statystyki

Ustawa o prawach konsumenta: Minął rok, a wciąż jest kłopotem dla sprzedawców

25.12.2015, 19:00
telefon-usługi-konsument

To sprzedawca (przedsiębiorca) jest odpowiedzialny za przesyłkę zamówioną przez konsumenta – do czasu jej odebrania przez klienta (art. 548 par. 3 ustawy z 23 kwietnia 1964 r. – Kodeks cywilny, t.j. Dz.U. z 2014 r. poz. 121 ze zm.).źródło: ShutterStock

Problem: 25 grudnia minie rok od wejścia w życie ustawy z 30 maja 2014 r. o prawach konsumenta (Dz.U. z 2014 r. poz. 827 ze zm.). Zmieniła ona znacząco zasady zakupów w sklepach tradycyjnych, w internecie i na pokazach, zasady składania reklamacji, a także obowiązki informacyjne sprzedawców. Zmiany były tak rozległe, że określano je mianem rewolucji w prawach konsumenta. Być może właśnie ogrom tych zmian sprawia, że mimo półrocznego vacatio legis i rocznego obowiązywania przepisów przedsiębiorcy wciąż mają z wdrożeniem wielu regulacji spore kłopoty. Prawie 73 proc. e-sklepów nadal ma istotne błędy w swoich regulaminach– wynika z analizy przeprowadzonej przez serwis RzetelnyRegulamin.pl. Także ze skarg, jakie napływają od konsumentów do Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów, wynika, że przedsiębiorcy mają kłopoty ze stosowaniem nowych przepisów. Problemy mają m.in. ze stosowaniem przepisów dotyczących reklamacji i odstąpienia od umowy. Wśród częstych grzechów jest utrudnianie odstąpienia od umowy zawartej poza lokalem przedsiębiorcy lub na odległość lub nieudzielanie konsumentom informacji o prawie do odstąpienia od umowy albo podawanie błędnej informacji o tym, że konsument ma na to 10 dni, chociaż po zmianach obowiązuje już 14-dniowy termin. Wielu konsumentów skarży się na niezgodne z prawem praktyki telemarketingowe, np. otrzymują telefoniczne zaproszenia na prezentacje, mimo że nie wyrażali uprzedniej zgody na kontakt telefoniczny w celu marketingu bezpośredniego.

TEMAT TYGODNIA

I. SPORY O ODPOWIEDZIALNOŚĆ ZA PRZESYŁKĘ

1. Kto odpowiada za uszkodzenie lub zaginięcie rzeczy w trakcie jej transportu do konsumenta?

To sprzedawca (przedsiębiorca) jest odpowiedzialny za przesyłkę zamówioną przez konsumenta – do czasu jej odebrania przez klienta (art. 548 par. 3 ustawy z 23 kwietnia 1964 r. – Kodeks cywilny, t.j. Dz.U. z 2014 r. poz. 121 ze zm.). Konsument odpowiada za zamówioną rzecz dopiero od momentu jej otrzymania od przewoźnika (np. kuriera). Dlatego jest bardzo ważne, aby sprzedawca odpowiednio zabezpieczył rzecz przed wysyłką, tak aby zapewnić jej nienaruszalność w trakcie transportu, np. poprzez właściwy sposób opakowania dostosowany do charakteru czy wielkości towaru.

Istotny jest również właściwy dobór przewoźnika oraz przestrzeganie odpowiednich standardów doręczania przesyłek. W praktyce bardzo często się zdarza, że przewoźnik zamiast doręczyć rzecz bezpośrednio do rąk konsumenta (odbiorcy), zostawia paczkę u sąsiada, dozorcy lub u innych osób trzecich. Jeśli taka paczka ostatecznie nie dotrze do konsumenta, a sprzedawca nie będzie posiadał dowodu odbioru przesyłki, będzie musiał nadać ją jeszcze raz, aby prawidłowo wywiązać się z umowy.

