Kobiety z rocznika 1953 czekają wyższe emerytury

autor: Bożena Wiktorowska15.07.2019, 08:51; Aktualizacja: 15.07.2019, 08:51
Sześć miesięcy będą miały kobiety urodzone w 1953 r., pobierające tzw. emerytury po emeryturze, na złożenie do ZUS wniosku o przeliczenie świadczenia bez odliczenia wcześniej pobranych wypłat.

Sześć miesięcy będą miały kobiety urodzone w 1953 r., pobierające tzw. emerytury po emeryturze, na złożenie do ZUS wniosku o przeliczenie świadczenia bez odliczenia wcześniej pobranych wypłat.źródło: ShutterStock

Sześć miesięcy będą miały kobiety urodzone w 1953 r., pobierające tzw. emerytury po emeryturze, na złożenie do ZUS wniosku o przeliczenie świadczenia bez odliczenia wcześniej pobranych wypłat.

wróć do artykułu

Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu tylko za zgodą wydawcy INFOR Biznes. Kup licencję
Redakcja gazetaprawna.pl
Źródło:Dziennik Gazeta Prawna
Polub Gazetaprawna.pl

Polecane

Reklama

Komentarze (83)

  • Ob.(2019-07-15 12:24) Zgłoś naruszenie 102

    Ile czasu miała emerytka z XII 1952 , nawet nie miesiąc.. Ustawa powinna objąć też spóźnione roczniki, bo dopiero w dniu 01.01.2013r dowidziały się , że pobrane wcześniejsze emerytury będa im odliczane i wniosek o emeryturę powszechną mogly zlozyć spokojnie w 2013r. Prawa nabyte powinny być respektowane zgodnie z KONSTYTUCJĄ zarówno dla kobiet jak i mężczyzn,a nie wybiórczo. TK wydał wyrok tylko dla pań z rocznika 1953 nie dlatego, że nie widział krzywdy spóźnionych roczników ,ale pytanie sądu w Szczecinie było pod odwołanie się emerytki z rocznika 1953 w swojej sprawie i nie dotyczylo innego rocznika, co oznacza ,że spóźnione są w podobnej sytuacji.

    Pokaż odpowiedzi (2)Odpowiedz
  • jjj(2019-07-15 12:36) Zgłoś naruszenie 40

    Proponowana ustawa nie dotyczy tylko kobiet z rocznika 53, ale również mężczyzn z rocznika 53. Artykuły na temat tej ustawy powinny być rzetelne. Nie dotyczy mężczyzn z roczników 49-52, którzy też prawo do emerytury powszechnej uzyskali po 2012 r.

    Odpowiedz
  • Ob.(2019-07-15 12:49) Zgłoś naruszenie 81

    Jakie podwyżki w zwiazku z przejsciem na emeryturę powszechna według starych zasad miał np,rocznik 1952, Jesli przeciętnie zysk był w granicach 200zł, to teraz zwaloryzować tę kwotę do 2019r według waloryacji z dnia 01.03 danego roku do 2019r i okolo 300zł wypłacic wszystkim wcześniejzym emerytom / którzy nie pracowali na emeryturze wczesniejszej./ .Proste i sprawiedliwe.

    Pokaż odpowiedzi (1)Odpowiedz
  • EMERYTKA(2019-07-15 13:59) Zgłoś naruszenie 94

    POZOSTAŁE ROCZNIKI 1954,1955.1956 TEŻ ZOSTAŁY ZASKOCZONE,PONIEWAŻ PRZESZŁY NA EMERYTURĘ WCZEŚNIEJSZĄ W 2010,2011R.,MUSIAŁY ZWOLNIĆ SIĘ Z PRACY I PO WPROWADZENIU ART.25 UST.1B NIE MIELI MOŻLIWOŚCI REAKCJI.SENAT PROCEDOWAŁ USTAWĘ NIEODLICZANIA POBRANYCH EMERYTUR WCZEŚNIEJSZYCH OD POWSZECHNYCH ROZSZERZAJĄC KRĄG EMERYTÓW DLA WSZYSTKICH KTÓRZY EMERYTURY WCZEŚNIEJSZE POBRALI DO 6.06.2012R.NATOMIAST SPRAWOZDAWCA SENATOR MAREK BOROWSKI WPROWADZIŁ W TRZECIM CZYTANIU POPRAWKĘ ,DOTYCZĄCĄ TYLKO ROCZNIKA 1953.,CO JEST NIEKONSTYTUCYJNE Z UWAGI NA FAWORYZOWANIE JEDNEGO ROCZNIKA 1953.

