Dobry start - czyli 300 złotych dla uczniów
Świadczenie „Dobry start” to jednorazowe wsparcie w wysokości 300 zł dla wszystkich uczniów rozpoczynających rok szkolny m.in. na zakup podręczników, zeszytów, sprzętów oraz wyposażenia niezbędnego do nauki. Przysługuje bez względu na wysokość dochodów.
Wsparcie obejmuje dzieci do ukończenia:
- 20 roku życia,
- 24 roku życia - w przypadku dzieci legitymujących się orzeczeniem o niepełnosprawności (orzeczenie o umiarkowanym lub znacznym stopniu niepełnosprawności lub wydane na podstawie przepisów oświatowych: orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego lub orzeczenie o potrzebie zajęć rewalidacyjno-wychowawczych organizowanych zgodnie z przepisami o ochronie zdrowia psychicznego).
Wspomnieć należy, że 20 i 24 lataliczy się rocznikowo, co oznacza, że uczniowie ostatnich klas techników, liceów i szkół policealnych także są uprawnieni do świadczenia, jeśli wiek graniczny, czyli 20. albo 24. rok życia, ukończyli przed rozpoczęciem roku szkolnego, przykładowo uczeń, który ukończył 20. rok życia w maju 2025 r., czyli przed rozpoczęciem roku szkolnego 2025/2026, wciąż jest uprawniony do świadczenia.
Wsparcie pieniężne przysługuje wyłącznie na dzieci uczące się w szkole podstawowej, ponadpodstawowej, szkole artystycznej, w której jest realizowany obowiązek szkolny lub nauki, a także w młodzieżowym ośrodku socjoterapii, młodzieżowym ośrodku wychowawczym, specjalnym ośrodku szkolno-wychowawczym.
Kogo nie obejmie świadczenie?
Co ważne, program „Dobry start” nie obejmuje studentów oraz dzieci uczęszczających do przedszkola oraz dzieci realizujących roczne przygotowanie przedszkolne w tzw. zerówce niezależnie czy jest ona w przedszkolu czy szkole.
Kto może złożyć wniosek?
Świadczenie „Dobry start” może otrzymać:
- matka lub ojciec dziecka (jeśli dziecko jest pod opieką naprzemienną obojga rodziców, każdy z nich może złożyć wniosek i dostać połowę pieniędzy na dziecko, czyli 150 zł),
- opiekun faktyczny dziecka, czyli osoba, która faktycznie opiekuje się dzieckiem i złożyła do sądu wniosek o jego adopcję,
- opiekun prawny dziecka, czyli osoba, której sąd powierzył sprawowanie opieki nad dzieckiem,
- osoba ucząca się - pełnoletni uczeń, który nie jest na utrzymaniu rodziców, ponieważ rodzice nie żyją lub ma od nich ustalone alimenty.
Świadczenie przysługuje również na dzieci w pieczy zastępczej oraz osobom, które chcą się usamodzielnić i opuszczają pieczę zastępczą. W tym przypadku wniosek składa:
- rodzic zastępczy,
- osoba prowadząca rodzinny dom dziecka,
- dyrektor placówki opiekuńczo-wychowawczej,
- dyrektor regionalnej placówki opiekuńczo-terapeutycznej,
- osoba ucząca się, która chce się usamodzielnić.
Wniosek tylko online. Wypłata tylko na konto
Świadczenie „Dobry start” jest przyznawane i wypłacane przez Zakład Ubezpieczeń Społecznych. W celu otrzymania dodatkowego wsparcia należy złożyć wniosek wyłącznie drogą elektroniczną za pośrednictwem:
- portalu PUE ZUS lub aplikacji mobilnej mZUS,
- portalu informacyjno-usługowego Emp@tia,
- bankowości elektronicznej
Wniosek trzeba złożyć między 1 lipca a 30 listopada 2025 r.
Wnioski drogą online można składać tylko od 1 lipca do 30 listopada 2025 r. Po tym terminie nie będzie już można wnioskować o wyprawkę. Z kolei złożenie prawidłowego wypełnionego i kompletnego wniosku w lipcu i sierpniu gwarantuje wypłatę przyznanego świadczenia maksymalnie do 30 września. W przypadku wniosków złożonych w kolejnych miesiącach, tj. wrześniu, październiku lub listopadzie, rozpatrzenie wniosku i wypłata świadczenia nastąpi w ciągu 2 miesięcy od dnia złożenia wniosku. Co ważne, przyznane świadczenie jest wypłacone wyłącznie na wskazany rachunek bankowy.
We wniosku niezbędne będzie podanie danych rodzica/opiekuna i dzieci, w tym numery PESEL, adres e-mail, adresy szkół, do których będą uczęszczać dzieci oraz numer rachunku, na który ma być przekazane świadczenie.