Urzędnicy muszą prosić dyrektora generalnego o zgodę na dodatkową pracę, tylko jeśli zamierzają zawrzeć umowę o pracę. Osoby na wyższych stanowiska muszą ją mieć bezwzględnie za każdym razem.
W administracji rządowej osoby tam zatrudnione nie mogą dorabiać bez wcześniejszej pisemnej zgody dyrektora generalnego. Dlatego też urzędnicy, którzy w czasie wakacji chcą np. wyjechać do pracy sezonowej, powinni występować do swojego szefa o zgodę na dodatkową pracę. Trzeba jednak zaznaczyć, że jest ona potrzebna pracownikom tylko przy zawieraniu umów o pracę. Wskazuje na to szef służb cywilnej w sprawozdaniu za 2011 rok. W jego ocenie wykonywanie przez pracownika dodatkowej pracy na podstawie umów cywilnoprawnych czy prowadzenie działalności gospodarczej nie jest zatrudnieniem, a zatem nie wymaga zgody dyrektora.
W 2011 r. członkowie korpusu służby cywilnej złożyli 1204 wnioski dotyczące dodatkowego zatrudnienia, w tym 79 wniosków zostało przedłożonych przez urzędników mianowanych. W 1160 przypadkach dyrektorzy generalni urzędów wyrazili zgodę na podjęcie dodatkowego zatrudnienia. Przepisy są jednak bardziej restrykcyjne wobec osób zajmujących wyższe stanowiska w służbie cywilnej. Nie mogą one bez pisemnej zgody dyrektora generalnego nie tylko pracować na podstawie umowy o pracę, ale również podejmować się wszelkich zajęć zarobkowych.
Warto zaznaczyć, że ograniczeń dotyczących podejmowania dodatkowej pracy nie przewidują przepisy ustawy o pracownikach samorządowych. Wójt, burmistrz lub prezydent może jednak wprowadzić obostrzenia do regulaminu pracy.
Podstawa prawna
Art. 80 ust. 1 i 2 ustawy z 21 listopada 2008 r. o służbie cywilnej (Dz.U. nr 227, poz. 1505 z późn. zm.).