Towar w wielu opcjach nie podlega zwrotowi

autor: Sławomir Wikariak27.04.2016, 17:00
Zakupy przez internet

Klient wniósł pozew o zapłatę. Przekonywał w nim, że choć wybierał spośród różnych opcji grzejnika, to jednak był ograniczony tylko do tych możliwości, jakie oferował sprzedawca na stronieźródło: ShutterStock

Jeśli klient, kupując w e-sklepie, miał możliwość wyboru koloru grzejnika, jego rozmiaru i typu podłączenia, to nie może odstąpić od takiej umowy. I to nawet wówczas, gdy sprzedawca nie zawarł w umowie takiego zastrzeżenia – uznał Sąd Rejonowy dla Łodzi-Widzewa w precedensowym wyroku.

Obowiązująca od grudnia 2014 r. ustawa o prawach konsumenta (Dz.U. z 2014 r. poz. 827 ze zm.) z jednej strony wydłużyła do 14 dni czas na odstąpienie od umowy zawartej na odległość, z drugiej strony nieco zmieniła katalog wyłączeń spod tego prawa. Zgodnie z art. 38 pkt 3 ustawy konsument nie może zwrócić rzeczy, jeśli jest ona „nieprefabrykowana, wyprodukowana według specyfikacji konsumenta lub służąca zaspokojeniu jego zindywidualizowanych potrzeb”.

Niedawno wydano jeden z pierwszych wyroków doprecyzowujących, jak należy rozumieć ten przepis. Spór dotyczył zakupu grzejnika za cenę 3,2 tys. zł. Sprzedawca na swej stronie internetowej oferował 78 dostępnych rozmiarów, każdy w trzech kombinacjach podłączeń i 37 wersjach kolorystycznych. Klient wybrał jedną z tych kombinacji. Gdy otrzymał grzejnik, uznał, że z jakichś względów mu jednak nie odpowiada, i postanowił skorzystać z prawa do odstąpienia od umowy. Sprzedawca odpowiedział jednak, że nie ma do tego prawa i powołał się na wyłączenie przewidziane w art. 38 pkt 3 ustawy.


Pozostało 61% tekstu

Prenumerata wydania cyfrowego

Dziennika Gazety Prawnej
9,80 zł
cena za dwa dostępy
na pierwszy miesiąc,
kolejny miesiąc tylko 79 zł
Oferta autoodnawialna
KUPUJĘ

Pojedyncze wydanie cyfrowe

Dziennika Gazety Prawnej
4,92 zł
Płać:
KUPUJĘ
Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu tylko za zgodą wydawcy INFOR Biznes. Kup licencję

Polecane

Reklama

Komentarze (3)

  • Vot(2016-05-06 08:45) Zgłoś naruszenie 00

    Nie do końca musi być błędna interpretacja. To może być wykorzystanie niewiedzy klienta. O ile sam grzejnik można by zwrócić (bo jak najbardziej jest produkowany seryjnie), to możliwe, że np przez dodanie odpowiedniego przyłącza uległ już personalizacji.

    Odpowiedz
  • EK(2016-04-28 12:49) Zgłoś naruszenie 20

    Błędna wykładnia przepisu przez Sąd I instancji.

    Odpowiedz
  • Alusia(2016-04-27 19:57) Zgłoś naruszenie 15

    Nie kupować w e-sklepach i po kłopotach. To jest jak kupowanie kota w worku a najgorsze że są później problemy z gwarancją itp.. Po prostu dziadostwo się rozwinęło w handlu poparte prawem

    Odpowiedz

Twój komentarz

Zanim dodasz komentarz - zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.

Widzisz naruszenie regulaminu? Zgłoś je!

Poradnik konsumenta

Galerie

Wyszukiwarka kancelarii

Szukaj

Polecane