statystyki

Wyroki SN precyzują zasady zwalniania nauczyciela

autor: Łukasz Prasołek21.05.2015, 09:02; Aktualizacja: 21.05.2015, 09:17
Szkoła, nauczyciel, tablica

Wyroki SN precyzują zasady zwalniania nauczycielaźródło: ShutterStock

Największe trudności sprawia ocena, czy likwidacja szkoły lub zmiany organizacyjne uniemożliwiają dalsze zatrudnianie go w pełnym wymiarze zajęć. Problematyczne jest też to, czy decyduje o tym plan nauczania, czy arkusz organizacyjny placówki. Przepisy nie dają jasnych odpowiedzi, ale wyjaśnienia znajdziemy w orzecznictwie

Obok wyjątkowych sytuacji, w których nauczyciel otrzymał negatywną ocenę lub został odwołany, rozwiązanie z nim umowy może nastąpić w razie całkowitej lub częściowej likwidacji szkoły oraz w przypadku wprowadzenia zmian organizacyjnych, uniemożliwiających zatrudnianie go w pełnym wymiarze zajęć. Ta ostatnia regulacja przysparza wiele wątpliwości, gdyż przepisy nie rozstrzygają, czy możliwość dalszego zatrudnienia nauczyciela w pełnym wymiarze zajęć należy oceniać z perspektywy szkoły, w której prowadzi on zajęcia, czy też całego zespołu szkół, którego jest ona częścią.


Pozostało jeszcze 95% treści

Czytaj wszystkie artykuły na gazetaprawna.pl oraz w e-wydaniu DGP
Zapłać 97,90 zł Kup abonamentna miesiąc
Mam kod promocyjny
Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu tylko za zgodą wydawcy INFOR Biznes. Kup licencję

Polecane

Reklama

Komentarze (1)

  • starszy(2015-06-16 10:33) Zgłoś naruszenie 00

    http://www.znp.edu.pl/element/2372/Stanowisko_ZNP
    2015-06-01 11:05:49
    Stanowisko ZNP

    ws. ograniczania wymiaru zatrudnienia nauczycielom przedszkoli

    W ostatnich dniach otrzymujemy informacje o próbach ograniczania wymiaru zatrudnienia nauczycielom przedszkoli, realizujących w ramach podstawy programowej zajęcia związane z przygotowaniem do nauczania języka obcego, ze względu na rzekomy brak kwalifikacji do realizacji tego rodzaju zajęć.

    Należy zauważyć, że zdaniem ZNP występuje różnica normatywna między zajęciami „przygotowania do nauczania języka obcego” a „nauczaniem języka obcego”. Z tego względu wymagań kwalifikacyjnych dotyczących nauczania języka obcego nie można odnosić do zajęć związanych z przygotowaniem do nauczania języka obcego, realizowanych w ramach podstawy programowej.

    W związku z powyższym do nauczycieli przedszkoli realizujących w ramach podstawy programowej zajęcia związane z przygotowaniem do nauczania języka obcego, nie mogą mieć zastosowania normy dotyczące ograniczenia zatrudnienia. Zgodnie bowiem z treścią art. 22 ust. 2 KN, ograniczenie zatrudnienia może mieć miejsce jedynie w sytuacji wystąpienia stanów, wymienionych w treści art. 20 ust. 1 KN.

    Zatem podstawą ograniczenia zatrudnienia są:

    - częściowa likwidacji szkoły,

    - zmiany organizacyjne powodujące zmniejszenie liczby oddziałów w szkole,

    - zmiany planu nauczania.

    W sposób oczywisty dwie pierwsze przesłanki nie mogą być utożsamiane z omawianą kwestią. Natomiast odnośnie kwestii zmiany planów nauczania należy podkreślić, że są one określone w rozporządzeniu Ministra Edukacji Narodowej z dnia 7 lutego 2012 r. w sprawie ramowych planów nauczania w szkołach publicznych(Dz. U. z 2012 r. poz. 204 ze zm.) i nie dotyczą one przedszkoli. Zatem także ostatnia przesłanka nie może być podstawą do zastosowania ograniczenia zatrudnienia wobec nauczycieli przedszkoli realizujących w ramach podstawy programowej zajęcia związane z przygotowaniem do nauczania języka obcego.

    Wiceprezes ZG ZNP

    Krzysztof Baszczyński

    Warszawa, 25 maja 2015 r.

    Odpowiedz

Twój komentarz

Zanim dodasz komentarz - zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.

Widzisz naruszenie regulaminu? Zgłoś je!

Dowiedz się więcej

Galerie

Polecane