    Pokaż odpowiedzi (5)Odpowiedz
  • gracja(2019-07-15 14:02) Zgłoś naruszenie 155

    Tylko rocznik 53, został uwzględniony w ustawie, a przecież rocznik 54,55,56 też zostali zaskoczeni ustawą 25 1b i też nie mogą przeliczyć emerytury wcześniejszej na powszechną bez odbierania pieniędzy..

    Pokaż odpowiedzi (3)Odpowiedz
  • emerytka z rocznika 1953(2019-07-15 14:22) Zgłoś naruszenie 331

    Ustawa ,,naprawcza,, to następny ,,bubel,, legislacyjny. Wydane w 2013/2014 roku e.kapitałowe (powszechne) z naruszeniem prawa, ZUS powinien z urzędu umorzyć i po wyroku TK z 6 marca 2019 roku na podstawie złożonych wniosków na druku ERPO i ponownie przeliczyć e.kapitałową z zastosowaniem najkorzystniejszego wskaźnika ,,dożycia,, zgodnego z wiekiem kobiere53 tj. 65+ i 66+ oraz ponownego przeliczenia kapitału początkowego po wprowadzonych zmianach, do jego ustalenia. Na podstawie takiego przeliczenia, każda z poszkodowanych emerytek z rocznika 1953, dostałaby wyższą e.kapitałową o 200, 300zł i wypłaconą od dnia złożenia wniosku w roku 2019 bez wyrównania. Dlaczego ustawa ,,naprawcza,,cofa się do lat 2013/2014 i zmienia prawo o f.u.s, które mówi,że wypłata e.kapitałowej wypłacana jest na dzień złożenia wniosku z ustaleniem obecnego wielu emeryta? Dlaczego ZUS wprowadza w błąd i przedstawia nieprawdziwe dane, które nie dotyczą zawieszonych i niezawieszonych emerytek z rocznika 1953? Jak można cofać się do wieku 60 lat, jeżeli obecny wiek emerytek z rocznika 1953 wynosi 65+ i 66+? Oglądałyśmy przebieg Komisji Senackiej i teraz wiemy, w jaki sposób uchwalane są ustawy. Nie było zainteresowania i najważniejszą rzeczą dla niektórych członków Komisji Senackiej był tablet i telefon.

    Pokaż odpowiedzi (3)Odpowiedz
  • Mała(2019-07-15 15:31) Zgłoś naruszenie 244

    To kolejny bubel prawny, a nie ustawa naprawcza. TK nie mógł w wyroku ująć innych pokrzywdzonych roczników, bo musiał odpowiedzieć na pytanie Sądu w Szczecinie dot. konkretnej sprawy osoby ur. w 1953r. Jednocześnie w uzasadnieniu tego wyroku ewidentnie wskazał, że art. 25/1b nest niekonstytucyjny także dla innych roczników wcześniejszych emerytów. TK wydał wyrok, zalecając wprowadzenie jednolitych zasad jego wykonania dla r.53. A co z tego wychodzi? Wygląda na to, że TK działa "sobie i muzom"., bo to co ma uchwalić Sejm, nijak się ma do wyroku TK. Faktycznie poszerzono krąg osób uprawnionych z r.53, ale większość , szczególnie kobiety, które "walczyły" o te zmiany - nic lub niewiele zyskają. Z drugiej strony: oglądałam transmisje z posiedzeń stosownych Komisji Senatu w tej sprawie - jeśli faktycznie tak wygląda stanowienie prawa w naszym kraju- to trudno się dziwić , że powstają kolejne byle jakie ustawy - senatorowie nie byli przygotowani do dyskusji, brak im było podstawowych wiadomości, ale przede wszystkim nie byli zainteresowani - i to było ewidentnie widać! Trochę więcej informacji znał tylko senator Borowski i senator Rulewski, najwięcej minister Zieleniecki, który jednak miał zupełnie odwrotne zadanie - bronić pieniędzy przed emerytami. I udało się - przejąl od Senatu przygotowanie poprawek. Przepisy , które będą obowiązywać ZUS, powstały tak naprawdę w MRPiP, będącym jednostką nadrzędną dla ZUS, a w dodatku, co pewnie też nie wszyscy wiedzą - pan minister Zieleniecki jest członkiem Rady Nadzorczej w tej instytucji. Co nam zostało? Emeryt to brzmi dumnie, ale niestety nadal biednie...

