statystyki

Dym wokół spalarni gęstnieje. Nie możemy przetworzyć odpadów, które wyprodukowalśmy

autor: Jakub Pawłowski11.07.2020, 18:00
Wraz ze zmniejszaniem skali spalania ropy będzie przybywać plastiku, z którym już dziś nie potrafimy sobie poradzić

Wraz ze zmniejszaniem skali spalania ropy będzie przybywać plastiku, z którym już dziś nie potrafimy sobie poradzićźródło: ShutterStock

Palić, składować, a może redukować? Tak można by streścić problem z odpadami, których nie możemy przetworzyć, bo nie umiemy albo nas nie stać.

D ioksyny, furany, smog, związki rakotwórcze. To wszystko ma trafić do naszych płuc, jeżeli nie zatrzymamy owczego pędu samorządów, które chcą dziś masowo budować spalarnie odpadów, bo nie umieją uporać się z nadmiarem śmieci. Za ich krótkowzroczność zapłacimy nie tylko zdrowiem. Zabetonujemy też obecny niewydolny system odpadowy na najbliższe 25 lat, czym pogrzebiemy szanse na osiągnięcie wymaganych poziomów recyklingu i ściągniemy na siebie wielomilionowe kary, rok w rok. Wszystkiemu winne lobby wielkich firm, które nie troszcząc się o środowisko, chcą jedynie zarobić i wybudować w Polsce ponad 100 nowych spalarni.

W takim sensacyjnym duchu rozgorzała ostatnio kampania społeczna przeciwko instalacjom termicznego przekształcania odpadów komunalnych (ITPOK), której przewodzi Instytut Spraw Obywatelskich i grupa aktywistów. Zbierają podpisy pod petycją do Ministerstwa Klimatu, by wprowadzić moratorium na budowę nowych instalacji. Argumentują, że w przeciwnym razie ceny za odpady jeszcze wzrosną, a do tego dołożymy sobie kolejne źródło emisji smogu. Brzmi populistycznie, ale być może takie uproszczenie jednego z największych problemów, z którym dziś mierzy się branża odpadowa, jest niezbędne, by kontrowersyjny temat wyszedł poza eksperckie gremia, które od lat nie potrafią się porozumieć. A problem jest palący. Na skutek wieloletnich zaniedbań gmin, rygorystycznej polityki rządu, załamania się koniunktury na światowym rynku recyklingu, zamknięcia chińskich granic dla odpadów z Europy, nieproporcjonalnie niskich opłat producentów, rosnącej konsumpcji i wieloletnich zaszłości inwestycyjnych mamy dziś kryzys śmieciowy.

Cierpimy na tym wszyscy, stojąc w inwestycyjnym rozkroku: od lat nie potrafimy poprawić selektywnej zbiórki odpadów i zbudować systemu opartego na recyklingu, a równocześnie nie mamy tylu spalarni co inne kraje w Europie, które uciążliwy balast po prostu puszczają z dymem.

Wizjonerzy kontra realiści


Pozostało 86% tekstu

Prenumerata wydania cyfrowego

Dziennika Gazety Prawnej
9,80 zł
cena za dwa dostępy
na pierwszy miesiąc,
kolejny miesiąc tylko 79 zł
Oferta autoodnawialna
KUPUJĘ

Pojedyncze wydanie cyfrowe

Dziennika Gazety Prawnej
4,92 zł
Płać:
KUPUJĘ

Reklama

Komentarze (16)

  • Iwona(2020-07-11 20:17) Zgłoś naruszenie 253

    Konsumenci nie produkują śmieci. Tylko producenci towarów.

    Pokaż odpowiedzi (2)Odpowiedz
  • Poplipropylen(2020-07-11 18:35) Zgłoś naruszenie 143

    Szybciej, niż później plastik musi zniknąć z rynku spożywczego. Papier, szkło, metal. Plastik do lamusa. Inaczej nasze dzieci wymrą niczym dinozaury.

