Śmierć członka otwartego funduszu emerytalnego (OFE) rodzi pytania o podział zgromadzonych w nim środków. Czy podlegają dziedziczeniu? Kto i kiedy może je wypłacić? Wyjaśniamy w tekście.
W przypadku śmierci członka Otwartego Funduszu Emerytalnego (OFE) połowa środków, zgromadzonych w czasie trwania małżeńskiej wspólności majątkowej, zostaje przekazana na konto w OFE lub subkonto w Zakładzie Ubezpieczeń Społecznych małżonka zmarłego. Pozostała część jest wypłacana osobom wskazanym przez zmarłego w umowie zawartej z funduszem. Środki zgromadzone w OFE mogą też podlegać dziedziczeniu. W przypadku niewskazania osoby uposażonej, konieczne jest przeprowadzenie postępowania spadkowego w odniesieniu do tych pieniędzy, które nie zostały przekazane małżonkowi. Istnieje także możliwość wypłaty gwarantowanej, która przysługuje uposażonemu, jeżeli emeryt zmarł w ciągu pierwszych trzech lat pobierania emerytury.
Śmierci członka OFE. Jakie formalności do wypłaty?
Otwarty Fundusz Emerytalny musi zostać poinformowany o śmierci swojego członka, poprzez przedstawienie aktu zgonu. OFE niestety nie podejmuje samodzielnych działań w celu skontaktowania się ze spadkobiercami. Już na etapie podpisywania umowy z funduszem można wskazać osoby, które mają otrzymać zgromadzone składki po śmierci. Osoby te, zwane uposażonymi, nie muszą być spokrewnione. Można je wskazać lub zmienić w dowolnym momencie.
Wypłata środków dla małżonka. Jakie dokumenty i terminy?
OFE dokonuje wypłaty transferowej połowy środków zgromadzonych na rachunku zmarłego na rachunek małżonka, o ile środki te stanowiły przedmiot małżeńskiej wspólności majątkowej. W przypadku braku rachunku w OFE, fundusz jest zobowiązany założyć taki rachunek. Wymagane dokumenty to akt małżeństwa i oświadczenie o braku zmian w stosunkach majątkowych między małżonkami. Wypłata następuje po złożeniu wniosku oraz dostarczeniu odpisu aktu zgonu, odpisu aktu małżeństwa i odpowiedniego oświadczenia.
Wypłata środków odbywa się tylko w terminach transferowych, tj. w lutym, maju, sierpniu lub listopadzie, ale nie wcześniej niż po miesiącu od dostarczenia wymaganych dokumentów.
Wypłata dla osób wskazanych
Środki, które nie zostaną wypłacone małżonkowi, są przekazywane osobom wskazanym przez członka OFE. W przypadku ich braku, pieniądze wchodzą w skład spadku. Wypłata może być jednorazowa lub ratalna, zgodnie z życzeniem uposażonego. Jeżeli osobą uprawnioną jest małżonek, pieniądze mogą być przekazane na jego rachunek w OFE. Fundusz wypłaca środki należne osobie wskazanej przez zmarłego w terminie 3 miesięcy, nie wcześniej jednak niż w terminie 1 miesiąca, od dnia przedstawienia funduszowi urzędowego dokumentu stwierdzającego tożsamość osoby uprawnionej.
Jak wygląda dziedziczenie środków zgromadzonych w OFE?
Spadkobiercy również mają prawo do środków zgromadzonych w OFE, jednak muszą przedłożyć prawomocne stwierdzenie nabycia spadku. Brak umowy z OFE nie jest przeszkodą do wypłaty; pieniądze mogą one być przelane na wskazany rachunek bankowy.
Podział i wypłata. Co z ZUS?
Po dokonaniu wypłaty, OFE informuje ZUS o osobach, na rzecz których nastąpił podział środków. Zakład ma obowiązek podziału i wypłaty środków zapisanych na subkoncie zmarłej osoby ubezpieczonej w ciągu 3 miesięcy od otrzymania stosownego zawiadomienia.
Środki przypadające małżonkowi zmarłego ubezpieczonego zostaną przekazane na jego subkonto. Jeśli małżonek nie posiada takiego subkonta ZUS założy je dla niego. W przypadku, gdy otwarty fundusz emerytalny (OFE) dokonał jednorazowej wypłaty środków zgromadzonych na rachunku zmarłego członka OFE na podstawie art. 129a ustawy o organizacji i funkcjonowaniu funduszy emerytalnych, ZUS zrealizuje jednorazową wypłatę składek zewidencjonowanych na subkoncie tej osoby. OFE ma obowiązek powiadomić ZUS o dokonaniu takiej wypłaty w ciągu 14 dni od jej zrealizowania. ZUS dokonuje jednorazowej wypłaty składek z subkonta w terminie do 3 miesięcy od otrzymania zawiadomienia.