    Odpowiedz
  • korka(2019-07-15 17:36) Zgłoś naruszenie 190

    niestety większość emerytek z 1953r które przeszły na powszechną w 2013 obejdą się smakiem, ja na swoim przykładzie jeżeli zus sie cofnie do przeliczenia z 2013 nic nie otrzymam bo kasując odjecie wartości emerytury wcześniejszej wyjdzie trochę mniej jak wczesniejsza czyli zero. zus powinien anulować te nasze powszechne emerytury i ponownie ustalić na dzień złożenia wniosku bo w tym przypadku duże podwyżki otrzymuja osoby które teraz składają wnioski o powszechną . jest to bardzo niesprawiedliwe dla nas.Nadmieniam że pracuje do dnia dzisiejszego i pracy mam 46 lat za 1700zł

    Pokaż odpowiedzi (3)Odpowiedz
  • 1955(2019-07-15 22:25) Zgłoś naruszenie 61

    Wiek 61 lat dla mojego rocznika został ustalony ustawą wsteczną z 2012r wraz z art 25b i wtedy dopiero weszła ta ustawa ta w życie. Jestem rocznik 1955 na emeryturę błędnie zwana emeryturą wcześniejsza przeszłam w 2010r bo było to uprawnienie branżowe. za-imali mi do tego na Skarb Państwa środki zgromadzone w OFE. i tą niby wcześniejszą emeryturę do dziś otrzymuje,bo nie uzbierałam na powszechną. Jest to jedne wielkie oszustwo emeryci pracujący do wejścia w życie tej całej złodziejskiej reformy nawet nie mogli udokumentować lat pracy w PRL i otrzymują teraz takie emerytury jak zasiłki socjalne. Teraz zrozumiałaś Ewo?

    Odpowiedz
  • Janka(2019-07-15 22:51) Zgłoś naruszenie 386

    Po wyroku TK podzielono emerytki z rocznika 1953 i część przeliczonobardzo korzystnie a pozostałe oszukano zanizajac przeliczenie i skazujac na sądy. Tak się postepuje z emerytami w kraju rządzonym przez PRAWO I SPRAWIEDLIWOSC. Dzieje się bezprawie i niesprawiedliwość.

    Pokaż odpowiedzi (2)Odpowiedz
  • gość(2019-07-16 01:31) Zgłoś naruszenie 193

    A dlaczego Sejm i Senat nie zajął się w tej ustawi również czerwcowymi emeryturami.? To kuriozalna sytuacja w polskim prawie by czerwcowa emerytura była wyliczana inaczej niż w pozostałych 11 miesiecy. Czerwcowych emerytów jest ok. 100 tysięcy i ich emerytura jest niższa o ok. 10 % !!!!!

    Pokaż odpowiedzi (1)Odpowiedz
  • Majka(2019-07-16 07:08) Zgłoś naruszenie 20

    Jesli paniom , które składały wnioski w 2013/2014r i teraz przeliczając bez potrąceń na wniosek złożony w tamtych latach emerytura wcześniejsza wychodzi dalej korzystniejsza ,to jaka jest podstawa do jej zwiększenia. Panie, ktore składały wnioski poźniej lub teraz w 2019r mają większa waloryzację kapitału i skladek / do dnia zlożenia wniosku/ i stąd te duże rozbieżności w nowej emeruturze powszechnej. Gdyby ustawa była poprawiona przez ustawodawce już w 2014 r, to zyski byłyby o wiele,wiele niższe lub groszowe,bo wszyscy by składali wnioski po dacie urodzin.

