Dominujący sektor przedsiębiorstw w Polsce – mikro oraz małe i średnie firmy odwracają się od tradycyjnego księgowego biegającego z papierami – chcą się rozliczać szybko, fachowo i najlepiej jak najtaniej. A to oznacza jedno dla branży księgowej – nadchodzi era księgowości online, czyli samoobsługowej albo zdalnej komunikacji internetowej.

Branża księgowa znalazła się na zakręcie – po okresie stabilnego rozwoju, oznaczającego obsługę tworzących się w Polsce nowych firm, czeka ją gwałtowne przyspieszenie związane z rozwojem Internetu w Polsce.

Księgowość bez Internetu? To już niemożliwe

To, że Internet coraz mocniej puka do drzwi tej konserwatywnej i często zachowawczej branży świadczy statystyka – jak wynika z raportu Fundacji Rozwoju Przedsiębiorczości „Starter”, już w 2011 r. z księgowości on-line korzystało w Polsce ponad 400 tys. firm na 1,8 mln działających w naszym kraju. Już tylko 200 tys. przedsiębiorstw rozliczało się przy pomocy własnej tradycyjnej księgowości.

Reszta też korzysta z outsourcingu, z czego większość też wykorzystuje sieć do komunikacji tak z doradcami księgowymi jak i z urzędami – skarbowymi czy ZUS-em. Nawet ci, którzy sami się rozliczają z fiskusem czy urzędami, korzystają z programów księgowych, które wymagają aktualizacji i to na ogół przez Internet.

Na czele zmian banki

Najszybciej nowy wiatr wyczuły banki – trzy z nich oferujące także usługi księgowe notują szybki wzrost liczby klientów. Ich śladem zaczynają podążać klasyczne firmy rachunkowe, widząc w bankach zagrożenie dla swojego stanu posiadania.

O nowym trendzie rozwojowym branży świadczy chociażby fakt, że działająca raptem od 3 lat firma doradcza Tax Care zajmująca się doradztwem księgowym, spółka zależna Idea Banku, pozyskała na tym trudnym rynku aż 15 tys. klientów.

To nie powinno dziwić – ojciec autorskiego pomysłu, obecny prezes Idea Banku Jarosław Augustyniak, szybko zrozumiał, że w walce o nowych klientów młodego banku nie można wykorzystywać tylko bankowych zachęt. Stąd pomysł powiązania usług bankowych z okołobiznesowym doradztwem. Strzałem w dziesiątkę okazało się utworzenie firmy Tax Care, oferującej usługi księgowe.

Na początek konto zintegrowane z elektroniczną księgą przychodów i rozchodów

W pierwszej fazie walki o rynek Tax Care zaeferowała wraz z Idea Bankiem elektroniczną księgę przychodów i rozchodów zintegrowaną z rachunkiem bankowym dostępną dla najmniejszych podmiotów gospodarczych – osób będących na samozatrudnieniu, mikro przedsiębiorstw oraz małych i średnich firm.

Wiedzieliśmy, że konieczność osobistego stawiennictwa w biurze rachunkowym czy w urzędzie w celu załatwienia spraw związanych z prowadzeniem firmy będzie zanikać – komentuje Rafał Krukowski, wiceprezes Tax Care. (…...), zaznaczając jednocześnie, że ta nowoczesna i atrakcyjna perspektywa zależy oczywiście także od tempa cyfryzacji podmiotów państwowych - urzędów skarbowych, ZUS-u czy administracji państwowej.
(…..)

Na początku 2013 r. Tax Care zaoferował system rozliczania usług rachunkowych gwarantujący pobieranie opłaty tylko za rzeczywistą liczbę zaksięgowanych dokumentów.

Dotychczas standardem na rynku usług rachunkowych był i nadal często jest miesięczny abonament, w cenie którego księgowa zobowiązuje się do rozliczenia określonej liczby dokumentów. Przekroczenie tego limitu skutkuje dopłatą za dodatkowe dokumenty, która zwykle jest dość wysoka.

