Przedsiębiorcy coraz częściej rejestrują wzory przemysłowe z myślą o zagranicznej ekspansji
W ubiegłym roku złożono 1333 wnioski o rejestrację wzorów przemysłowych, czyli unikalnych cech produktów – wynika z danych Urzędu Patentowego RP. Od 2009 r. liczba ta maleje, wzrasta z kolei liczba wzorów wspólnotowych (czyli chronionych na terenie całej Unii Europejskiej) zastrzeganych przez polskie firmy, uczelnie itp. W 2009 r. zarejestrowano ich 2236, w 2013 r. – 3211. – To świadczy o ekspansji polskich podmiotów na rynki zagraniczne – uważa rzecznik Urzędu Patentowego RP Adam Taukert.
W wielu przypadkach zgłoszenie wzoru przemysłowego w Unii jest tańsze. W Polsce złożenie projektu kosztuje 300 zł, roczna opłata za jego ochronę wynosi od 400 do 4 tys. zł – najwięcej, gdy wzór chroniony jest już ponad 20 lat. W Unii Europejskiej zapłacimy 230 euro za rejestrację pierwszego wzoru, 115 euro za każdy kolejny (do dziesiątego) i 50 euro za 11. i wszystkie następne. Opłaty roczne wynoszą od 90 do 180 euro.
Urząd Patentowy zamierza przekonać polskich przedsiębiorców, by zastrzegali wzory i w ten sposób bronili swojej wartości intelektualnej. W dniach 20 i 21 marca w budynku Giełdy Papierów Wartościowych w Warszawie odbędzie się VII edycja międzynarodowej konferencji „Innowacyjność i kreatywność kobiet – design szansą dla MSP i regionów”.
– Konferencja jest skierowana przede wszystkim do środowisk, które potrzebują informacji na temat roli wzornictwa w gospodarce – tłumaczy Adam Taukert. – Będzie można tu zasięgnąć informacji i podyskutować ze specjalistami.
Jak zapowiadają organizatorzy, podczas konferencji przedsiębiorcy oraz przedstawiciele agencji reklamowych, graficy czy projektanci będą mieli możliwość wymiany doświadczeń oraz zdiagnozowania przyczyn, które utrudniają ich współpracę. Omówione będą też możliwości wsparcia innowacyjnej działalności biznesowej związanej ze wzornictwem w ramach nowego budżetu UE.
Duży nacisk położony będzie na projekty zgłaszane przez kobiety. Jak wynika z danych UPRP, w 2009 r. panie zgłosiły 13,6 proc. wszystkich wzorów przemysłowych, w lipcu 2012 r. – 23,4 proc. – Można zauważyć, że w firmach prowadzonych przez kobiety wzornictwo staje się coraz bardziej istotne – podkreśla Adam Taukert.
Podczas konferencji zorganizowane zostaną też stanowiska konsultacyjne Urzędu Patentowego RP, Polskiej Agencji Rozwoju Przedsiębiorczości oraz Instytutu Wzornictwa Przemysłowego. Zapisy odbywają się na stronie www.uprp.pl. Na tej stronie znajdzie się też relacja z konferencji.