    Pokaż odpowiedzi (2)Odpowiedz
  • wiola (2019-07-16 08:33) Zgłoś naruszenie 11

    to dopiero trafiło pod komisję sejmowe? nie jest takie pewne czy poselkowie czegoś tam nie pozmieniają z ta ustawa na niekorzyść , następnie podpis prezydenta ...... jakiś wrzesień dopiero ustawa powstanie

    Odpowiedz
  • korka(2019-07-16 12:02) Zgłoś naruszenie 50

    01-06-2019 Mnie...rocznik 1953 , na mój wniosek , w 2015 r wyliczono emeryturę powszechną i była niższa od wcześniejszej z 2008 r. więc zgodnie z przepisami otrzymywałam świadczenie korzystniejsze . Moją skargę w oparciu o wyrok TK ZUS rozpatrzył pozytywnie i mam już tzw. emeryturę powszechną , która jest wyższa o 347 zł od otrzymywanej dotychczas . Spodziewałam się , że będzie to 580 zł , bo to wynikało z wyliczeń z 2015 r. .Porównałam wyliczenie z 2015 r do tego 2019...oba zrobione tą samą metodą i ewidentnie skubnięto mi ponad 230 zł ! TO JEST KOMENTARZ Z INNEGO FORUM WIĘC PRZELICZAJĄ EMERYTURĘ POWSZECHNĄ PO EMERYTURZE POWSZECHNEJ.Jeżli zniosą te 5 lat to jak to się ma do tego komentarzai?????????????????

    Odpowiedz
  • Rocznik 53(2019-07-16 16:44) Zgłoś naruszenie 31

    Ja po ponownym przeliczeniu dostałam 130zł więcej do emerytury z wyrównaniem od za 2 m-ce tj od decyzji TK Wniosek oprzeliczenie emerytury składałam w 2014rMyślę źe to wyrównanie powinno obejmować też poprzednie lata

    Pokaż odpowiedzi (2)Odpowiedz
  • Ewa(2019-07-17 08:35) Zgłoś naruszenie 56

    Dlaczego zatem panie z rocznika 1953 składające wnioski tak jak pani pisze w terminie 2013/2014 i po wyroku TK bez pomniejszenia o pobrane emerytury mają dalej emerytre wczesniejszą lepszą są niezadowolone. Składały wniosek w wieku 60 /61lat i taka emerytura im wyszła. Z jakiego powodu mają mieć teraz większą. Ja na starych zasadach zyskalam tylko 115 zł.

    Pokaż odpowiedzi (2)Odpowiedz
  • korka(2019-07-18 19:40) Zgłoś naruszenie 242

    śledząc wiadomości dot. emerytek rocznika 1953 niestety nic nie otrzymam bo moja emerytura powszechna z 2013 nawet po pominięciu wartości wcześniejszej bedzie nizsza od wcześniejszej emerytury . Gdyby teraz przeliczono to byłoby dużo więcej , cóż niedobrego mógł narobić papierek o pow. emeryturze który w tamtym czasie nic nie wskórał a teraz przeszkodził w naliczeniu Pozdrawiam . Pozdrawiam

    Pokaż odpowiedzi (2)Odpowiedz
  • Malutka(2019-07-20 22:31) Zgłoś naruszenie 262

    Po raz kolejny będziemy oszukane jeżeli zostanie przegłosowany projekt ustawy Senackiej Komisji Ustawodawczej Druk 1175 S i 1175 X o zmianie ustawy o emeryturach i rentach z Funduszu Ubezpieczeń Społecznych . . W senacie zlekceważono ponad 200 opinii obywatelskich i różnych instytucji społecznych. W dniu 11.07.2019r. po drugim czytaniu projektu ustawy jesteśmy bardzo zawiedzione i zdruzgotane. Dla osób , które składały wnioski o emeryturę powszechną w roku 2013 lub 2014 proponuje się rekompensatę finansową a nie przeliczenie emerytury jak osobom, które po raz pierwszy składają wnioski o emeryturę powszechną .Przecież była ona naliczona tylko na papierze a faktycznie nie była nigdy pobierana. Większość z nas nic nie skorzysta , bo mimo nie odjęcia pobranych wcześniej emerytur nadal pozostaniemy przy wskaźnikach z roku 2013 tzn. wskaźniku dalszego trwania życia oraz kapitale początkowym i składkach , których waloryzacja zatrzymała się na roku 2013.

