Projekt jest kontynuacją trzech wcześniejszych inicjatyw resortu gospodarki charakterze deregulacyjnym, w ramach których dokonano już łącznie 284 zmian w zakresie 109 ustaw. Dokument zawiera 45 zmian w prawie gospodarczym, które dotyczą 27 ustaw. Zniesienie samych obowiązków informacyjnych ujętych w projekcie założeń ustawy powinno przynieść przedsiębiorcom blisko 300 mln zł oszczędności rocznie – czytamy na stronach resortu gospodarki.
Oto propozycje zmian przyjętych przez rząd
- Wydłużenie terminu na rozliczenie VAT w imporcie dla AEO – ma na celu wsparcie konkurencyjności polskich portów morskich. Wraz z propozycją skrócenia czasu kontroli granicznej pozwoli zwiększyć skalę przeładunków towarów, a więc również dochody budżetowe z tytułu ceł i podatków.
Dzięki temu zwiększy się także zatrudnienie w otoczeniu tego sektora. Ułatwienia skierowane są do firm, które posiadają status upoważnionego przedsiębiorcy AEO i działają we własnym imieniu i na własny rachunek. Teraz możliwe będzie odejście od terminu płatności podatku od towarów importowanych w ciągu 10 dni od dnia powiadomienia przez organ celny o jego wysokości na rzecz rozliczenia wraz ze składaniem deklaracji podatkowej VAT.
- Zmniejszenie uciążliwości procedur kontrolnych towarów w polskich portach morskich – wprowadza możliwość przeprowadzania czynności urzędowych (innych niż rewizja, badania laboratoryjne czy kwarantanna), niezbędnych do dopuszczenia towaru do obrotu, w ciągu 24 godzin od przedstawienia towaru do kontroli granicznej.
- Każda inspekcja będzie informowała naczelnika urzędu celnego o terminie planowanej kontroli. Naczelnik z kolei będzie zobowiązany do niezwłocznego przekazania tej informacji do wszystkich służb.
Proponowane rozwiązanie skróci czas kontroli i w konsekwencji przyspieszy obrót towarem przez przedsiębiorcę. W szczególnie uzasadnionych przypadkach (uzasadnionych bezpieczeństwem publicznym, ochroną życia i zdrowia ludzi, zwierząt oraz środowiska) termin mógłby zostać przedłużony do 48 godzin.
- Wyłączenie z podatku VAT usług bezpłatnej pomocy prawnej na rzecz osób niezamożnych korzystających z pomocy społecznej oraz zwolnienie otrzymującego pomoc z podatku dochodowego z tego tytułu – zwiększy dostęp do bezpłatnych porad prawnych dla osób niezamożnych.
Zgodnie z obecnymi przepisami i stanowiskiem MF, nieodpłatna pomoc prawna nie jest objęta zakresem ustawy o VAT, o ile jej świadczenie wpisuje się w cel działalności gospodarczej prowadzonej przez podatnika świadczącego usługę, czyli jest świadczona w celu promowania kancelarii. Powyższa zmiana wyłączy również z opodatkowania pomoc pro bono świadczoną bezpłatnie najuboższym.
- Zwolnienie pracowników z podatku dochodowego z tytułu uzyskania dowozu do zakładu pracy transportem zbiorowym (autobusem, busem), organizowanym przez pracodawcę - dzisiejsze rozwiązanie związane z rozliczeniem przez pracodawcę podatku dochodowego z tytułu dowozu pracownika do zakładu pracy organizowanym i opłaconym przez pracodawcę nakłada na niego szereg obowiązków biurokratycznych.
Jako płatnik musi on bowiem ewidencjonować czas, długość i trasy dla celów rozliczenia podatku dochodowego pracowników. Zwolnienie podatkowe w tym zakresie z jednej strony odciąży przedsiębiorcę, z drugiej natomiast zachęci do zatrudniania osób z miejscowości oddalonych od zakładu pracy.
- Zniesienie obowiązku uzyskiwania przez przedsiębiorców obligatoryjnego potwierdzania zgłoszenia rejestracyjnego VAT-R – przedsiębiorca rozpoczynający działalność gospodarczą nie będzie musiał uzyskiwać w urzędzie skarbowym potwierdzenia dokonania zgłoszenia rejestracyjnego VAT-R. Uzyskanie potwierdzenia rejestracji będzie teraz możliwe wyłącznie na wniosek zainteresowanego.
