Są podstawy do wstrzymywania postępowań w sprawach ryczałtów za noclegi

autor: Piotr Szymaniak12.06.2015, 07:00; Aktualizacja: 12.06.2015, 07:57
Tir

Samo złożenie wniosku do TK może być przesłanką do wstrzymania biegu konkretnych spraw przed sądami.źródło: ShutterStock

Kwestia pozwów o wypłatę zaległych ryczałtów za noclegi kierowców w kabinach ciężarówek to dziś ogromny problem dla branży transportowej. Po zeszłorocznej uchwale Sądu Najwyższego (sygn. akt II PZP 1/14) stwierdzającej, że miejsce w kabinie pojazdu nie stanowi zapewnienia bezpłatnego noclegu, suma roszczeń kierowców wobec firm przekracza 2 mld zł. Przepisy zostały co prawda zaskarżone do Trybunału Konstytucyjnego, ale do rozstrzygnięcia sprawy daleko.

Tymczasem samo złożenie wniosku do TK może być przesłanką do wstrzymania biegu konkretnych spraw przed sądami.

– Wszystkim przewoźnikom udostępniamy wniosek, który złożyliśmy do TK, by mogli się na niego skutecznie powoływać. Tylko część sądów nie widzi podstawy do zawieszenia – mówi Maciej Wroński, prezes Związku Pracodawców Transport i Logistyka Polska.

Postępowania zawieszane są m.in. w Sądzie Okręgowym we Wrocławiu. Ale kolejnym motywem takich decyzji może być też skierowane właśnie do Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej pytanie prejudycjalne w jednej z takich spraw. Choć trzeba przyznać, że zarówno w doktrynie, jak i w orzecznictwie istnieje spór co do tego, czy złożenie wniosku do TSUE i TK może być podstawą do zawieszenia postępowania.

– Osobiście jestem zdania, że art. 177 par. 1 pkt 1 kodeksu postępowania cywilnego, mówiący o możliwości zawieszenia postępowania z uwagi na inne toczące się postępowanie cywilne, należy interpretować szeroko, gdyż taka powinna być wykładnia systemowa tego przepisu. W innym wypadku zarówno składanie przez sądy pytań do TK, jak i do TSUE będzie pozbawione sensu, a w przypadku wykładni literalnej nawet zupełnie niemożliwe – mówi mec. Paweł Judek z kancelarii Działyński i Judek, wskazując, że zarówno art. 193 konstytucji, jak i art. 267 Traktatu o funkcjonowaniu UE mówią o możliwości (a art. 267 TFUE nawet w niektórych wypadkach o obowiązku) zadania pytania, gdy odpowiedź na nie wpływa na treść rozstrzygnięcia.


Pozostało jeszcze 59% treści

Czytaj wszystkie artykuły na gazetaprawna.pl oraz w e-wydaniu DGP
Zapłać 97,90 zł Kup abonamentna miesiąc
Mam kod promocyjny
Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu tylko za zgodą wydawcy INFOR Biznes. Kup licencję

Polecane

Reklama

Komentarze (3)

  • MichałWW(2015-06-19 11:45) Zgłoś naruszenie 10

    Sąd Apelacyjny we Wrocławiu orzekł niedawno, że nie można zawieszać postępowań o ryczałty za noclegi.

    Odpowiedz
  • adam(2015-08-28 00:33) Zgłoś naruszenie 10

    zacznijmy mówić o tym, że 90 % firm transportowych księguję owe ryczałty za nocleg lecz ich nie wypłaca.
    przez wiele lat nie widziano żadnych wad w systemie bo miło tak za każdego kierowcę wyłudzić kilka tysięcy.
    teraz sytuacja się skomplikowała bo się kierowcy zoriętowali
    mam jeszcze jedną uwagę:
    jeżeli w jakiś sposób doprowadzono by do sytuacji, że ryczałty za nocleg okazałyby się nienależne to na ile miliardów złotych trzeba będzie złożyć korekty do us w związku z zaksięgowanymi ryczałtami.
    ku rozwadze to działa w dwie strony.
    ciktórzy prowadzili biznes uczciwie śpią spokojnie a reszta wychodzi z siebie

    Odpowiedz
  • zdegustowany (2017-08-29 01:01) Zgłoś naruszenie 00

    Nie ! Pan Wroński opowiada w tej publikacji niestworzone rzeczy niezgodne z procedurą KPC ! Niektóre sądy np we Wrocławiu zawieszały postępowania czekając na to co się będzie działo ale większość zgodnie z KPC odmawiała zawieszenia postępowania ze względów proceduralnych, ponieważ KPC nie przewiduje w ogóle możliwości zawieszenia postępowania z uwagi na złożenie do TK skargi konstytucyjnej. Ponadto, sędzia TK w trakcie posiedzenia wyraźnie wskazał na ewidentne "niedoróbki" w skardze. W efekcie mamy wyrok "potworka", który odnosi się tylko do niektórych kierowców (międzynarodowych) a co gorsze usunięto część bardzo potrzebnych przepisów KP, które dawały możliwość dobrowolnej wypłaty ryczałtów noclegowych. Stąd w konsekwencji powstała uzasadniona wątpliwość czy można wypłacać ryczałty noclegowe zwolnione ubruttowienia, co stanowiło podstawę przewagi polskiego transportu nad zachodnim. W mojej ocenie kolejny raz okazało się, że działania tego pana przynoszą bardzo wątpliwe efekty dla branży TSL. Chciałbym poznać choćby jedno działanie tego pana, które okazało się ewidentnym sukcesem i to jego sukcesem a nie sukcesem innych osób, pod które się "podpiął" pięknymi frazesami.

    Odpowiedz

Twój komentarz

Zanim dodasz komentarz - zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.

Widzisz naruszenie regulaminu? Zgłoś je!

Redakcja poleca

Galerie

Polecane