    Pokaż odpowiedzi (1)Odpowiedz
  • Krystyna(2019-07-20 22:35) Zgłoś naruszenie 291

    . Dlatego do pełnego wdrożenia postanowień wyroku Trybunału Konstytucyjnego z dnia 6 marca 2019 r. koniecznym jest zapewnienie wszystkim poszkodowanym: 1. uchylenia decyzji o przyznaniu emerytury osobom, wobec których zastosowano niezgodny z Konstytucją RP przepis art. 25 ust. 1b ustawy emerytalnej, nakazujący pomniejszanie podstawy obliczania emerytury powszechnej o sumę kwot pobranych 2. umożliwienie wycofania wniosków o emeryturę powszechną, złożonych przed ogłoszeniem wyroku w sprawie P 20/16 oraz możliwości ponownego złożenia wniosku po wejściu w życie obecnie procedowanej ustawy o zmianie ustawy o emeryturach i rentach z Funduszu Ubezpieczeń Społecznych 3. wydania nowych decyzji osobom posiadającym obecnie status „przedawnionych” ( z art. 146 kpa) i „nieprzedawnionych” ( z art. 145 kpa) z uwzględnieniem: - zwaloryzowanych na 2019 r.: kwot składek emerytalnych i kapitału początkowego - oraz wskaźnika długości życia adekwatnego do obecnego wieku emerytek (65+/66+), jak również faktycznego terminu wypłaty ENP. Umożliwienie przeliczenia wysokości emerytur ENP w sposób polegający jedynie na nieodejmowaniu kwot pobranych emerytur wcześniejszych jest niewystarczające i niesprawiedliwe, ponieważ do obliczeń ZUS przyjmuje zamrożone od 5-6 lat zgromadzone składki i kapitał początkowy oraz wskaźnik dalszego trwania życia dla wieku 60+, a nie dla 65+/66+. Pragniemy zwrócić uwagę, że w praktyce sytuacja osób „ przedawnionych” i „nieprzedawnionych” niczym nie różni się od sytuacji osób pozostających na wcześniejszej emeryturze, które po wyroku składają wniosek o emeryturę powszechną po raz pierwszy. Dlatego wszyscy powinni być jednakowo potraktowani. Na podkreślenie zasługuje fakt, że nie posiadaliśmy obiektywnej wiedzy, iż pobierane emerytury wcześniejsze zostaną nam odliczone po przyznaniu emerytury powszechnej, nie wiedzieliśmy, że złożony wniosek zamrozi zgromadzone składki oraz kapitał początkowy. Skala problemu wskazuje na głębsze źródło problemu, w postaci braku rzetelnej i pełnej informacji ze strony ZUS. W przeciwnym razie nie mielibyśmy dziś pokrzywdzonych, a jedynie same tzw. pierwszaki. Należy bardzo mocno podkreślić, że niejednokrotnie przejście na emeryturę wcześniejszą w ówczesnej sytuacji na rynku pracy, było przysłowiową ostatnią deską ratunku i szansą na jakiekolwiek środki do życia. Biorąc pod uwagę w/w argumenty , my kobiety z rocznika 1953 prosimy o dogłębne przeanalizowanie senackiego projektem ustawy o zmianie ustawy o emeryturach i rentach z Funduszu Ubezpieczeń Społecznych Druk 1175 S i Druk 1175 X, który nie realizuje postanowień wyroku Trybunału Konstytucyjnego dotyczących jednolitego s traktowania kobiet -emerytek z rocznika 1953. Prosimy gorąco o zanegowanie tego projektu ustawy aby kolejny raz nie popełniono błędu legislacyjnego niezgodnego z Konstytucją Rzeczypospolitej Polskiej .

    Pokaż odpowiedzi (2)Odpowiedz
  • Elena(2019-07-21 00:07) Zgłoś naruszenie 242

    Aby było jednolicie i sprawiedliwie : Wyliczenie emerytury dla osób, które złożyły wnioski i posiadają decyzję o naliczeniu emerytury ale jej nigdy nie pobierali, naliczyć ponownie tak jakby nigdy nie składały o nią wniosków, tzn zwaloryzować kapitał i składki .To moim zdaniem byłoby najlepsze wyjście z tej sytuacji i wszyscy byliby zadowoleni. Byłoby to pewnego rodzaju zadośćuczynieniem za błędy ustawodawcy.

    Pokaż odpowiedzi (1)Odpowiedz

Twój komentarz

Zanim dodasz komentarz - zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.

Widzisz naruszenie regulaminu? Zgłoś je!

Dowiedz się więcej

Polecane