Agencje pośrednictwa pracy to już nie nowe rozwiązanie na polskim rynku, jednak nadal większość firm woli przeprowadzać rekrutacje samodzielnie. Nie zlecają tego zadania zewnętrznie, bo obawiają się kosztów, a także tego, że zupełnie stracą kontrolę nad zatrudnianą kadrą. Czy słusznie? Jak naprawdę wygląda współpraca z agencją pracy? I co najważniejsze – ile to kosztuje?

Co robi agencja pracy?

Na pierwszy rzut oka proces rekrutacji nowego pracownika wydaje się być bardzo prosty. Jednak część pracodawców już na samym początku odkrywa, że nawet napisanie ogłoszenia – nie mówiąc już o selekcji oraz wyborze najlepszego z kandydatów – sprawia duży problem. Mimo to większość przedsiębiorstw i tak nie zwraca się do profesjonalnej agencji pracy o pomoc. – Zdarza się tak, ponieważ przedstawiciele małych i średnich firm często nawet nie wiedzą, że takie działanie mogą zlecić zewnętrznemu podmiotowi. Pokutuje stereotyp, że z usług agencji pracy korzystają jedynie ogromne korporacje czy międzynarodowe koncerny. To błędne myślenie – mówi Rafał Dryla z GP People– Agencje pracy powstały w dużej mierze właśnie z myślą o przedsiębiorstwach średniej wielkości, których struktury są na tyle małe, że nie posiadają swojego wewnętrznego działu HR – dodaje.

Każdy, kto chociaż raz szukał pracownika wie, że znalezienie idealnego kandydata na wolne stanowisko nie jest łatwe. Dlatego pomoc i wskazówki poparte profesjonalną wiedzą są w takim wypadku na wagę złota. W zależności od tego, czego oczekuje pracodawca, agencja pracy może przejąć część lub całość procesu selekcji i rekrutacji, zaczynając od propozycji wynagrodzenia dla pracownika, przeprowadzenie testów kompetencji, rozmów, spotkań, symulacji i ostatecznie zarekomendowania kandydatów spełniających określone wymagania. – Ostateczną decyzję o zatrudnieniu danej osoby podejmuje oczywiście pracodawca lub szef danego działu, jednak dzięki pomocy agencji zajmuje mu to przeważnie nie więcej niż poł godziny. Standardowy proces rekrutacyjny trwa tymczasem od dwóch tygodni do nawet miesiąca i jest dużo bardziej angażujący. Skrócenie tego czasu jest możliwe, ponieważ dostaje on od nas ściśle wyselekcjonowane i kompleksowo przygotowane profile jedynie kilku spośród setek osób – dodaje.

Dla koga ta agencja?

Korzystanie z usług agencji pracy jest szczególnie wygodne dla dwóch grup pracodawców. Pierwsza to ci, którzy szukają wysoko wyspecjalizowanych pracowników w danej dziedzinie, ekspertów, menadżerów z wieloletnim doświadczeniem. – W takich wypadkach często korzystamy z wewnętrznych baz danych lub aktywnych działań headhunterskich. Dzięki temu zwykle udaje nam się zainteresować danym stanowiskiem osobę, która obecnie zatrudniona jest gdzieś indziej i nie szuka aktywnie nowej pracy, przez co nie przegląda aktualnych ofert, a mimo to chętnie zmieni pracodawcę – mówi Hanna Bielicka-Adamczyk, specjalista ds. rekrutacji w GP People.

Korzystanie z usług agencji jest też wygodne dla firm zatrudniających tymczasowo. Tak zwany leasing pracowniczy to dobra okazja do tego, żeby w prosty i szybki sposób znaleźć potrzebną osobę, która zastąpi na przykład nieobecnego pracownika lub będzie wykonywać pracę jedynie na czas określony. Takie rozwiązanie jest szczególnie cenione na przykład przy sezonowym zwiększeniu liczby zamówień w przedsiębiorstwie czy niestałych zleceniach i projektach. Dodatkowo, co istotne dla wielu firm z dużą rotacją pracowników, w przypadku pośrednictwa to agencja pracy troszczy się o wszelkie formalności związane z zatrudnieniem – pozwolenia, umowy, podatki, świadectwa. Dzięki takiej pomocy w sprawach formalnych pośredników coraz częściej doceniają nie tylko pracodawcy, ale również i sami pracownicy, którzy nie muszą obawiać się skomplikowanych procedur, nieuczciwych umów czy góry papierologii w związku z nowym zatrudnieniem.

Ile to kosztuje?

Wielu pracodawców wciąż wyobraża sobie, że usługi agencji pracy są bardzo drogie i to głównie odstrasza ich od skorzystania z takiej opcji pomocy. Czy rzeczywiście tak jest? Niekoniecznie. Jeśli bowiem zastanowić się, ile tak naprawdę kosztuje przedsiębiorcę znalezienie nowego pracownika na własną rękę, to okazuje się, że to dla niego także spory wydatek. – Należy bowiem wziąć pod uwagę płatne ogłoszenia o pracę, czas poświęcony na weryfikację nadesłanych aplikacji, rozmowy kwalifikacyjne, a następnie prowadzenie całej dokumentacji powstającej w toku zatrudnienia – mówi Rafał Dryla z GP People. – Po kalkulacji okazuje się, że skorzystanie z oferty agencji minimalizuje koszty, a przede wszystkim pozwala zaoszczędzić czas, jaki straciłoby się przeprowadzając rekrutację samodzielnie – dodaje.

Trudno jest jednak podać konkretną cenę za taką usługę, bo jak wyjaśniają agencje, każdorazowo składa się na nią wiele czynników. – Koszty ustala się przede wszystkim w oparciu o wolumen, poziom trudności rekrutacji, czyli m.in. wymagania stawiane kandydatom i ich dostępność na rynku pracy oraz w zależności od formy usługi, czyli czy będzie to zatrudnienie tymczasowe czy stałe – mówi Magdalena Wajsgerber-Ratajek z GP People. – Dlatego dla każdego klienta wycenę przygotowujemy indywidualnie – dodaje.