statystyki

Pierwszak wart więcej niż gimnazjalista. Nawet 730 mln zł subwencji oświatowej może się zmarnować

autor: Anna Wittenberg09.08.2016, 07:57; Aktualizacja: 09.08.2016, 08:06
Subwencja oświatowa to mechanizm, za pomocą którego państwo finansuje oświatę.

Subwencja oświatowa to mechanizm, za pomocą którego państwo finansuje oświatę.źródło: ShutterStock

Nawet 730 mln zł subwencji oświatowej może się zmarnować. Zdaniem ekspertów pieniądze trafiają nie do tych gmin, w których są potrzebne.

Zbyt niskie nakłady na gimnazja w porównaniu do szkół podstawowych i zbyt wysokie na szkoły znajdujące się w małych miastach – to zdaniem ekspertów z Instytutu Badań Edukacyjnych największe problemy finansowania oświaty. Nieracjonalny podział subwencji, którą samorządy dostają z budżetu, może sprawiać, że 3,6 proc. przeznaczonych na oświatę środków trafia nie do tych gmin, które ich potrzebują. – Przesunięcie subwencji oświatowej pomiędzy gminami rzędu 735 mln zł byłoby zmianą mającą istotny wpływ na funkcjonowanie systemu – oceniają Jan Herczyński i Joanna Siwińska-Gorzelak.

Subwencja oświatowa to mechanizm, za pomocą którego państwo finansuje oświatę. By dobrze ją rozdzielić, MEN używa skomplikowanego algorytmu, na podstawie liczby uczniów i dostępnych w budżecie środków obliczając, ile można wydać na roczną edukację jednego ucznia, a następnie modyfikuje tę kwotę za pomocą tzw. wag, czyli mnożników. To one określają, jacy uczniowie i jakie szkoły potrzebują więcej pieniędzy, a jacy mniej. Ich celem jest zrekompensowanie gminom trudniejszych warunków prowadzenia szkół np. na wsi, gdzie uczniów jest za mało, by stworzyć racjonalnej wielkości klasy.

Właśnie do wag mają zastrzeżenia eksperci IBE. W raporcie „Ocena efektywności podziału subwencji oświatowej dla gmin” pokazali, gdzie system generuje niepotrzebne koszty. – W małym mieście za pomocą algorytmu kieruje się identyczne środki na oddział gimnazjum jak na oddział szkoły podstawowej, natomiast w dużym mieście i na terenach wiejskich odpowiednio o 12 proc. i o 18 proc. więcej – wyliczyli autorzy. – Różnice między nakładami subwencyjnymi na oddział szkoły podstawowej i na oddziały gimnazjum nie powinny zależeć od lokalizacji placówki – oceniają.


Pozostało 64% tekstu

Prenumerata wydania cyfrowego

Dziennika Gazety Prawnej
9,80 zł
cena za dwa dostępy
na pierwszy miesiąc,
kolejny miesiąc tylko 79 zł
Oferta autoodnawialna
KUPUJĘ

Pojedyncze wydanie cyfrowe

Dziennika Gazety Prawnej
4,92 zł
Płać:
KUPUJĘ
Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu tylko za zgodą wydawcy INFOR Biznes. Kup licencję

Polecane

Reklama

Twój komentarz

Zanim dodasz komentarz - zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.

Widzisz naruszenie regulaminu? Zgłoś je!

Dowiedz się więcej

Galerie

Polecane