    Pokaż odpowiedzi (1)Odpowiedz
  • Zibi(2020-07-12 08:11) Zgłoś naruszenie 126

    Kiepski artykól, jakiś niedouk pisał. Nowoczesne spalarnie nie produkują smogu. Samochody, stare instalacje na węgiel itd . to należy zmieniać

    Pokaż odpowiedzi (3)Odpowiedz
  • Expert prawdziwy(2020-07-12 10:00) Zgłoś naruszenie 111

    Firmy przerzucają winę i koszty na konsumenta jak zawsze, a naiwny szary Kowalski daje sobie wmówić że to wina jego pieca albo auta,bo jakieś pseuda badania na zamówienie napisali pseudo experci, żebyście uwierzyli ze jesteście winni. Wymyślili wam mode na ekologię jakby wina to było za mało. Świetna ściema. Produkcja, amortyzacja, eksploatacja nowych aut przysparza więcej szkód środowisku niż aut starych. Dla porównania stary silnik diesla 1.9 TDI pali 4litry, a nowy ekologiczny silnik 1.2 turbo pali 8-10litrow benzyny ; świece w starym aucie wymianę były co 5 lat a niwym co 20tys km, podobnie z innymi częściami amartyzacji, starym autem mogłeś jeździć 20-40-50lat, a nowe musisz wymieniać co 5lat bo silnik może przejechać tylko do 100tys km, a stre jeździło milion km. Więc co za ściema o ekologi nowych aut. Zejdźcie na ziemię ludzie i nie dajcie z siebie robić kpiny, to producenci odpowiadają za zanieczyszczenie środowiska zarówno smogu jak i odpadów.

    Odpowiedz
  • Rafau(2020-07-12 01:01) Zgłoś naruszenie 103

    Wywalić do Wisły, w czym problem?

    Odpowiedz
  • Matkapolka(2020-07-12 03:11) Zgłoś naruszenie 92

    DO TEGO TRZEBA DODAĆ NAJEMNIKÓW ŚMIECIOWYCH KTÓRYCH AGENCJE PRACY ŚCIĄGAJĄ DO POLSKI CALYMI AUTOKARAMI .DLATEGO DRASTYCZNIE WZROSLA ILOŚCI ODPADÓW W MIASTACH,MIASTECZKACH MALYCH MIEJSCOWOŚCIACH BO UKRAINCY NIE SKŁADAJĄ TU W GMINACH DEKLARACJI ŚMIECIOWYCH I NIE PŁACĄ ZA SMIECI A GMINY NIE EGZEKWUJA TEGO I NIE SPRAWDZAJA TYLKO PODNOSZA KOSZTY SMIECI NAM MIESZKANCOM CO POL ROKU.DLATEGO MIASTA PODNOSZĄ CENY BO SMIECI MAJĄ WIĘCEJ .ALE TO NA NAS MIESZKANCOW SĄ PRZEŻUCANE TE KOSZTY A AGENCJE -PASOŻYTY CZERPIĄ ZYSKI Z WYZYSKU NAJEMNIKÓW AGENCYJNYCH.BO GDZIEŚ MUSZĄ TE 2.5MLN UKRAINCOW MIESZKAC ,JEŚĆ, ŻYĆ. .ORAZ INNYCH NACJI ŚCIĄGANYCH DO PRACY DO POLSKI..

    Pokaż odpowiedzi (1)Odpowiedz
  • Jan72(2020-07-12 15:28) Zgłoś naruszenie 50

    To nie plastik jest winien,tylko my!Trzeba z tego dobra madrze korzystac,a przede wszystkim dbac o srodowisko;zwyczajnie nie smiecic!Alternatywa dla opakowan z plastiku sa opakowania z papieru,a to oznacza wycinke lasow,ktore i tak nie sa dobrze chronione.Milej niedzieli życzę.

    Odpowiedz
  • Piotr(2020-07-13 04:40) Zgłoś naruszenie 20

    Wystarczy wysortować plastik szkło metal i grubszy papier ja tak robie ,ale ludzie wola gapić się w smartfon nisz poświęcić na to trochę czasu Spalarnia to dobry pomysĺ chyba źe ktoß wie co zrobić ze starymi butami,albo zuźytymi podpicznikami i zapleśniaĺą folją

    Odpowiedz
  • Idźmy przykładem Warszawy.(2020-07-12 18:47) Zgłoś naruszenie 21

    Wszystko co śmierdzi należy wywieźć do sąsiedniej gminy albo jeszcze troszkę dalej.

    Odpowiedz

Twój komentarz

Zanim dodasz komentarz - zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.

Widzisz naruszenie regulaminu? Zgłoś je!

Dowiedz się więcej

Galerie