Nowelizacja wydłuża terminy ważności o uwarunkowaniach środowiskowych z czterech do sześciu lat, a w przypadku inwestycji etapowych, z obecnych sześciu do dziesięciu lat. Większość poprawek przyjętych przez Senat ma charakter redakcyjny. W myśl poprawki - zaproponowanej przez senatora Stanisława Hodorowicza (PO) - nowela będzie obejmować też decyzje środowiskowe dot. linii kolejowych. "W tym nadchodzącym okresie, najbliższych kilku lat, inwestycje kolejowe będą przedmiotem realizacji i intensywnych działań" - tłumaczył w rozmowie z PAP senator.
Projekt nowelizacji złożyli posłowie Platformy Obywatelskiej. W jego opracowaniu uczestniczyło Ministerstwo Infrastruktury, Ministerstwo Środowiska oraz Generalna Dyrekcja Ochrony Środowiska.
W perspektywie finansowej 2014-2020 na budowę nowoczesnych dróg rząd planuje przeznaczyć 93 mld zł. Pieniądze te będą pochodziły ze środków krajowych i unijnych. Na utrzymanie i zarządzanie drogami w latach 2014-2023 MIR określiło wydatki z budżetu państwa na poziomie ok. 48,7 mld zł. Z tych pieniędzy mają być finansowane prace przygotowawcze, remonty, utrzymanie i przebudowa dróg, a także przedsięwzięcia zmierzające do poprawy bezpieczeństwa ruchu drogowego.
Nadal są też prowadzone prace w ramach programu budowy dróg krajowych na lata 2011-2015. Limit wydatków na ich realizację wynosi 14,5 mld zł.
Za nowelą ustawy - wraz z poprawkami - opowiedziało się 63 senatorów, nikt nie był przeciw, a 27 osób wstrzymało się od głosu.