Bankowość mobilna, choć wygodna, wymaga szczególnej ostrożności. Przede wszystkim jej użytkownicy powinni pamiętać o instalacji aplikacji antywirusowej.
Krzysztof Guzdzioł, kierownik zespołu przedsiebiorstw, Oddział 5 w Poznaniu / Media
Cykl: bezpieczna bankowość elektroniczna
Z bankowości mobilnej korzysta już w Polsce ponad 5 mln użytkowników. Osoby odpowiedzialne za firmowe przelewy muszą jednak mieć świadomość zagrożeń czyhających na „bankujących” za pomocą smartfona. Hakerzy zastawiają bowiem wymyślne pułapki.
Nauczyliśmy się już instalować na komputerach programy antywirusowe. Choć coraz częściej smartfon zastępuje laptop, wciąż zapominamy, że on też potrzebuje ochrony. Zwłaszcza jeśli kody do autoryzacji otrzymujemy SMS-em. Telefon jest wówczas ostatnią linią obrony, gdy np. wirus chce podmienić numer konta, na które mają zostać przelane pieniądze.
Dlatego warto pamiętać o kilku zasadach bezpieczeństwa. Pobierz aplikację antywirusową, np. darmowy Clean Master dla Androida. Oprócz ochrony pozwala on ustanowić dodatkowe hasło dostępu do smartfona lub poszczególnych aplikacji oraz zwiększyć płynność działania. Nie zwlekaj z instalacją aktualizacji systemu operacyjnego, bo w ten sposób łata się ewentualne luki w zabezpieczeniach. Na telefonie służącym do odbierania SMS-ów autoryzacyjnych z banku nie klikaj w linki niewiadomego pochodzenia. Nikomu go też nie udostępniaj – nawet dziecku, bowiem podczas zabawy nie myśli o bezpieczeństwie i niechcący może zainfekować urządzenie. Usuń lub zablokuj aplikację do bankowości, jeśli oddajesz telefon do serwisu lub go sprzedajesz. W razie utraty telefonu bezzwłocznie skontaktuj się z bankiem.
W Polsce ze smartfona korzysta ponad 60 proc. ludzi i jak się wydaje, dalszy wzrost tej liczby jest nieunikniony. Banki dostrzegając walory tego urządzenia, bardzo chętnie wykorzystują go do „bankowania”. Doceniając wygodę korzystania z bankowości mobilnej, trzeba nauczyć się z niej korzystać, stosując parę zasad bezpieczeństwa. Podstawowym zabezpieczeniem jest uaktywnienie blokady dostępu do urządzenia mobilnego oraz instalacja oprogramowania antywirusowego. Aplikacje szpiegowskie oraz różne wirusy mogą zrobić tyle samo szkód w smartfonie co w komputerze. Dlatego, żeby czuć się bezpiecznie, bądźmy świadomym użytkownikiem internetu i nie instalujmy aplikacji z nieautoryzowanych źródeł, nie ściągajmy żadnych plików ani załączników e-mailowych, których nie jesteśmy pewni.
Nie daj się złowić. Pamiętaj!
● Zawsze instaluj na telefonie aplikację antywirusową i aktualizuj system operacyjny.
● Nie korzystaj z bankowości mobilnej poprzez publiczne sieci WiFi, np. w kawiarni.
● Zabezpiecz telefon lub aplikację do bankowości dodatkowym PIN-em. Unikaj haseł typu „1234” czy złożonego z daty urodzenia.
● Wydziel w firmie osobny telefon służący tylko do kontaktu z bankiem.
● Nikomu nie udostępniaj telefonu.



PARTNEREM JEST PKO BANK POLSKI