Po ogłoszeniu wyników za czwarty kwartał 2017 r. giełdowa wycena serwisu z materiałami wideo przekroczyła 100 mld dol.

Przychody internetowego serwisu Netflix w IV kw. ub.r. wyniosły 3,3 mld dol., a w całym roku 2017 – 11,7 mln dol. Na 31 grudnia serwis zanotował 117,6 mln subskrybentów. Spółka nie ujawnia danych dla Polski, wiadomo tylko, że większość użytkowników – 63 mln – jest spoza granic USA.

Miniony kwartał był dla Netflixa lepszy, niż przewidywali analitycy. Przychody poszły w górę o prawie jedną trzecią. Zysk netto wyniósł 186 mln dol. – prawie trzy razy więcej niż rok wcześniej (67 mln dol.). Dobre wyniki sprawiły, że giełdowy kurs firmy poszedł w górę o ponad 10 proc. Jej wartość rynkowa przekroczyła 100 mld dol.

– Netflix rośnie liniowo od kilku lat i nic nie wskazuje na zmianę tej tendencji – komentuje Bartosz Sikora z Havas Media Group. Firmie sprzyja postępująca zmiana w nawykach korzystania z treści wideo: coraz częściej oglądamy je w internecie zamiast w telewizji.

– Ekspansję napędzają też partnerstwa, np. dystrybucja nieodpłatnych dla użytkownika subskrypcji w ofercie T-Mobile Polska. Jednak prawdziwym kluczem do sukcesu jest oferta tej platformy i jej model biznesowy. Netflix jest jak narkotyk: pierwszy miesiąc dostajesz za darmo, potem niby w każdej chwili możesz przestać, ale tego nie zrobisz. Serwis ma w katalogu oryginalne i zewnętrzne produkcje, tworzone i dobierane w oparciu o dane o użytkownikach i ich preferencjach. Netflix dzięki algorytmom je zna i dodatkowo jeszcze pomaga w nawigacji – twierdzi Bartosz Sikora.

Netflixowi nie zaszkodził nawet skandal obyczajowy z Kevinem Spaceyem, odtwórcą głównej roli w sztandarowym serialu serwisu „House of Cards”. Po tym, jak aktora oskarżono o molestowanie seksualne, serwis zrezygnował z produkcji dalszych odcinków. Nie doszło też do premiery filmu „Gore” ze Spaceyem. Spółka nie ujawnia wprost kosztów tej afery, ale w raporcie giełdowym podaje, że „nieopublikowany kontent” kosztował ją 39 mln dol.

Netflix jest dostępny w 190 krajach, oferując ponad 140 mln godzin programu złożonego z filmów, seriali i filmów dokumentalnych, w tym produkcji własnych – na które w tym roku przeznaczy 8 mld dol. W prognozie na I kw. Netflix informuje o dalszym wzroście: przychody mają osiągnąć 3,7 mld dol., a zysk netto 282 mln dol. Subskrybentów będzie wtedy 123 mln.