Szefowa MRPiPS wystąpiła w Toruniu na konferencji "Firmy rodzinne szansą polskiej gospodarki".
Rafalska przypomniała, że za firmę rodzinną uważa się przedsiębiorstwo, w którym udziałowcem większościowym jest rodzina założycieli i gdzie większość decyzji strategicznych podejmowana jest przez fundatorów bądź ich krewnych.
Wskazała, że firmy rodzinne w Polsce to głównie mikro- i małe przedsiębiorstwa, lecz - jak podkreśliła - część z nich ma już rozpoznawalną markę i znaczący udział w swoich branżach, także na rynkach międzynarodowych. Udział firm rodzinnych w polskiej gospodarce, zależnie od definicji, szacowany jest na 30-40 proc., podczas gdy przeciętnie w UE jest to 70 do 80 proc. - powiedziała.
"W przypadku firm rodzinnych zauważalne jest większe zaangażowanie członków rodziny w działalność i pomyślny rozwój firmy oraz większe zaufanie współpracowników. W sposób naturalny tworzą się także warunki do rozwoju i zachowania rodzinnych wartości i przygotowania młodego pokolenia do sukcesji" - wskazała Rafalska.
"Firma rodzinna nie opiera się na założeniu, że jest to tylko i wyłącznie miejsce pracy i miejsce troski o majątek i potrzeby finansowe, ale funkcjonuje jako sposób przekazania zapału do realizacji pewnych planów, projektów, umiejętności, połączenia czynników wyznaczających wartości rodzinne i wartości zawodowe tak, aby powstały dobra materialne, a równocześnie zachowana została ważna dla nas odpowiedzialność społeczna" - zaznaczyła minister rodziny, pracy i polityki społecznej.