statystyki

Towar w wielu opcjach nie podlega zwrotowi

autor: Sławomir Wikariak27.04.2016, 17:00
Zakupy przez internet

Klient wniósł pozew o zapłatę. Przekonywał w nim, że choć wybierał spośród różnych opcji grzejnika, to jednak był ograniczony tylko do tych możliwości, jakie oferował sprzedawca na stronieźródło: ShutterStock

Jeśli klient, kupując w e-sklepie, miał możliwość wyboru koloru grzejnika, jego rozmiaru i typu podłączenia, to nie może odstąpić od takiej umowy. I to nawet wówczas, gdy sprzedawca nie zawarł w umowie takiego zastrzeżenia – uznał Sąd Rejonowy dla Łodzi-Widzewa w precedensowym wyroku.

Obowiązująca od grudnia 2014 r. ustawa o prawach konsumenta (Dz.U. z 2014 r. poz. 827 ze zm.) z jednej strony wydłużyła do 14 dni czas na odstąpienie od umowy zawartej na odległość, z drugiej strony nieco zmieniła katalog wyłączeń spod tego prawa. Zgodnie z art. 38 pkt 3 ustawy konsument nie może zwrócić rzeczy, jeśli jest ona „nieprefabrykowana, wyprodukowana według specyfikacji konsumenta lub służąca zaspokojeniu jego zindywidualizowanych potrzeb”.

Niedawno wydano jeden z pierwszych wyroków doprecyzowujących, jak należy rozumieć ten przepis. Spór dotyczył zakupu grzejnika za cenę 3,2 tys. zł. Sprzedawca na swej stronie internetowej oferował 78 dostępnych rozmiarów, każdy w trzech kombinacjach podłączeń i 37 wersjach kolorystycznych. Klient wybrał jedną z tych kombinacji. Gdy otrzymał grzejnik, uznał, że z jakichś względów mu jednak nie odpowiada, i postanowił skorzystać z prawa do odstąpienia od umowy. Sprzedawca odpowiedział jednak, że nie ma do tego prawa i powołał się na wyłączenie przewidziane w art. 38 pkt 3 ustawy.


Pozostało jeszcze 61% treści

Czytaj wszystkie artykuły na gazetaprawna.pl oraz w e-wydaniu DGP
Zapłać 97,90 zł Kup abonamentna miesiąc
Mam kod promocyjny
Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu tylko za zgodą wydawcy INFOR Biznes. Kup licencję

Polecane

Reklama

Komentarze (3)

  • EK(2016-04-28 12:49) Zgłoś naruszenie 20

    Błędna wykładnia przepisu przez Sąd I instancji.

    Odpowiedz
  • Vot(2016-05-06 08:45) Zgłoś naruszenie 00

    Nie do końca musi być błędna interpretacja. To może być wykorzystanie niewiedzy klienta. O ile sam grzejnik można by zwrócić (bo jak najbardziej jest produkowany seryjnie), to możliwe, że np przez dodanie odpowiedniego przyłącza uległ już personalizacji.

    Odpowiedz
  • Alusia(2016-04-27 19:57) Zgłoś naruszenie 05

    Nie kupować w e-sklepach i po kłopotach. To jest jak kupowanie kota w worku a najgorsze że są później problemy z gwarancją itp.. Po prostu dziadostwo się rozwinęło w handlu poparte prawem

    Odpowiedz

Twój komentarz

Zanim dodasz komentarz - zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.

Widzisz naruszenie regulaminu? Zgłoś je!

Poradnik konsumenta

Galerie

Wyszukiwarka kancelarii

Szukaj

Polecane