Zmiany w stosunku do dotychczasowego stanu prawnego w nowym rozporządzeniu dotyczącym oceniania to m.in. możliwość zwolnienia ucznia z wykonywania określonych ćwiczeń fizycznych na zajęciach wychowania fizycznego, a nie tylko zwolnieniu z realizacji tych zajęć w ogóle. Podstawą do zwolnienia będzie teraz opinia lekarza wskazująca, jakich ćwiczeń fizycznych (czy też – jakiego rodzaju ćwiczeń) uczeń nie może wykonywać oraz przez jaki okres.

Nowelizacja umożliwia także wystawianie uczniom ocen bieżących w formie opisowej na każdym etapie edukacyjnym. Do tej pory oceny opisowe stosowane były tylko w klasach I-III szkoły podstawowej. Teraz będą mogły towarzyszyć także ocenom w klasach wyższych, wyrażanych cyframi w skali od 1 do 6. Jak zaznaczono w rozporządzeniu, ocenianie bieżące ma przekazywać informacje o poziomie osiągnięć edukacyjnych ucznia, jak też jego zaangażowaniu w zdobywanie nowych wiadomości i umiejętności oraz pokonywanie trudności.

Rozporządzenie wejdzie w życie z dniem 1 września 2015 r.

W nowelizacji ustawy w regulacjach dotyczących oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów nie wprowadzono zasadniczych zmian w stosunku do obowiązujących, zawartych w dotychczasowym rozporządzeniu regulującym tę materię. Część nowych zapisów doprecyzowuje dotychczasowe zapisy - zapisano m.in. jednoznacznie obowiązek udostępniania uczniowi i jego rodzicom sprawdzonych i ocenionych pisemnych prac ucznia.

Do wydania nowego rozporządzenia minister edukacji zobowiązała styczniowa nowelizacja ustawy o systemie oświaty, zawierająca szczegółowe wytyczne do wydania rozporządzeń dotyczących zasad oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów oraz przeprowadzania egzaminów. Jest to wykonaniem wyroku Trybunału Konstytucyjnego.

W efekcie nowelizacji zamiast jednego rozporządzenia zawierającego przepisy dotyczące zarówno oceniania, klasyfikowania i promowania, jak i egzaminów zewnętrznych, przygotowano dwa nowe rozporządzenia.