Pracodawca, który utworzył zakładowy fundusz świadczeń socjalnych, może od 1 stycznia 2009 r. przeznaczyć pochodzące z niego środki na otwarcie przyzakładowego żłobka lub przedszkola. Dodatkowo od 1 stycznia 2016 r. będzie mógł liczyć na ulgi podatkowe związane z tym przedsięwzięciem. Przewiduje je nowelizacja ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych oraz ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych z 10 lipca 2015 r. (Dz.U. poz. 1296).
ikona lupy />
Ewa Ciechanowska, redaktor prowadząca tygodnik Podatki i Księgowość / Dziennik Gazeta Prawna



Część I poradnika: Tworzenie przez pracodawców przyzakładowych żłobków dla dzieci

Część II. Tworzenie przez pracodawców przyzakładowych przedszkoli

Niestety za wprowadzeniem tych fiskalnych instrumentów nie poszły zmiany w przepisach dotyczących zasad tworzenia i rejestracji przyzakładowych placówek opieki nad dziećmi. Szkoda, że rząd nie przyjął uproszczonej ścieżki zakładania firmowych żłobków i przedszkoli. Procedura w tym zakresie jest bardzo skomplikowana i w niektórych kwestiach budzi spore wątpliwości. Dodatkowo wymagania i zasady tworzenia placówek określają dwie różne regulacje.
Żłobki i kluby dziecięce powołuje się według ustawy z 4 lutego 2011 r. o opiece nad dziećmi w wieku do lat 3 (t.j. Dz.U. z 2013 r. poz. 1457 ze zm.). Natomiast zakładanie przedszkoli reguluje ustawa z 7 września 1991 r. o systemie oświaty (t.j. Dz.U. z 2004 r. nr 256, poz. 2572 ze zm.).
Co więcej, pracodawca, który zamierza powołać tzw. małe przedszkole, będzie się musiał zapoznać z rozporządzeniem ministra edukacji narodowej z 31 sierpnia 2010 r. w sprawie rodzajów innych form wychowania przedszkolnego, warunków tworzenia i organizowania tych form oraz sposobu ich działania (Dz.U. nr 161, poz. 1080 ze zm.). Szczególnie utworzenie placówki dla nieco starszych maluchów może przysporzyć wielu problemów.
Ustawa o systemie oświaty jest aktem przestarzałym. Trudno jest przebrnąć przez chaotyczny (wskutek licznych nowelizacji) gąszcz przepisów. Niniejszy dodatek ma umożliwić pracodawcy poznanie procedury zakładania firmowych żłobków i przedszkoli bez potrzeby analizowania regulacji znajdujących się w różnych aktach prawnych. Dzięki temu na pewno zaoszczędzi dużo cennego czasu.
OPINIA EKSPERTA
Od 1 stycznia 2016 r. wejdą w życie przepisy ustawy z 10 lipca 2015 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych oraz ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz.U. poz. 1296). Wprowadzą one zachęty dla pracodawców, aby uczestniczyli w finansowaniu opieki nad dziećmi w wieku 0–5 lat zatrudnianych przez nich osób.
Istotne jest to, że korzyści finansowe mogą odczuć nie tylko duzi pracodawcy, lecz także mniejsi, a nawet osoby fizyczne zatrudniające pojedynczych pracowników. Pracodawcy zyskają bowiem uprawnienie do uwzględnienia w swoich rozliczeniach nie tylko wydatków związanych z organizacją i prowadzeniem firmowego przedszkola, lecz także tych ponoszonych w związku z dofinansowaniem korzystania przez pracowników z innych przedszkoli (zarówno prywatnych, jak i publicznych). Jednym słowem to pracodawca oceni, jakie są jego możliwości i potrzeby załogi, czy zasadne jest zorganizowanie i prowadzenie firmowego przedszkola, czy może jednak wystarczy dofinansowanie usług przedszkolnych, z jakich korzystają pracownicy.
Od przyszłego roku pracodawca będzie mógł zaliczyć do kosztów uzyskania przychodów wypłacane rodzicom dofinansowanie w kwocie 400 zł w przypadku dziecka uczęszczającego do żłobka lub klubu dziecięcego lub 200 zł w przypadku dziecka uczęszczającego do przedszkola. Tak będzie w przypadku dofinansowania ze środków obrotowych pracodawcy. Natomiast jeśli środki pochodzą z zakładowego funduszu świadczeń socjalnych, żadne limity nie obowiązują. Z kolei zatrudniony od otrzymanych kwot nie zapłaci podatku dochodowego. Zwolnienie nie będzie dotyczyć świadczenia związanego z zapewnieniem dziecku dziennego opiekuna.