznym, a w innych krajach zwykłym, jest np. 11 listopada (Święto Niepodległości). Jest to uprawnienie wynikające z Kodeksu pracy, zatem pani Ilona powinna być zatrudniona na etacie. Jeśli tak nie jest, to praca przez nią świadczona może być zakwalifikowana jako zdalna, ale niekoniecznie jako telepraca.

Telepraca podlega bowiem standardowym przepisom prawa i jest szczegółowo uregulowana w Kodeksie pracy jako forma zatrudnienia pozwalająca na godzenie życia zawodowego z prywatnym. Polega na regularnym wykonywaniu pracy poza firmą z wykorzystaniem środków komunikacji elektronicznej. Telepracownikiem jest zatem osoba, która przekazuje pracodawcy wykonane przez siebie zadania za pośrednictwem np. poczty elektronicznej. Jest to więc normalna etatowa praca, której efekty przesyłane są za pomocą techniki. Technika elektroniczna ułatwia wykonywanie powierzonych obowiązków w domu i pozwala na regularne kontakty z przełożonym poprzez e-maile, telefonicznie lub nawet za pomocą skype’a. Ponadto pracodawca zobowiązany jest do wyposażenia stanowiska pracy telepracownika, przeszkolenie go w zakresie obsługi tych urządzeń, a miejsce wykonywania pracy powinno odpowiadać warunkom bhp. Pracodawca ma prawo kontrolować wykonywanie pracy przez telepracownika i nie może traktować go inaczej niż pracowników stacjonarnych.


Pozostało 50% tekstu

Prenumerata wydania cyfrowego

Dziennika Gazety Prawnej
9,80 zł
cena za dwa dostępy
na pierwszy miesiąc,
kolejny miesiąc tylko 79 zł
Oferta autoodnawialna
KUPUJĘ

Pojedyncze wydanie cyfrowe

Dziennika Gazety Prawnej
4,92 zł
Płać:
KUPUJĘ
Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu tylko za zgodą wydawcy INFOR Biznes. Kup licencję

Polecane

Reklama

Twój komentarz

Zanim dodasz komentarz - zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.

Widzisz naruszenie regulaminu? Zgłoś je!

Dowiedz się więcej

Galerie

Polecane