Teraz nowy abonament zakłada jedną stawkę abonamentu dla wszystkich jednoosobowych firm rozliczających się w oparciu o KPiR. Jego cena to 99 zł netto (taka cena dotyczy KPiR oraz ryczałtu z VAT; abonament za ryczałt i kartę podatkową bez VAT wynosi odpowiednio 79 zł i 69 zł netto).

Do kwoty tej dochodzi opłata za rozliczone dokumenty. Stawki są jednak znacznie niższe niż w przypadku opłat za dokumenty powyżej limitu w starym abonamencie. W efekcie przedsiębiorca może zaoszczędzić co miesiąc kilkadziesiąt złotych.

Za miesiąc Idea Bank zapowiada – darmowa księgowość online

Teraz Idea Bank idzie jeszcze dalej - wprowadza pierwszą w Polsce księgowość online, z której można korzystać bezterminowo bez żadnych opłat. Księgowość internetowa zintegrowana z rachunkiem bankowym daje bezpłatny dostęp do finansów firmy przez 24 godziny na dobę.

Jak wyjaśnia Kinga Łagowska z biura prasowego Idea Bank, przedsiębiorcy, którzy w tej chwili samodzielnie prowadzą KPiR lub ewidencję przychodów, korzystając z internetowych biur księgowych, dzięki nowemu rozwiązaniu wdrożonemu przez Idea Bank będą mogli zaoszczędzić nawet kilkaset złotych rocznie. Skorzystanie z księgowości online Idea Banku nie wymaga posiadania konta w banku. Zapewnia, że oferta jest bezterminowa i nie ma charakteru promocji.

Inne banki nie zasypują gruszek w popiele

Po piętach Idei Banku depcze ING Bank, który również poprzez firmę ING Księgowość oferuje usługę księgową online. Tyle, że jak wyjaśnia Bartosz Traczyk, odpowiadający za usługę ING Księgowość, to usługa w tzw. kanale zdalnym. Jak precyzuje, oznacza to pełny outsourcing pozbawiony samoobsługi po stronie klienta oraz świadczony przez licencjonowanych księgowych.

Klient przekazuje nam dokumenty (skany, obrazy), lecz nie wykonuje ich ewidencji oraz wprowadzania - wyjaśnia.

Tymczasem „księgowość online” w tradycyjnym rozumieniu opiera się na samoobsłudze, gdzie usługodawca udostępnia oprogramowanie w postaci przeglądarkowej (software as service), a klient samodzielnie prowadzi w nim ewidencję.

Bartosz Traczyk, wskazując różnice między usługami oferowanymi przez oba banki (między ING Bank i Idea BANK), mówi o odmiennym modelu biznesowym ( ING Księgowość opiera się na zdalnej obsłudze (online) z elektroniczną dokumentacją źródłową i księgową) oraz o obsłudze odmiennego segmentu rynku, na którym działa ING Księgowość.



Ta oferta skierowana jest do przedsiębiorstw z pełną księgowością (spółki kapitałowe lub osobowej o rocznych obrotach powyżej 1,2 mln EUR).

Idea Bank i Tax Care oferuje swoje usługi księgowe najmniejszym podmiotom gospodarczym w Polsce.

Jak jednak zaznacza Traczyk, w przyszłości ING Księgowość nie wyklucza poszerzenia oferty o segment firm bez pełnej księgowości oraz o usługi typu „księgowość online” oparte na samoobsłudze.

Inny bank – City Handlowy w księgowości również widzi szanse na powiększenie bazy biznesowych klientów.

Jak informuje Tomasz Daniun, Dyrektor Biura Zarządzania Akwizycją i Portfelem Klientów Citi Handlowy, bank za pomocą firmy SuperKsiegowa oferuje dwie podstawowe usługi: samodzielną księgowość online oraz biuro rachunkowe online.

