Zniesiono uprzywilejowanie firm zewnętrznych przy prowadzeniu szkoleń. Zmniejszono też zakres informacji w sprawozdaniach dyrektorów generalnych dla szefa służby cywilnej.
Obowiązkiem członka służby cywilnej jest rozwijanie wiedzy zawodowej. Odbywa się to dzięki szkoleniom organizowanym przez dyrektora urzędu. Stworzenie i prowadzenie tych form doskonalenia zawodowego jest z kolei ustawowym zadaniem organów służby cywilnej.
Zasady skutecznego procesu szkolenia i rozwoju w służbie cywilnej określało dotychczas rozporządzenie prezesa Rady Ministrów z 6 października 2010 r. w sprawie szczegółowych warunków organizowania i prowadzenia szkoleń w służbie cywilnej (Dz.U. z 2010 r. nr 190, poz. 1274). Zostaje ono zastąpione nowym aktem z 24 czerwca 2015 r. pod tym samym tytułem (Dz.U. poz. 960). Jutro wchodzi w życie.
Nowelizacja ma usprawnić organizację tego typu formy rozwoju zawodowego, dlatego zrezygnowano z wielu obowiązków, które dotychczas wiązały się z przeprowadzaniem szkoleń. Chodzi głównie o obowiązki dokumentacyjne i sprawozdawcze.
Nowe rozwiązania są wynikiem uwag i opinii dotyczących organizacji szkoleń zgłaszanych przez dyrektorów generalnych szefowi służby cywilnej. Koncentrowały się one głównie na zbyt szerokim angażowaniu kadr urzędu w ten proces. Znosi się też ograniczenia w organizowaniu szkoleń przez urząd.
Regulacja nie zmienia w sposób zasadniczy systemu organizacji i prowadzenia szkoleń w służbie cywilnej. Jednak skala przyjętych nowych rozwiązań proceduralnych była przyczyną wydania nowego rozporządzenia, a nie nowelizacji dotychczas obowiązującego. Szczegółowe różnice przedstawia tabela.
Zgodnie z art. 106 ust. 2 pragmatyki zawodowej szkolenia w służbie cywilnej dzielą się na:
1) centralne – planowane, organizowane i nadzorowane przez szefa służby cywilnej,
2) powszechne – planowane, organizowane i nadzorowane przez dyrektora generalnego urzędu,
3) w ramach indywidualnego programu rozwoju zawodowego członka korpusu służby cywilnej – planowane, organizowane i nadzorowane przez dyrektora generalnego urzędu w porozumieniu z zatrudnionym w danym urzędzie członkiem korpusu służby cywilnej,
4) specjalistyczne – planowane, organizowane i nadzorowane przez dyrektora generalnego urzędu, obejmujące tematykę związaną z zadaniami urzędu.
Nowe rozporządzenie wskazuje w par. 3, że szkolenia centralne organizuje się dla członków korpusu służby cywilnej w celu rozwijania wiedzy i umiejętności określonych w priorytetach szkoleniowych, które są zawarte w planie szkoleń centralnych. Ich celem jest m.in.:
● wsparcie realizacji zadań służby cywilnej,
● upowszechnianie zasad służby cywilnej oraz zasad etyki korpusu służby cywilnej,
● upowszechnianie standardów zarządzania zasobami ludzkimi,
● rozwijanie umiejętności koordynowania prac na poziomie urzędu i między urzędami,
● upowszechnianie wiedzy niezbędnej w realizacji zadań służby cywilnej.
Szkolenia powszechne organizuje się w celu rozwijania wiedzy i umiejętności członków korpusu w zakresie zagadnień powszechnie występujących w urzędach, których znajomość jest niezbędna do prawidłowego wykonywania przez nich zadań w służbie cywilnej. Regulacja, odmiennie niż dotychczasowe rozporządzenie, nie wymienia już przykładowych zagadnień, które mogą stanowić przedmiot tych kursów.
W myśl par. 5 rozporządzenia szkolenia w ramach indywidualnego programu rozwoju zawodowego członka korpusu służby cywilnej organizuje się w celu nabycia przez niego wiedzy lub umiejętności określonych w tym programie. Ostatni rodzaj szkoleń to kursy specjalistyczne, które zgodnie z par. 6 rozporządzenia organizuje się w celu pogłębiania oraz uaktualniania wiedzy i umiejętności członków korpusu służby cywilnej w zakresie związanym z zadaniami urzędu.
