statystyki

Postanowienia umowy muszą być jasne dla konsumenta

autor: Elżbieta Pawluk vel Kiryczuk01.03.2016, 09:07; Aktualizacja: 01.03.2016, 10:35
umowa, prawo, podpis

Postanowienia umowy muszą być jasne dla konsumenta.źródło: ShutterStock

TEZA: Ocena, czy postanowienie wzorca umowy, kształtując prawa i obowiązki konsumenta, rażąco narusza jego interesy, uzależniona jest od tego, czy nierównowaga praw i obowiązków stron na niekorzyść konsumenta jest istotna, znacząca i pozostaje sprzeczna z dobrymi obyczajami.

Sygn. akt I CSK 125/15, WYROK SĄDU NAJWYŻSZEGO z 15 stycznia 2016 r.

STAN FAKTYCZNY

Stowarzyszenie L. w pozwie przeciwko spółce jawnej S.C. wniosło o uznanie za niedozwolone i zakazanie wykorzystywania w obrocie z konsumentami postanowienia zawartego we wzorcu umowy sprzedaży. Sąd okręgowy – Sąd Ochrony Konkurencji i Konsumentów uwzględnił powództwo. Ustalił, że spółka S.C. prowadząca sprzedaż detaliczną samochodów osobowych, posługuje się w obrocie z konsumentami wzorcem umowy zawierającym postanowienie, które jest niedozwolonym postanowieniem umownym, stosownie do treści art. 3852 pkt 8 i 9 ustawy z 23 kwietnia 1964 r. – Kodeks cywilny (t.j. Dz.U. z 2014 r. poz. 121 ze zm.; dalej: k.c.).


Pozostało 72% tekstu

Prenumerata wydania cyfrowego

Dziennika Gazety Prawnej
9,80 zł
cena za dwa dostępy
na pierwszy miesiąc,
kolejny miesiąc tylko 79 zł
Oferta autoodnawialna
KUPUJĘ

Pojedyncze wydanie cyfrowe

Dziennika Gazety Prawnej
4,92 zł
Płać:
KUPUJĘ
Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu tylko za zgodą wydawcy INFOR Biznes. Kup licencję

Polecane

Reklama

Twój komentarz

Zanim dodasz komentarz - zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.

Widzisz naruszenie regulaminu? Zgłoś je!

Poradnik konsumenta

Galerie

Wyszukiwarka kancelarii

Szukaj

Polecane