Dzień dobry, czy mógłbym zlokalizować swoją żonę? A jak zweryfikować pracę handlowców? - tego typu pytania dosyć często pojawiały się już w 2000 roku, kiedy pracowałem w jednej z pierwszych firm w Polsce, dostarczających systemy lokalizacyjne. Oczywiście mężów i żon nie lokalizowaliśmy, ale dzwoniący klienci zaczęli powoli sygnalizować nie tyle chęć zakupu, co zapotrzebowanie na informację.

Wówczas narodził się pomysł na stworzenie pierwszego w Polsce serwisu internetowego, w całości poświęconego usługom lokalizacyjnym i nawigacyjnym. Było to w roku 2006, jeszcze przed boomem na nawigacje samochodowe. W maju 2007 roku lokalizacja.info zadebiutowała w polskich zasobach internetowych. Od samego początku był to serwis ekspercki, który nie tylko informował o nowościach, ale analizował rynek, przeprowadzał testy urządzeń i wreszcie pomagał sprzedawać producentom. Przez ponad 6 lat lokalizacja.info przerodził się z małego serwisu branżowego w duży portal, który dostarcza specjalistyczne treści do największych portali ogólnopolskich czy najważniejszych w Polsce dzienników gospodarczych.

Dziś, co to jest nawigacja samochodowa czy monitoring GPS nie trzeba już nikomu tłumaczyć. Dziś trzeba mówić o tym, co jeszcze można uzyskać dzięki technologiom satelitarnym. Jak zastosowanie globalnego systemu nawigacji satelitarnej może ułatwić nasze życie, poprawić wyniki finansowe firmy, pomóc w zarządzaniu kryzysowym czy wreszcie uratować komuś życie. A tego nic nie jest w stanie nam zastąpić.

Świadomość takich rozwiązań jest nie tylko istotna dla klientów biznesowych, ale także nas, zwykłych ludzi, których na co dzień spotykają wypadki i choroby, jak np. choroba Alzheimera. To właśnie dzięki technologiom GPS, chorzy i ich bliscy mogą “kupić sobie” przysłowiowy spokój i poczucie bezpieczeństwa, że w każdej chwili będą wiedzieć, gdzie chory się znajduje. To także remedium na ból rodziców związany z niesfornymi dziećmi. Dzięki takim rozwiązaniom jak buty z GPS, zegarki, bransoletki, telefony czy inne popularne i modne akcesoria, każdy rodzic będzie już wiedział, gdzie znajduje się jego pociecha. Takich przykładów można mnożyć. Można, a nawet trzeba. Bowiem są to rozwiązania często leżące na wyciągnięcie ręki, jednak o których poza wąską grupą odbiorców - nikt nie wie. Lokalizacja.info jest więc często traktowana jak okno na świat dla producentów zaawansowanych technologicznie urządzeń. Jak powiedział kiedyś w rozmowie ze mną Prezes Zarządu jednego z największych dostawców w Polsce map, “to dzięki portalowi lokalizacja.info mamy możliwość dotrzeć do potencjalnych klientów, inwestorów i co więcej, sami możemy zainwestować w ciekawe projekty, o których wcześniej nie wiedzieliśmy”.

Navigaiton Trends 2013

Branża usług lokalizacyjnych i nawigacyjnych w Polsce, to stosunkowo młoda branża, do której każdy uzurpuje sobie prawo, próbując ją przypisać do różnych dziedzin gospodarki wolnorynkowej. I tak na przykład systemy monitoringu GPS często kojarzone są z sektorem flotowym, podczas gdy same nawigacje samochodowe przypisywane są już do motoryzacji. Jednym z założeń stawianych przed lokalizacja.info już od samego początku była konsolidacja całej branży. Pierwszym krokiem było opisywanie jej na łamach portalu, ale już kolejnym - organizacja pierwszej w Polsce konferencji, w całości poświęconej usługom lokalizacyjnym i nawigacyjnym. 20 czerwca 2013 w warszawskim centrum konferencyjnym Adgar-Plaza, zgromadziła się śmietanka osób, które mają najwięcej do powiedzenia na polskim rynku. Licznym prezentacjom i debatom, towarzyszyły dyskusje kuluarowe, w których brali udział zaproszeni goście, w tym licznie zgromadzeni przedstawiciele mediów, dla których był to niezwykle ciekawy i wciąż mało eksploatowany temat.

Międzynarodowy kongres nawigacyjny w Polsce

Dzisiaj już wiemy, że konferencja Navigation Trends 2013 to było wydarzenie, na które czekała cała branża w Polsce i którego nikt dotąd nie podjął się zorganizować. Wiemy także, że już 27 marca czeka nas kolejna edycja Navigation Trends, podczas której zostanie poruszony tak istotny temat w skali całej Unii Europejskiej, jakim jest Europejski System Nawigacji Satelitarnej - Galileo. Patronat nad wydarzeniem już potwierdziły największe media w kraju, a liczba partnerów stale rośnie. Tym razem będziemy także gościć uczestników z zagranicy, którzy podzielą się doświadczeniami z innych rynków. Głęboko wierzymy, że w ciągu najbliższych pięciu lat, uda nam się stworzyć wydarzenie, które na stałe wpisze się w międzynarodowym kalendarzu całej branży. Chcielibyśmy, aby na Navigation Trends pojawiały się firmy z całego świata i by impreza z konferencji tematycznej, przeobraziła się w duży, międzynarodowy kongres. Wiemy, że jest to możliwe, a zaangażowanie jednostek rządowych, szkolnictwa wyższego i biznesu - tylko ten fakt potwierdza.

