Pasażerowie, którzy uważają, że przewoźnik lotniczy dopuścił się naruszenia przepisów lotniczych, mogą złożyć do prezesa Urzędu Lotnictwa Cywilnego skargę, pod warunkiem że uprzednio wystąpili do przewoźnika z roszczeniem reklamacyjnym – wyjaśnia Marta Chylińska z biura prezesa ULC.
Prezes urzędu może zająć stanowisko w sprawie domniemanego naruszenia wspólnotowego jedynie w drodze decyzji administracyjnej, po uprzednim dokładnym wyjaśnieniu stanu faktycznego sprawy. Jeśli natomiast z treści złożonego wniosku będzie wynikało, iż prezes Urzędu Lotnictwa Cywilnego nie jest organem właściwym do załatwienia sprawy – to podejmie przewidziane prawem kroki mające zapewnić osobie wnioskującej ochronę prawną. Jednak trzeba zaznaczyć, iż w zakresie roszczeń o charakterze cywilnym właściwy do oceny ich zasadności oraz możliwości ich dochodzenia jest sąd powszechny – dodaje rzecznik.
Zatem pan Michał musi wezwać linie lotnicze do udzielenia odpowiedzi na złożoną reklamację. Co do zasady na odpowiedź nie powinien czekać dłużej niż miesiąc. Jednocześnie ważne jest, by zachował wszelkie dowody potwierdzające prawdziwość jego słów, w tym zeznania świadków. Jeśli linia lotnicza odmówi uznania roszczeń, pozostanie rozstrzygnięcie przed sądem, który uwzględni racje czytelnika i ewentualną argumentację linii lotniczych.
Podstawa prawna
Art. 205b ust. 1 ustawy z 3 lipca 2002 r. – Prawo lotnicze (Dz.U. z 2016 r. poz. 605).