2. Czy sprzedawca odpowiada za przesyłkę, jeśli konsument sam wybierze przewoźnika?

Nie. Jeśli konsument sam wybiera i zamawia przewoźnika (czyli sam organizuje cały proces transportu zamówionej rzeczy) – odpowiedzialność za przypadkową utratę lub uszkodzenie zamówionej rzeczy przechodzi na konsumenta już z chwilą wydania przez sprzedawcę rzeczy przewoźnikowi (np. kurierowi). Tak więc odpowiedzialność wygląda tak, jakby konsument sam przyszedł do sklepu i odebrał rzecz osobiście (tyle że za pośrednictwem przewoźnika).

Powyższa zasada ma jednak zastosowanie tylko do sytuacji, w której sprzedawca nie miał wpływu na wybór przewoźnika przez konsumenta. Przykładowo sprzedawca w ogóle nie udostępniał opcji dostawy towarów swoim klientom lub konsument wybrał opcję dostawy nieoferowaną przez przedsiębiorcę (np. sprzedawca oferował jedynie przesyłkę pocztą, konsument zaś zdecydował się zlecić przesyłkę kurierowi, którego sam wybrał).

3. Czy sprzedawca może uzależnić rozpatrzenie reklamacji przesyłki od sporządzenia przez konsumenta protokołu szkody z kurierem?

Nie. Sprzedawca nie może uzależniać dochodzenia roszczeń przez konsumenta w przypadku zakupu wadliwej rzeczy od spisania protokołu szkody. Uszkodzenia mechaniczne rzeczy (np. występujące wewnątrz towaru) lub braki ilościowe mogą być bowiem niewidoczne przy odbiorze rzeczy. Konsument może więc początkowo nie zauważyć, że dostarczona rzecz ma wadę, zwłaszcza że w trakcie odbioru od kuriera ma zazwyczaj ograniczone możliwości sprawdzenia należytego stanu przesyłki.

Taki zapis w regulaminie sprzedawcy stanowi niedozwolone postanowienie umowne, a więc w konsekwencji nie wiąże konsumenta. Dodatkowo jego stosowanie może się stać podstawą wszczęcia postępowania przez prezesa UOKiK, w tym nałożenia kary pieniężnej.

II. WĄTPLIWOŚCI ZWIĄZANE Z FORMULARZEM ODSTĄPIENIA OD UMOWY

1. Czy można modyfikować formularz ustawowy?


Pozostało jeszcze 80% treści

Czytaj wszystkie artykuły na gazetaprawna.pl oraz w e-wydaniu DGP
Zapłać 97,90 zł Kup abonamentna miesiąc
Mam kod promocyjny
Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu tylko za zgodą wydawcy INFOR Biznes. Kup licencję

Polecane

Reklama

Komentarze (1)

  • Jarek Chałasiński(2015-12-30 14:54) Zgłoś naruszenie 20

    Problemy, nie problemy - UOKiK i tak już zaczął kontrole przedsiębiorców. Niektórzy nadal nie dostosowali regulaminu swojego sklepu internetowego do "nowych" przepisów (no, nie takich nowych, bo już ponad rok...). Bardzo dobrze, niech im przywali kary, bo nie da się na to patrzeć. Niektórzy chyba sobie robią żarty? Dzisiaj przeczytałem, że uOKIK już rozpoczął kontrole i przyznał już pierwsze kary! Zobaczcie sobie -> http://centrumsprzedawcy.pl/sprzedajesz-w-sieci-uokik-cie-skontroluje-czyli-rok-ustawy-konsumenckiej/ Ja się ciesze, bo może wreszcie troche bezpieczniej bedzie robić zakupy w sieci, a nie tylko te klauzule niedozwolone i klauzule niedozwolone....

    Odpowiedz

Twój komentarz

Zanim dodasz komentarz - zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.

Widzisz naruszenie regulaminu? Zgłoś je!

Poradnik konsumenta

Galerie

Wyszukiwarka kancelarii

Szukaj

Polecane