Porównanie dotychczasowych i nowych rozwiązań | |
Tak było | Tak jest |
Podmiot, któremu powierzano prowadzenie szkolenia, musiał w ofercie potwierdzać spełnienie wymaganych kryteriów poprzez złożenie:● oświadczenia o spełnianiu kryteriów wraz z informacjami na temat posiadanego doświadczenia w prowadzeniu działalności szkoleniowej oraz proponowanego programu szkolenia;● wykazu osób, które będą realizować program szkolenia, wraz z informacjami na temat ich kwalifikacji i doświadczenia;● szczegółowej informacji o bazie materialnej (tj. m.in. o warunkach lokalowych oraz wyposażeniu itd.). | Rozporządzenie nie przewiduje obowiązku załączania tych dokumentów w ofercie podmiotu zamierzającego prowadzić szkolenie. |
Regulacja zawierała obowiązkowy zakres dokumentacji szkolenia. | Dyrektor generalny urzędu (kierownik urzędu) będzie ustalał zakres dokumentacji w zależności od okoliczności czy uwarunkowań, w jakich będzie realizowane szkolenie. |
Harmonogram szkolenia musiał być przygotowany i zatwierdzony równolegle z programem szkolenia. | Brak takiego obowiązku. |
Urząd mógł być podmiotem prowadzącym szkolenie, w przypadku gdy taka konieczność wynikała z przyczyn finansowych lub merytorycznych (ta zasada sugerowała uprzywilejowanie firm zewnętrznych). | Zniesiono ograniczenie organizowania szkolenia przez dany urząd. |
Warunki wspólnego organizowania szkoleń przez kilka urzędów oraz warunki dopuszczania do udziału w szkoleniu członków korpusu służby cywilnej zatrudnionych w innych urzędach były ustalane w drodze porozumienia dyrektorów generalnych urzędów (kierowników urzędów). | Wspólne organizowanie szkoleń przez kilka urzędów oraz dopuszczanie do udziału w szkoleniu członków korpusu zatrudnionych w innych urzędach będzie się odbywać w drodze uzgodnień, bez obowiązku zawierania porozumień. |
Dyrektor generalny urzędu (kierownik urzędu), kierując członków służby cywilnej na szkolenia centralne, musiał przesyłać listę uczestników z podaniem ich imion, nazwisk, stanowisk pracy oraz nazwy komórek organizacyjnych, w których są zatrudnieni. | Regulacja nie określa treści listy członków korpusu służby cywilnej kierowanych na szkolenia centralne. |
Regulacja ustalała przykładowy zakres tematyki szkoleń powszechnych. | Usunięto listę przykładowych szkoleń powszechnych. |
Dyrektor generalny urzędu (kierownik urzędu) dokonywał oceny zrealizowanego szkolenia w formie sprawozdania. Rozporządzenie ustalało wymagany zakres informacji, które musiały się w nim znaleźć. | Ocena zrealizowanego szkolenia nie musi być dokonywana w formie sprawozdania. Brak jest też regulacji dotyczących obowiązkowej treści tego dokumentu. |
Do 30 listopada każdego roku dyrektor generalny urzędu (kierownik urzędu) przekazywał szefowi służby cywilnej informacje o potrzebach szkoleniowych urzędu. Natomiast do 31 stycznia każdego roku musiał przesyłać zbiorcze zestawienie dotyczące szkoleń przeprowadzonych w poprzednim roku. | Oba dokumenty dyrektor generalny urzędu musi przekazywać w jednolitym terminie, tj. do 31 stycznia każdego roku. |
Informacja o potrzebach szkoleniowych urzędu dotyczyła priorytetów i rodzajów szkoleń na kolejne dwa lata. | Informacja o potrzebach szkoleniowych urzędu dotyczy priorytetów i rodzajów szkoleń na rok bieżący. |
Do 30 listopada każdego roku dyrektor generalny urzędu musiał przekazać szefowi służby cywilnej informacje dotyczące zapotrzebowania urzędu na środki finansowe na szkolenia na następny rok oraz prognozę zapotrzebowania na kolejny rok. | Brak tego obowiązku. |
Do 31 stycznia każdego roku dyrektor generalny urzędu przekazywał szefowi służby cywilnej zbiorcze zestawienie ocen szkolenia i podmiotów je prowadzących. | Brak tego obowiązku. |
Do 15 lutego każdego roku szef służby cywilnej musiał przekazać dyrektorom generalnym urzędów (kierownikom urzędów) wzór formularza służącego do sporządzenia zestawienia dotyczącego szkoleń przeprowadzonych w poprzednim roku. | Brak tego obowiązku (wzór formularza do sporządzenia zbiorczego zestawienia dotyczącego szkoleń przeprowadzonych w poprzednim roku jest w systemie SWEZ_HR). |