W pierwszym przypadku przedsiębiorca sam wprowadza do serwisu faktury, a system je odpowiednio księguje, sporządza wymagane prawem deklaracje, dokumenty i wysyła je do Urzędu Skarbowego czy ZUS. W drugim - przedsiębiorca nie zajmuje się sprawami księgowymi. Po prostu wysyła do takiego biura swoje faktury, a ono je wprowadza do serwisu, rozlicza firmę w Urzędem Skarbowym i bierze za to wszystko odpowiedzialność.

W przeciwieństwie jednak do tradycyjnej usługi przez biuro księgowe, tutaj przedsiębiorca ma bieżący wgląd w swoje dokumenty, w każdym momencie i w każdym miejscu może sprawdzić stan swojego biznesu, np. płynność finansową lub prognozę spływu gotówki.

Jak podkreśla Daniun, w serwisie nie ma limitu dokumentów. Zaznacza jednocześnie, że konsultacje ze specjalistami są dodatkowo płatne w ramach sieci biur współpracujących z SuperKsięgową.

Na pytanie, jak ocenia konkurencję, dyplomatycznie odpowiada, że nie chce zdradzać pomysłów na przyszłość i bank skupia się na zwiększeniu grona klientów, którzy korzystają z usługi.

W księgowość online wchodzą też zwykłe firmy księgowe

Sieć - jako narzędzie pozwalające powiększać liczbę klientów kusi nie tylko największych rynkowych graczy, takich jak banki czy duże firmy doradcze. Coraz częściej korzystają z Internetu – normalne – czytaj działające kilka lat temu w oparciu o papierowe dokumenty, firmy księgowe.

Przykładem firma PeterGreen z Otwocka, która jak napisała na swojej stronie internetowej, już w 2008 r. stworzyła internetowy system obsługi klienta rtax. Biuro w swojej ofercie ma pełny zakres usług księgowych, obejmujących księgi rachunkowe, książkę przychodów i rozchodów, sprawy kadrowe, płace, stany magazynowe, ZUS.
Klienci, którzy wykupią abonament np. na prowadzenie książki przychodów i rozchodów za 190 zł przy określonej liczbie dokumentów (każdy dokument ponad limit to dodatkowa opłata 2,5 zł), otrzymują program pozwalający na wgląd i kontrolę wypełnianych dokumentów. Firma wypełnia i wysyła je sama. Tyle, że biuro działa w godzinach urzędowania między 8.00 a 16.00, a następnie od 19.00 do 22.00.

...i nie tylko księgowość

O tym, że zwykłe biura rachunkowe też budzą się z letargu i zaczynają iść tropem banków świadczy oferta firmy rachunkowej Abak, notowanej od 2010 r. na rynku NewConnect.

Strategia firmy, obsługującej już ponad 500 podmiotów gospodarczych, przewiduje nie tylko tworzenie sieci własnych biur rachunkowych przez wykupywanie mniejszych podmiotów ( na stronie ogłaszają się, że kupią biuro rachunkowe). Firma, wzorem banków, oferuje usługi około biznesowe: w ofercie posiada nie tylko rozliczenia księgowe, ale również doradztwo finansowe przewidujące m.in. pomoc w wyborze instytucji kredytowej czy doradztwo transakcyjne zajmujące się pozyskiwaniem kapitału czy wprowadzeniem firmy na rynek giełdowy.

Jak widać odporna do tej pory na zmiany branża zaczyna ewoluować, dopasowując się nie tylko do potrzeb firm, oplecionych coraz bardziej zagmatwanymi regulacjami. Teraz wszystkie firmy księgowe muszą zdążyć na pociąg zwany Internetem. Jeśli tego nie zrobią, to wiele z nich obudzi się, wzorem PKP, na małym opuszczonym dworcu, do którego nie biegną już żadne tory…