Kto może otrzymać świadczenie?

Świadczenie ratownicze przysługuje wyłącznie osobom, które pracowały jako ratownicy górscy lub strażacy ochotnicy i spełniają określone kryteria stażu pracy oraz udziału w akcjach ratowniczych. Aby kwalifikować się do tego dodatku, mężczyźni muszą mieć co najmniej 25 lat stażu pracy, a kobiety 20 lat. Dodatkowo, zarówno mężczyźni, jak i kobiety muszą udowodnić udział w akcjach ratowniczych przed 31 grudnia 2011 roku.

Świadczenie ratownicze, jako dodatek do emerytury, jest przyznawane dożywotnio i nie jest zależne od wysokości podstawowej emerytury. Uprawnieni powinni otrzymać swoje wypłaty do 15. dnia każdego miesiąca, co oznacza, że środki powinny znaleźć się na ich kontach bankowych w sierpniu do następnego czwartku.

Jak ubiegać się o świadczenie?

Osoby zainteresowane otrzymaniem świadczenia ratowniczego muszą złożyć odpowiedni wniosek. W tym celu należy udać się do komendanta powiatowego lub miejskiego Państwowej Straży Pożarnej właściwego dla miejsca zamieszkania. Wnioskodawca musi również przedstawić pismo poświadczające jego udział w akcjach ratowniczych, podpisane przez co najmniej trzy osoby. Jedna z tych osób musi mieć doświadczenie w pełnieniu funkcji publicznych lub zatrudnienia w urzędzie administracji samorządowej, a jej staż pracy powinien częściowo pokrywać się z czasem, w którym wnioskodawca uczestniczył w akcjach ratowniczych.

Waloryzacja świadczenia

Kwota świadczenia ratowniczego podlega corocznej waloryzacji, która następuje w marcu. W 2024 roku świadczenie wynosi 258 zł, co daje rocznie łączną kwotę 3096 zł. Jest to istotna pomoc finansowa dla emerytowanych ratowników, którzy poświęcili swoje życie na rzecz ratowania innych.