Propozycja ma na celu obniżenie kosztów rozpoczynania działalności gospodarczej. Opłata za potwierdzenie zgłoszenia rejestracyjnego VAT-R przez urząd skarbowy wynosi 170 zł.
- Wprowadzenie wiążącej informacji taryfowej w zakresie podatku akcyzowego – rozwiązanie przygotowane na wzór występujących w prawie celnym Wiążących Informacji Taryfowych.
Umożliwi podmiotom prowadzącym działalność gospodarczą uzyskanie na ich wniosek od właściwego organu podatkowego wiążącej informacji w zakresie klasyfikacji taryfowej wyrobów akcyzowych. Zapewni także przedsiębiorcom większą pewność prawną w obrocie gospodarczym oraz ułatwi podmiotom posiadającym Akcyzową Informację Taryfową relacje z organami podatkowymi.
- Umożliwienie zachowania ważności orzeczenia lekarskiego przez nowego pracodawcę – pozwoli zatrudnić nowego pracownika, na podstawie ważnego i aktualnego orzeczenia lekarskiego (otrzymanego od poprzedniego pracodawcy), które stwierdza brak przeciwwskazań do pracy na określonym stanowisku.
Wyjątek stanowiliby pracownicy zatrudniani w szczególnych gałęziach gospodarki (np. spożywczej, medycznej, ratowniczej). Aktualnie zmieniając zatrudnienie pracownik jest zobowiązany do wykonania badań lekarskich przed podjęciem pracy u nowego pracodawcy, również wtedy, gdy będzie wykonywał takie same obowiązki. Propozycja zmniejszy obowiązki i koszty przedsiębiorcy w tym zakresie.
- Rozszerzenie możliwości udzielania poręczeń na rzecz przedsiębiorców przez NFOŚiGW oraz umożliwienie udzielania poręczeń przez wojewódzkie FOŚiGW – Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej będzie mógł wydawać poręczenia spłaty pożyczek oraz spłaty odsetek od kredytów lub pożyczek. Takie uprawnienia zostałyby przyznane również wojewódzkim funduszom ochrony środowiska i gospodarki wodnej.
Ułatwi to dostęp przedsiębiorców do finansowania inwestycji w zakresie ochrony środowiska lub gospodarki wodnej, w tym m.in. inwestycji w sektorze odnawialnych źródeł energii czy efektywności wykorzystania energii.
- Ograniczenie obowiązków statystycznych dla mikroprzedsiębiorców – zwolni mikroprzedsiębiorców z obowiązku przekazywania przez pierwszy rok kalendarzowy danych statystycznych. Obowiązek ich przekazywania to duże obciążenie szczególnie dla małych przedsiębiorstw dysponujących ograniczoną liczbą pracowników.
Ponadto informacje przekazywane przez nowych przedsiębiorców w początkowym okresie funkcjonowania nie zawsze stanowią miarodajny materiał statystyczny dla organów.
- Zniesienie obowiązku sprawdzenia do 30 kwietnia prawidłowości danych przekazanych do ZUS w miesięcznych raportach imiennych – dotyczy zniesienia obowiązku płatnika składek sprawdzenia prawidłowości rocznych danych przekazanych do ZUS w imiennym raporcie miesięcznym nie później niż do 30 kwietnia następnego roku kalendarzowego. Obowiązek ten stanowi dodatkowe i zbędne obciążenie dla przedsiębiorców, które jednocześnie jest zagrożone karą grzywny do 5 tys. zł.
- Przesądzenie, że orzeczenia sądowe są informacją publiczną – publikacja orzeczeń ujednolici orzecznictwo a problematyka w nim poruszana może stanowić ważny sygnał dla legislatywy, co do problemów związanych ze stosowaniem prawa.
Powszechna dostępność orzecznictwa wpłynie pozytywnie na poprawę stanu świadomości prawnej i pewność obrotu prawnego. Przy publikowaniu orzeczeń sądów zachowana zostanie ochrona danych osobowych.