Cykl: bezpieczna bankowość elektroniczna

Codziennie do sieci trafiają setki albo tysiące programów hakerskich służących złodziejom danych i pieniędzy. Nawet nieświadome otwarcie zainfekowanego pliku z filmem lub zdjęciem może oznaczać, że na pojedynczym komputerze albo w firmowej sieci znajdzie się wirus mogący spowodować nieobliczalne konsekwencje. Oczywiście w walce z tym wirtualnym wrogiem nie ustają informatycy zabezpieczający firmowe komputery i specjaliści w instytucjach finansowych troszczący się o bezpieczeństwo transakcji. Szczególnie ostrożni muszą być jednak menedżerowie i księgowi mający bezpośredni dostęp do firmowych kont. Zasad bezpieczeństwa muszą przestrzegać nie tylko przy logowaniu się do banku, ale przez cały czas obecności w internecie.

Nieostrożność w sieci może oznaczać potężne straty – na przykład wtedy, gdy za pośrednictwem bankowości internetowej realizujemy przelewy. Jeśli mamy zainfekowany wirusem komputer, wystawiamy się na ryzyko, że pieniądze trafią nie na konto naszego kontrahenta, ale do przestępców. Wirusy są w stanie również podmienić numer rachunku odbiorcy przelewu, jeśli go nie wpisujemy, ale dla ułatwienia sobie pracy kopiujemy z faktury do bankowego formularza.

Jak się zabezpieczyć

Używając funkcji kopiuj/wklej należy upewnić się, że zlecamy bankowi przelew na właściwe konto. Wirus może nawet podmienić numer odbiorcy przelewu tuż przed jego ostatecznym potwierdzeniem. I przed tym można się ochronić.

Trzeba tylko korzystać z zabezpieczeń przygotowanych przez banki. Standardem w realizacji przelewów jest konieczność potwierdzania ich hasłem otrzymywanym SMS-em lub wyświetlanego w tokenie. W przypadku potwierdzeń SMS-owych należy nie tylko wpisać w aplikacji otrzymany kod, ale też sprawdzić, czy numer rachunku w wiadomości zgadza się z tym, na jaki chcemy wysłać pieniądze. Do rozważenia jest też kupno komputera i telefonu, który w firmie będzie wykorzystywany tylko do obsługi rachunku bankowego. Nie musi to być drogie rozwiązanie, bo wystarczy nawet stary model telefonu (właściwie im prostszy telefon, tym lepiej – będziemy korzystać z niego tylko do obierania SMS-ów z banku).

Z wagi bezpieczeństwa zdają sobie sprawę dostawcy internetu. Niektórzy oprogramowanie antywirusowe zapewniają za darmo albo po preferencyjnych cenach. Podobnie jest w przypadku zapory firewall czy filtrów antyspamowych dla poczty elektronicznej. Firewall pozwala zabezpieczyć się przed atakami hakerów dzięki możliwości filtrowania danych wysyłanych i odbieranych przez komputer. Z kolei „antyspam” zbiera w specjalnym folderze niechciane wiadomości. Zachowujemy możliwość przejrzenia takich wiadomości, ale jesteśmy chronieni np. przez to, że nie aktywują się zamieszczane w niej odnośniki do innych stron internetowych.

Przy korzystaniu z bankowości internetowej lub mobilnej ważne, by pod żadnym pozorem nie udostępniać nikomu danych do logowania w serwisie – nawet jeśli prosi nas o to osoba podająca się za pracownika banku. Podczas logowania należy zwrócić uwagę na to, by wpisać prawidłowy adres, który powinien zaczynać się od liter HTTPS. Oznaką, bezpieczeństwa jest zielona kłódka, która wyświetla się na pasku adresu w przeglądarce.

Zasady bezpieczeństwa:

● Miej zawsze aktualne oprogramowanie antywirusowe
● Nie loguj się do banku na komputerze, który jest wykorzystywany do odwiedzania „ryzykownych” stron
● Nikomu nie podawaj swojego loginu i hasła do bankowości internetowej
● Bądź uważny przy realizacji przelewów, dokładnie sprawdzaj potwierdzenia SMS-owe
Komputer jest już nieodzownym elementem naszego życia i nieodłącznym narzędziem naszej pracy. Ważne jest aby na bieżąco dbać o jego zabezpieczenia i tym samym nie paść ofiarą szkodliwego oprogramowania czy wirusów. Niestety człowiek jest nadal słabym ogniwem w tej dziedzinie, co być może wynika z nieznajomości podstawowych zasad bezpiecznego korzystania z sieci. Programy antywirusowe są niezbędne do bezpiecznego korzystania z internetu, dokonywania bezpiecznych transakcji, czy odbierania poczty. Dobre oprogramowanie chroni przed utratą danych i zabezpiecza przed przechwytywaniem informacji. Pamiętajmy też, żeby korzystać z serwisów bankowych wyłącznie na własnym sprzęcie: komputerze, telefonie czy tablecie.

PARTNEREM JEST PKO BANK POLSKI