Location-Based Marketing i gry miejskie

Aby być liderem w branży trzeba się rozwijać. Nie można stać w miejscu i być skupionym tylko i wyłącznie na jednej ofercie czy działaniach. Dlatego postanowiliśmy zdywersyfikować swoje obszary działalności. W dobie popularyzacji usług lokalizacyjnych, widzimy dużą niszę w obszarze gier miejskich, a także usług marketingowych wykorzystujących geolokalizację. Dzisiaj już tysiące, jeśli nie setki tysięcy osób, korzysta z takich serwisów społecznościowych jak Foursquare czy Yelp, dzieląc się ze znajomymi swoją lokalizacją czy opinią na temat hotelu, restauracji bądź innego punktu usługowego. Jest to znakomity kanał komunikacji marketingowej, w szczególności dla firm gastronomicznych i turystycznych. Niestety wciąż praktycznie nieeksploatowany. Postanowiliśmy zatem to zmienić i jako jeden z obszarów działalności Location-Based Media, stworzyliśmy ofertę w zakresie prowadzenia wszelkiego rodzaju działań związanych z aktywnością marketingową, uwzględniając przede wszystkim usługi geolokalizacyjne. Jest to oferta w szczególności dedykowana do różnego typu punktów usługowych. Poczynając od hoteli i restauracji, na zakładach fryzjerskich kończąc.

Inny obszar działalności Location-Based Media to organizacja gier miejskich, również opartych o usługi geolokalizacyjne. Wiemy, że jest coraz więcej chętnych na tego typu aktywności, a wzajemna grywalizacja pozwala zaangażować mieszkańców dużych i mniejszych miast. Chęć współuczestniczenia w miejskich zabawach, możliwość wygrania nagród, a przy tym wykorzystywania nowoczesnych technologii, wciąż wzrasta i przewidujemy, że na przełomie najbliższych lat, będziemy mieli duże zapotrzebowanie na gry miejskie. Technologie lokalizacyjne, w które wyposażone są już nie tylko samochody i telefony, ale także aparaty fotograficzne, kamery wideo, buty, bransoletki i inne gadżety, pozwalają na kreowanie coraz większej liczby pomysłów, w które można zaangażować społeczności. Trafia do nas coraz więcej zapytań z tego zakresu i mogę powiedzieć, że zainteresowane są nimi nie tylko firmy, ale także miasta czy media.

Usługi Public Relations dla branży

Doskonała znajomość branży i rynku mediów, pozwoliła nam wyjść z ofertą z zakresu działań Public Relations do klientów głównie z branży usług lokalizacyjnych i nawigacyjnych. Często jest tak, małe firmy z danego sektora nie myślą nawet o współpracy z agencjami Public Relations. Głównie ze względu na koszty. Oferta agencji ASCG PR, wchodzącej w skład Location-Based Media, ma dedykowaną propozycję również dla takich podmiotów. Przygotowujemy teksty eksperckie, szerokie informacje o ofercie czy nowych produktach, proponujemy udział w raportach i analizach przygotowywanych na potrzeby innych mediów. Tego typu działania spotykają się z coraz większym zainteresowaniem firm, zdobywających polski rynek lokalizacyjny.

Przyszłość

Podsumowując, Location-Based Media to jedyny podmiot na polskim i nie boję się tego powiedzieć, nawet europejskim rynku, który ma tak kompleksową ofertę, skierowaną do jednej branży. Stałe powiększanie zakresu naszych działań, podyktowane jest faktem, iż jesteśmy aktywnym uczestnikiem tej części gospodarki od ponad 10 lat i doskonale znamy potrzeby klientów. Nawet więcej - potrafimy je przewidywać i kreować. A to w dzisiejszych czasach - klucz do sukcesu.

Gdzie będziemy za 5 lat? Będziemy organizatorem jednego z większych kongresów nawigacyjnych w Europie, będziemy wiodącym medium branżowym i największą agencją realizującą usługi z zakresu location-based marketing. To ambitne wyzwania. Ale bez nich, nie bylibyśmy tu, gdzie obecnie jesteśmy.

Historia sukcesu: Od małego serwisu branżowego, poprzez duży portal ekspercki, po organizację międzynarodowych kongresów nawigacyjnych.
Paweł Kacperek, Prezes Zarządu Location-Based Media

Prowadzisz firmę? Opisz nam swoją historię i wygraj udział w elitarnej debacie! Weź udział w konkursie „Moja droga do wolności gospodarczej” i podziel się z nami swoimi doświadczeniami. Szczegóły tutaj.