Ponad 300 tysięcy maturzystów rozpoczęło prawie całomiesięczny maraton egzaminów. Dziś pisali egzamin dojrzałości z języka polskiego - sprawdźcie arkusze egzaminacyjne z tego przedmiotu oraz przykładowe odpowiedzi. Przypominamy, że są to możliwe odpowiedzi, a nie przygotowane przez CKE!

„To dopiero pierwszy dzień matur, trzymam za wszystkich zdających kciuki” - powiedziała mister edukacji Joanna Kluzik-Rostkowska. Dodała, że matura ma dwie funkcje - jest egzaminem dojrzałości i testem wstępnym na studia. „Ważne jest, żeby matura miała swoją wagę, żeby nie była takim egzaminem, przez który przechodzi się zawsze, kiedy się do niego przystąpi, ponieważ po to, żeby pójść dalej, studiować, trzeba mieć dobrze przygotowany grunt” - mówiła Kluzik-Rostkowska.

Arkusz Nowa matura -Język polski - poziom podstawowy
pobierz plik

ZADANIE 1:

1.1. Np. Zjawiska językowe popularne we współczesnej polszczyźnie

1.2. Podobieństwa: w obu przypadkach chodzi o nakłanianie, przekonanie do jakichś racji Różnice: perswazja opiera się na argumentach, manipulacja dopuszcza się zakłamania faktów, naginania dla osiągnięcia sukcesu

1.3. Prof. Bralczyk przestrzega tabu językowego. Nie znajdziemy więc w tekście wulgaryzmów, słów uznanych za niewłaściwe dla stylu literackiego, a za ich brak autor "nie przeprasza"

1.4.Tendencja 1: Funkcjonalizm wypowiedzi: Przykłady: Uczenie mówienia skutecznego, wiara, że są pewne schematy językowe, które pozwolą dotrzeć do odbiorcy; popularyzowanie podręczników, które uczą tej umiejętności

Tendencja 2. Atrakcyjność wypowiedzi Przykłady: Ważne, by przekaz był oryginalny, nawet za cenę wykorzystania manipulacji, naruszania tabu językowego.

1.5. Różnice między tendencjami : funkcjonalizm wypowiedzi stawia na skuteczność języka, opiera się na wierze w mechanizmy językowe , w przypadku atrakcyjności wypowiedzi chodzi o bawienie się językiem, a nawet manipulację faktami

Najważniejsze skutki tendencji: odbiorcy zgadzają się na to, by nimi manipulować. Wolą atrakcyjny przekaz, nawet jeśli nie jest oparty na faktach

1.6. Pomysłowy reżyser zatrudnił najlepszych aktorów , więc możemy spodziewać się sukcesu kinowego.

1.7. Streszczenie:

Jerzy Bralczyk w przywołanym tekście opisuje zmiany zachodzące we współczesnym języku. Moda językowa jest zjawiskiem charakterystycznym dla żywego języka, ale autor dostrzega, że obecnie zmiany powodują też manipulację językiem dla osiągnięcia celu. Ponadto odbiorcy nierzadko akceptują taką sytuację, dając się uwodzić przekazowi atrakcyjnemu, choć nie zawsze zgodnemu z prawdą.

ZADANIE 2:

2.1. Wada czytania nowych książek: Są zagadką. Nie wiemy czego można się po nich spodziewać, czy nie stracimy czasu na ich lekturę.

Wada czytania tych samych książek: Czyta się je automatycznie, nie zastanawia się tak głęboko nad ich treścią. Nie sięga się po nowe książki

2.2. Akapity: 1 - e , 3 - f, 7 - c

2.3. Cytaty są ilustracją tez przywołanych przez autora.

2.4. łańcuszek szczęścia: zbiór książek, zestaw do czytania kosmos: ogrom książek do przeczytania, przestrzeń nie do zapełnienia

2.5. "Pan Tadeusz" Adam Mickiewicz; Nie. Mickiewiczowi chodziło o to, by książki mogły dotrzeć do każdego odbiorcy, niezależnie od statusu społecznego. Autor tekstu pisze o książkach, które są dla bazą dla wszystkich, punktem odniesienia dla człowieka.

WYPRACOWANIE

W tym roku są dwa rodzaje matur. 191 tysięcy licealistów pisze maturę według nowej formuły. Są to uczniowie, którzy uczą się zgodnie z nową podstawą programową.

Stara matura - Język polski - poziom podstawowy
pobierz plik

Według starego programu uczyli się jeszcze tegoroczni maturzyści z techników. W związku z tym 119 tysięcy uczniów z tych szkół pisze starą maturę.