Ministerstwo Cyfryzacji uruchamia dodatkową funkcję w popularnej aplikacji. Dzięki nowemu rozwiązaniu użytkownik otrzyma precyzyjne powiadomienia o najnowszych zmianach w aplikacji. Co znajdzie się w powiadomieniu? Kto najbardziej skorzysta z nowej funkcji?

Śledzenie zmian na bieżąco

Nowa funkcja to powiadomienie o kluczowych aktualizacjach i zmianach wprowadzanych w aplikacji. Jak podaje Ministerstwo Cyfryzacji, po zalogowaniu na konto użytkownik zobaczy na ekranie komunikat "Co zmieniło się w aplikacji?". W powiadomieniu znajdą się m.in. listy nowych dokumentów i usług, z których użytkownik może korzystać. Po lewej stronie powiadomienia umieszczone zostaną ikony e-usług z krótkim opisem nowości. Po zapoznaniu się ze zmianami i naciśnięciu opcji "Przejdź do aplikacji" użytkownik zostanie przeniesiony do ekranu głównego.

mObywatel 2.0 – ważne dokumenty w wersji cyfrowej

Kluczową zaletą aplikacji jest możliwość zarządzania dokumentacją w wersji elektronicznej. Obecna wersja pozwala m.in. na korzystanie z:

  • mDowodu – pełnoprawnego dokumentu, którym można potwierdzić tożsamość m.in. w banku lub u notariusza,
  • mPrawa jazdy – uprawniającego do prowadzenia pojazdów, w aplikacji dostępne są również cyfrowe prawo jazdy tymczasowe (dostępne już po zdanym egzaminie),
  • zakładki "moje pojazdy" – podstawowe dane, informacje o polisie,
  • cyfrowej wersji Karty Dużej Rodziny,
  • cyfrowej legitymacji emeryta-rencisty,
  • cyfrowej legitymacji studenckiej i szkolnej,
  • dokumentu Diia.pl dla obywateli Ukrainy,
  • cyfrowych wersji legitymacji adwokackiej, poselskiej i senatorskiej,
  • Legitymacji Ulgowych Usług Transportowych.

Jakie są kluczowe usługi w aplikacji mObywatel 2.0?

Użytkownicy aplikacji mogą również korzystać z wielu pomocnych usług, pozwalających m.in. na szybkie sprawdzenie informacji lub załatwienie spraw urzędowych bez wychodzenia z domu. Jedną z nowszych funkcji, która zyskała na popularności jest możliwość zastrzeżenia numeru PESEL (i uniknięcia skutków kradzieży tożsamości). W aplikacji można również sprawdzić informacje na temat przyznanych mandatów, punktów karnych i odczytać historię pojazdu. mObywatel umożliwia także: umówienie e-konsultacji z pracownikiem ZUS-u, wykonanie wybranych opłat urzędowych i realizowanie e-recept. Turyści mogą korzystać z opcji Bilkom (informacje o biletach, okazywanie biletu) i funkcji "Polak za granicą" (informacje o niezbędnych dokumentach w trakcie podróży, szczepieniach, kontakty do placówek dyplomatycznych).

Jak będzie przebiegać dalszy rozwój aplikacji?

Twórcy mObywatela podkreślają, że aplikacja wciąż się rozwija. Obecnie trwają prace nad dostępem kolejnych usług i dokumentów w wersji cyfrowej. Jak czytamy na stronie projektu, w dalszych planach rozwoju programu jest m.in. przygotowanie cyfrowej wersji Legitymacji Osoby Niepełnosprawnej i Honorowego Dawcy Krwi. W trakcie realizacji jest już projekt cyfrowych wersji dokumentów lokalnych dla Jednostek Samorządu Terytorialnego (tu m.in. karty seniora, karty mieszkańca). W aplikacji pojawi się również cyfrowa wersja Legitymacji Radcy Prawnego i Aplikanta Radcowskiego. Opracowywane są nowe funkcje z zakresu ePłatności i usługi umożliwiające sprawdzenie przez użytkownika statusu złożonych wniosków (dowód, paszport). W przyszłości będzie również możliwe m.in. opłacenie podatków przez aplikację.