- z 27 sierpnia 1997 r. o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnieniu osób niepełnosprawnych
- z 26 czerwca 1974 r. – Kodeks pracy
- z 16 kwietnia 2004 r. o czasie pracy kierowców
- z 23 maja 1991 r. o związkach zawodowych
- z 23 maja 1991 r. o rozwiązywaniu sporów zbiorowych
- z 13 lipca 2006 r. o ochronie roszczeń pracowniczych w razie niewypłacalności pracodawcy
- z 13 kwietnia 2007 r. o Państwowej Inspekcji Pracy
- z 12 grudnia 2013 r. o cudzoziemcach
- z 25 czerwca 1999 r. o świadczeniach pieniężnych z ubezpieczenia społecznego w razie choroby i macierzyństwa
- z 10 października 2002 r. o minimalnym wynagrodzeniu za pracę
- z 13 października 1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych
- z 9 lipca 2003 r. o zatrudnianiu pracowników tymczasowych
- z 20 kwietnia 2004 r. o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy
- z 26 stycznia 1982 r. – Karta nauczyciela
- z 10 stycznia 2018 r. o ograniczeniu handlu w niedziele i święta oraz w niektóre inne dni
- z 10 stycznia 2018 r. o zmianie niektórych ustaw w związku ze skróceniem okresu przechowywania akt pracowniczych oraz ich elektronizacją
- ministra rodziny, pracy i polityki społecznej z 10 grudnia 2018 r. w sprawie dokumentacji pracowniczej
Rozdział 10
Ewidencja Pracowniczych Planów Kapitałowych
Art. 58. [Utworzenie i sposób prowadzenia ewidencji PPK; zadania PFR w zakresie prowadzenia ewidencji PPK]
1. Tworzy się Ewidencję Pracowniczych Planów Kapitałowych, zwaną dalej „ewidencją PPK”.
- Artykuł 58 ust. 2 wskazuje, że podmiotem ustanowionym przez ustawodawcę do prowadzenia ewidencji PPK jest PFR. Zgodnie z definicją zawartą w art. 2 ust. 1 pkt 19 PFR to Polski Fundusz Rozwoju Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie. Na PFR spoczywa obowiązek prowadzenia ewidencji PPK w systemie teleinformatycznym, który umożliwia przesyłanie i udostępnianie danych, o których mowa w art. 8 ust. 2 oraz w art. 71–74. Pierwszy z tych przepisów – art. 8 ust. 2 nakłada na ZUS obowiązek przekazania do PFR do końca lutego każdego roku kalendarzowego informacji zawierającej określone dane dotyczące płatników będących podmiotami zatrudniającymi, którzy w poprzednim roku kalendarzowym deklarowali składki na obowiązkowe ubezpieczenia emerytalne i rentowe za osoby zatrudnione. Informacja ta służy PFR do weryfikacji zawierania przez podmioty zatrudniające umów o zarządzanie PPK.
- Ustawa określa zakres spoczywających na PFR zadań w zakresie prowadzenia ewidencji PPK. Ustawodawca wskazał w tym przepisie siedem obszarów. Pierwszym zadaniem jest wskazana w art. 58 ust. 3 pkt 1 weryfikacja przez PFR danych otrzymanych z ZUS na podstawie art. 8 ust. 2. W praktyce PFR będzie mógł się opierać wyłącznie na danych przekazanych przez ZUS, a to, co ustawodawca nazywa weryfikacją, będzie przybierało formę sprawdzenia, czy dany płatnik wskazany w danych przekazanych przez ZUS dalej istnieje oraz czy zawarł umowę o zarządzanie PPK. Natomiast nie będzie to weryfikacja danych przekazanych do PFR na podstawie art. 8 ust. 2 pod względem ich poprawności oraz zgodności ze stanem faktycznym lub prawnym, bo PFR nie ma takich możliwości technicznych i organizacyjnych. Drugie i trzecie zadanie PFR wskazane przez ustawodawcę odpowiednio w art. 58 ust. 3 pkt 2−4 to umieszczanie w ewidencji PPK towarzystw funduszy inwestycyjnych, powszechnych towarzystw emerytalnych, pracowniczych towarzystw emerytalnych oraz zakładów ubezpieczeń, a także udostępnianie danych o tych podmiotach operatorowi portalu PPK oraz organowi nadzoru, którym jest KNF, w celu zamieszczenia tych informacji na stronie internetowej organu nadzoru.
- Kluczowym zadaniem PFR jest obowiązek weryfikowania prawa uczestnika PPK do otrzymania wpłaty powitalnej oraz dopłaty rocznej. Są to zadania ściśle ze sobą powiązane. Wpłata powitalna to rozwiązanie, na mocy którego każdy uczestnik PPK otrzyma na swój rachunek w PPK 250 zł. Z kolei dopłata roczna to zasilenie rachunku uczestnika PPK ze środków publicznych pod warunkiem wpłacenia na jego rachunek określonej minimalnej kwoty wpłat w danym roku. W tym zakresie zadaniem PFR jest weryfikacja na podstawie danych otrzymanych od instytucji finansowej prawa uczestnika do otrzymania wpłaty powitalnej i dopłaty rocznej, następnie rozliczenie ich płatności oraz przekazanie informacji o ich wysokości do wybranych instytucji finansowych. Zadania te są o tyle istotne, że zgodnie z przepisami ustawy każda osoba zatrudniona może być stroną więcej niż jednej umowy o prowadzenie PPK. Natomiast wpłata powitalna oraz dopłata roczna przysługują tylko z tytułu jednej zawartej umowy o prowadzenie PPK i to po spełnieniu warunków zawartych w przepisach regulujących odpowiednio wpłatę powitalną oraz dopłaty roczne. Dlatego niezbędna jest weryfikacja, czy osoba uprawniona ma więcej niż jeden rachunek PPK, co pozwoli na wyeliminowanie ryzyka otrzymania przez uczestnika więcej niż jednej wpłaty powitalnej lub dopłaty rocznej za ten sam okres.
- Ostatnim zadaniem PFR związanym także pośrednio z prowadzeniem ewidencji PPK jest pośrednictwo w przekazywaniu uczestnikom PPK wpłaty powitalnej i dopłaty rocznej, w tym ustalanie, na którym z rachunków uczestnika PPK (jeśli posiada on więcej niż jeden rachunek PPK) będzie zaewidencjonowana kwota dopłaty rocznej za dany rok. Szerzej na ten temat w komentarzu do art. 33 ustawy.