Oczywiście, jak zawsze istnieją podstawy dobrych zasad kupieckich, ale co do zasady sprzedawca nie ma obowiązku przyjęcia produktów zakupionych przez klientów w sklepach stacjonarnych. W szczególności dotyczy to produktów żywnościowych, bielizny ale i takich, które są spersonalizowane, np. specjalnie wykonane na zamówienie artykuły medyczne lub dla różnych grup specjalistów, których nie udałoby się sprzedać ponownie. Część punktów jasno zastrzega: „prosimy o przemyślane zakupy, zwrotów nie przyjmujemy”.

Jeśli chodzi o przedmioty takie jak zabawki czy ubrania, których stan nie będzie wskazywał na użytkowanie - możemy liczyć na więcej. W tym przypadku każdy sklep ma swoją politykę zwrotów. Wielu przedsiębiorców zgadza się na zwrot określonego towaru, np. 30 dni jeśli towar nie jest uszkodzony, posiada wszelkie metki oraz dołączony dowód zakupu w postaci paragonu lub faktury. Szczególnie wtedy, jeśli opakowanie nie zostało naruszone i będzie możliwe do ponownego wystawienia w sklepie. I tu polityka sklepów znów jest różnorodna. Część zgadza się na wymianę, część przyjmuje zwroty i oddaje gotówkę, jeszcze inne oferują klientom zwrot na kartę podarunkową w danych punkcie lub sieci placówek. Takie praktyki wynikają najczęściej z polityki konkretnego przedsiębiorcy, a nie z przepisów prawa. Oczywiście mówimy o artykułach, co do których klient się rozmyślił, a są w pełni wartościowe.

Sytuacja wygląda inaczej, jeżeli towar ma wadę – wtedy zwrot towaru może być dokonany pod pewnymi warunkami w ramach reklamacji złożonej na zasadach rękojmi. Jest to tryb dochodzenia odpowiedzialności od przedsiębiorcy w związku z ujawnioną wadą fizyczną (niezgodnością z umową) lub prawną kupionego towaru konsumpcyjnego.

W sytuacji wystąpienia wady konsument może złożyć do sprzedawcy reklamację z tytułu rękojmi i zażądać jednego z czterech działań:
- wymiany towaru na nowy;
- naprawy towaru;
- obniżenia ceny;
- odstąpienia od umowy – o ile wada jest istotna.

Uwaga

Wyjątek stanowi sytuacja, w której towar został kupiony poza lokalem przedsiębiorstwa (np. podczas pokazu organizowanego w hotelu) lub na odległość (np. w sklepie internetowym). Konsument ma wtedy prawo do odstąpienia od umowy w terminie 14 dni i obowiązek zwrotu towaru w ciągu kolejnych 14 dni.

Źródło: UOKiK